Fünf-Uhr-Schatten (1998)

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Andreas Wunderlich
met Hakan Coskuner, Susanne Leutenegger en Thierry Van Werveke

Eduard is een loner die zijn gevoelens uit in sentimentele gedichten en niet gelooft dat hij zelf veel invloed op de loop der dingen kan uitoefenen. Julia is ervan overtuigd dat ze moet vechten voor alles wat ze wil. Fünf-Uhr-Schatten speelt zich af tijdens de vierentwintig uur nadat Eduard en Julia hun relatie verbroken hebben. Ze besluiten elkaar nog een laatste keer te ontmoeten. Hun reis door de nacht is tevens een reis langs de grenzen van hun emoties en verwachtingen. De film is opgebouwd uit losse, bijna op zichzelf staande episoden van ontmoetingen en gebeurtenissen. Aan het eind van hun reis besluiten Eduard en Julia samen verder te gaan: het vertrouwen blijkt uiteindelijk groter dan de twijfel.