The Scarlet Letter (1926)

geregisseerd door Victor Sjöström
met Lillian Gish, Lars Hanson en Henry B. Walthall

1666. Hester Prynne arriveert in New England. Haar echtgenoot zal haar later achterna reizen. Ze wordt verliefd op de jonge en alom gerespecteerde dominee Arthur Dimmesdale. Wanneer haar echtgenoot al jaren niets meer van zich laat horen, zwicht Hester voor haar gevoelens. Kort daarop ontdekt ze dat ze zwanger is.

avatar van Poisonthewell
Lillian Gish als Hester Prynne; de rol is haar op het lijf geschreven (of liever, op de borst gespeld). Dit is de beste verfilming van Hawthorne's klassieker.

- “Why are we taught to be ashamed of love?”

Zoals Poisonthewell al laat doorschemeren in zijn commentaar schittert Lillian Gish in deze aangrijpende tragedie over een jonge vrouw, die door religieuze moraalridders (ik heb altijd al een hekel gehad aan dat soort mensen) aan de schandpaal wordt genageld.
Hoewel de tand des tijds hier en daar duidelijke sporen heeft achtergelaten, is het een nog steeds goed te bekijken en onderhoudende film van Victor Sjöström.