Francesco (1989)

Alternatieve titels: St. Francis of Assisi | Franziskus

Italië / West-Duitsland

geregisseerd door Liliana Cavani
met Mickey Rourke, Helena Bonham Carter en Mario Adorf

Biografische film over het leven van Franciscus van Assisië. Francesco is de luie zoon van een rijke koopman. Als Perugia in een bloedige religieuze oorlog Assisië verslaat, is Francesco getuige van de wrede martelingen die de ketters moeten ondergaan. Na een jaar gevangenschap, waarin hij het Nieuwe Testament leest, ontmoet hij Chiara, die indruk op hem maakt door haar generositeit richting de armen. Hij besluit daarop zijn wereldse bezittingen weg te geven en onder de armen en zieken te gaan leven.

In de jaren 80 gezien op Tehran filmfestival, vond ik het toen wel aardige film. Vreemd dat er weinig tot niemand dit film gezien heeft.

avatar van Redlop
Wat voor een soort films draaien ze op het Teheran filmfestival als ik vragen mag? Ik bedoel...heb je toen daar ook Blue Velvet kunnen zien?

Ik weet eigenlijk niet of het nou zo'n goede film is, maar mij sprak het onderwerp aan. Mickey Rourke speelde de rol ook wel overtuigend.