• 8.233.958 stemmen

Geregisseerd door: Matthias X. Oberg

Met onder meer: Chloé Winkel en Tara Elders

Releasedatum: 7 juli 2005

Over Stratosphere Girl

Het tekenen van manga-stripverhalen is Angela's passie, maar dat helpt de 18-jarige niet uit haar Europese stadje. Op zoek naar avontuur vat ze het idee op van de Japanse DJ Yamamoto, die ze op een examenfeest ontmoet, naar Japan te gaan om te werken als hostess. Tokio heeft een grote invloed op haar, evenals op haar tekenwerk. Het worden zelfs bedreigende verhalen met veel gewelddadige actie. Angela duikt in een donker verhaal van geweld en moord. Ze beleeft haar eigen verhaal...

image

avatar van FisherKing

FisherKing

Met de Nederlandse Tara Elders van Phileine, Najib en Julia, Shouff, Loverboy en ook in Feestje. Een pijlsnelle carriere ?

avatar van Wouter

Wouter

Co-productie met Nederland; niet zo heel gek, dus.

Klopt:

De film is geproduceerd door het Duitse Pandora Films in samenwerking met het Nederlandse productiehuis Motel Films. Motel Films – producent van onder andere PHILEINE ZEGT SORRY, JACKY en DE POOLSE BRUID – zorgde naast financiering voor het Nederlandse aandeel in cast en crew. Zo spelen actrices Tara Elders en Peggy-Jane de Schepper beiden een grote rol en is de montage in handen van Gouden Kalf winnaar Peter Alderliesten. STRATOSPHERE GIRL, met in de hoofdrol Chloé Winkel, zal nog dit jaar in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.

bron: Motel films

Een internationale coproductie met Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië.

bron: Oene Kummer

avatar van FisherKing

FisherKing

Overigens Engelstalige film. En Nederlandse Sound-editors

En bijna onderaan: NO BLONDES WERE HARMED IN THE PRODUCTION OF THIS MOTION PICTURE.

avatar van gotti

gotti

In Najib en Julia vond ik haar erg goed. In loverboy had ze volgens mij een niet zo heel opvallende rol.

• 61989 berichten

Waar gezien bioscoopzaal? Is 'ie al uit in België?

Op IMDb nog geen stemmen.

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Nope, nog niet uit in België, ik heb de film een paar dagen geleden in een Berlijnse bioscoop gezien, in het Duits gedubd dan nog wel.

Ondanks die dubbing is de film me trouwens best meegevallen, al was dat vooral omdat de sfeer zo ontzettend goed zat. De straten en nachtclubs van Tokio, kleurrijk en duister te gelijk, worden op een bijzonder sterke manier in beeld gebracht, maar de exotische locaties nemen regelmatig de bovenhand op het (bijzonder) voorspelbare plot. De vergelijking met Lost in Translation is onvermijdelijk, maar uiteindelijk hebben deze twee films op hun locatie na weinig gemeenschappelijk. Stratosphere Girl lijkt op sommige momenten namelijk op een echte superheldenfilm, al spelen de heldendaden van het hoofdpersonage zich vooral in haar hoofd af. Echte heldendaden verrricht ze niet (behalve misschien 's nachts in haar eentje door Tokio dwalen), en comic-sfeer wordt nog eens extra in de verf gezet door mooie striptekeningen die regelmatig door het beeld dwarrelen.

Op acteergebied doet vooral hoofdrolspeelster Chloé Winkel het uitstekend, en ze speelt haar rol op een ingetogen, geloofwaardige manier (het is alleen jammer dat ik haar echte stem nou niet gehoord heb). En dat ze sprekend op een jonge Liv Tyler lijkt, is in dit geval mooi meegenomen. Haar acteerprestatie is een beetje te vergelijken met Tyler's rol in Heavy; Winkel straalt in elk geval dezelfde rust en volwassenheid uit.

Helaas is het plot zoals gezegd erg mager, en de ronduit belachelijke ontknoping is een flinke domper op de feestvreugde. De uiteindelijke score heeft de film vooral te danken aan de dromerige sfeer, de goede muziek en de originele vormgeving.

3 sterren.

avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

Ik geloof trouwens dat de film vanaf volgende week in de Duitse bioscopen te zien is.

• 61989 berichten

De film krijgt toch nog een NL bios release: 7 juli.

avatar van stephan73

stephan73

Vanavond op de ARD om 23:30

avatar van gotti

gotti

Heeft dit hier eigenlijk nog gedraaid in NL? Heb hem inmiddels in de bestelling bij DVD pacific, maar het duurt allemaal wat langer...

avatar van niethie

niethie

Aangenaam filmpje. Het schiet kwa plot soms misschien wat tekort, maar de geweldig mysterieuze/dromerige sfeer in combinatie met de mooie gestyleerde plaatjes van Tokyo en natuurlijk de comics doen het heel prettig wegkijken allemaal. Had op sfeer- gebied zelfs wat lichte raakvlakken met Lost in Translation, al kon het daar uiteraard niet aan tippen. Prima rol ook van Winkel. Heb eens even gezocht maar dat schijnt dus een model te zijn, wat opzich niet gek is natuurlijk. Mooi meisje! Het einde kwam voor mij juist als een complete verrasing, had totaal niet door dat alles maar een dagdroom was, hoewel het er achteraf gezien juist erg dik bovenop lag natuurlijk. Wel jammer weer van die nasychronisatie. Er staat op imdb dat er ook Nederlands gesproken zou worden maar daar heb ik niets van meegekregen verder.

3 sterren