Sabine (1982)

Nederland

geregisseerd door René van Nie
met Rijk de Gooyer, Benthe Forrer en Mike Burnstyn

Een 15-jarig meisje ontmoet haar vader voor het eerst. Hij is nooit met haar moeder getrouwd geweest omdat zijn avontuurlijk leven dat niet toeliet. Hij neemt zijn dochter mee op een werkvakantie naar het exotische eiland Aruba, waar na een schuchter begin een stevige band ontstaat tussen vader en dochter. Totdat zij ontdekt dat haar vader haar 'ontrouw' is.

avatar van mdj
mdj
Dit is weer eens een echte begin jaren '80 Nederlandse film. Muziek, Rijk de Gooijer, manier van acteren, vloeken en natuurlijk totaal overbodige blote borsten. Vooral in het begin zitten grappige scenes wanneer dochterlief haar afkeer laat blijken van makeup e.d. maar wel contactlenzen blijkt te hebben (anti-mode, antimakeup en dus contactlenzen grapt de vader). En dochter Nicky vindt alles te duur, een echte Hollandse dus. Een erg simpele film. Dat dochterlief het verhaal van vriendin Sabine verzint die verliefd is op een stuk oudere man, ligt er zo dik bovenop dat vader duidelijk niet van het snuggerste soort blijkt als hij dat niet begrijpt. Daarom alleen al is Rijk de Gooijer prima gecast voor de rol lijkt me. Ook hoe hij weet te reageren op haar jaloerse scenes wanneer hij het aanlegt met 'andere' vrouwen. Heb me zeer vermaakt

avatar van BlueJudaskiss
Benthe verzorgde later de continuiteit bij Amsterdamned. Wil dit graag een keer zien. Al uitgebracht ergens?

(Nog) niet op dvd, bij mijn weten.
Heb daarom de VHS maar eens omgezet naar dvd...

robertus65
Het verhaaltje is eigenlijk niet meer dan een dames romannetje over een tienermeisje dat een vader complex heeft. Het meisje wordt jaloers omdat de vader gewent is om als een playboy te leven, en ze stiekem verliefd is op hem en ze verzint dan een vriendin Sabine. Ooooh, oooh, wat erg toch voor dat meisje.

Tripler schreef:
(Nog) niet op dvd, bij mijn weten.
Heb daarom de VHS maar eens omgezet naar dvd...

meneer, ik heb een vraagje mijn moeder is al tien jaar op zoek naar deze film maar eigenlijk vooral het liedje uit de film ik weet het niet want ik heb de film nooit gezien misschien kunt u wat meer vertellen?

Alvast bedankt

avatar van GrobbekuikenXL
Laatst drie oude Nederlandse films bekeken waarvan deze nog het leukst was. Na Het Debuut( stom kind,stomme pedo,stomme film) en mama is boos ( onzin met slecht einde) viel deze reuze mee . Benthe was vroeger buurmeisje van mij , heb nu eindelijk wat meer van haar kunnen zien ! Rijk is ook ok. Er zijn best wel leuke Nederlandse films uit de jaren zeventig en tachtig maar ook vreselijke missers ! Dokter Pulder , pak slaag en pastorale 1943 nog steeds aangenaam om naar te kijken.

avatar van raymon
Fragment uit Sabine met Benthe Forrer en Mike Burnstyn:
Scène uit 'Sabine' (1982) - YouTube

Ik ben op zoek naar de uitvoerend artieste(n) van het liedje "Llorrar,llorrar, llorar", dat in de film voorkomt. Ik heb dat tot op heden nergens kunnen vinden. Ik had toentertijd een elpee met filmmuziek, maar die heb ik helaas niet meer. Wie weet hoe ik aan dat liedje kan komen?

Groet,

Leo

avatar van Lakte
Laatst de film gescoord op een huur VHS van Video Screen en hij viel me niks niet tegen! Erg mooi drama en heel erg leuk dat het zich allemaal afspeelt op Aruba! Alleen Rijk de Gooyer had beter geen Engels kunnen praten!

Prima film. Gezien dankzij filmvriend Lakte, die onvermoeibaar op zoek is naar Nederlandse films. Al is een VHS-kopie natuurlijk altijd behelpen. Maar is deze echt niet op DVD uitgebracht? Schande!
Want dat verdient deze film zeker. René van Nie, vorig jaar overleden op Aruba, heeft er een geloofwaardig verhaal van gemaakt, over een 15-jarig meisje dat verliefd wordt op de vader die ze nooit gekend heeft. Prima acteerwerk van Rijk de Gooyer en Benthe Forrer is leuk om naar te kijken. Mooie plaatjes van Aruba, van San Nicolaas, de Lago, de noordkust. Hotel Concorde bestaat niet meer, dat is nu de Riu. Kreeg alleen halverwege de film het gevoel dat er wel wat meer drama in had gemogen.