Pinkeltje (1978)

Nederland
Familie

geregisseerd door Harrie Geelen
met Aart Staartjes, Wieteke van Dort en Bob de Lange

Pinkeltje woont samen met zijn vrouw Pinkelotje in Pinkeltjesland. Ze zijn op vakantie bij hun mensenvriend Dick Laan. Maar van vakantievieren komt niet veel terecht, want de prinses van Pinkeltjesland wordt ontvoerd door een professor. Natuurlijk bedenkt Pinkeltje een plan!

avatar van niethie
Vermoeiend, oudbollig jeugdfilmpje met bijzonder knullige effecten.

1,5 sterren

vandaag gekocht voor 5 euro bij free record shop net ff weer gekeken geweldige jeugdsentiment en ik kon alle liedjes nog mee zingen alsof ik ze gisteren nog gehoord heb

avatar van GrobbekuikenXL
Heb hem nog eens op dvd gezien en het pokke liedje was helemaal veranderd. Hele andere tekst. Nogal erg matig peuterfilmpje. Bob de Lange was veel leuker als opa Quarles van Ispen in Q en Q.

avatar van frolunda
Oubollige kinderfilm met matige effecten en flauwe liedjes.Toch af en toe best wel geinig (vooral Ab Hofstee).Met veel acteurs uit Hamelen en Q & Q.

avatar van Ted Kerkjes
Een leuke film. De film is, net zoals de boeken, bestemd voor de jongere kinderen en in die opzet is deze film zeker geslaagd. Alle acteurs (op Aart Staartjes, prinses Pinkelilly en de douanebeambte na) hebben in Hamelen en/of Q & Q gespeeld. Zelfs de kleinste bijrollen, zoals die van de taxichauffeur en die van de speelgoedverkoopster, worden vertolkt door acteurs uit deze series. De regisseur Harrie Geelen was dan ook de schrijver van deze series. Ik heb zelf nooit iets met de Pinkeltjes-boeken gehad, ik las ze zelden.
Het verhaal van deze film heeft niet bijster veel om het lijf, maar het is wel aardig. Voor de kleinesten zal het vast en zeker spannend zijn. De acteurs speelden allemaal wat overdrevener dan normaal. Dat had van mij niet gehoeven, maar echt storend werd het gelukkig niet. Bob de Lange stal de show met zijn vertolking van Dick Laan, een rol die lijkt op zijn rol als Quarles van Ispen in Q & Q. De liedjes zijn allemaal erg kort, waardoor ze wat overbodig werden. Het Heen-en-Weerballonlied is het enige lied dat wat langer duurt, en dan ook het beste lied van de film. De andere liedjes waren overbodig en te kort om goed te zijn. De muziek van Joop Stokkermans (die ook de muziek van Hamelen en Q & Q verzorgde) was prima. Af en toe was de montage wat vreemd.
De effecten waren zeer ambitieus, maar het is zeker gelukt om de Pinkels geloofwaardig in beeld te krijgen. Dat is een groot pluspunt. Erg knap gedaan.

Al met al een leuk filmpje dat gericht is op de jongere kijker. Voor volwassenen is het echter zeker niet vervelend om naar te kijken. (Het taalgebruik van de Pinkels is zeker humoristisch.)
3,0+