Billie Turf het Dikste Studentje ter Wereld (1978)

Nederland
Familie

geregisseerd door Henk van der Linden
met Tom Jansen, Jan Kruyk en Richard Vroomen

Billy Turf en Dolfie moeten in de zomervakantie op het internaat blijven omdat ze een te slecht rapport hebben. Alles gaat zijn gangetje tot dat Kwel met een uitvinding op de proppen komt om met een pil water te veranderen in benzine.

Slecht, maar toch wel leuk om te zien. Alles is zo overdreven en voorspelbaar... Jeugdsentiment, toch nog **.

avatar van sn@ke
Strip heb ik vroeger erg maar dan ook erg veel gelezen, net als bessie turf. Hier een film van maken is erg fout, strip vond ik werelds.

nou nou wat negatief
Ik heb ook vele strips gelezen van billie & bessie maar deze film vond ik wel lachen, weet iemand toevallig nog of deze film ook op dvd is?

silverblueguy schreef:

weet iemand toevallig nog of deze film ook op dvd is?
De film is (nog) niet op dvd uitgebracht. Wel op video uitgebracht door Video Screen.

toen ik een klein meisje was was dit het helemaal leuk kinderfilmpje dus

avatar van Benninf
Ik wist niet dat hier ook een film van was. De strips vond ik altijd erg leuk!

Ik Heb Ze Alledrie Op DVD..
Dus Als Er Iemand Intresse Heeft Hoor Ik Het Wel..

Sneakerjeans29
Chantalle schreef:
Ik Heb Ze Alledrie Op DVD..
Dus Als Er Iemand Intresse Heeft Hoor Ik Het Wel..

Ook in dialect? of alleen met dub?

Ik zou het niet weten eigenlijk..

robertus65
De film heeft zo zijn leuke momenten en moet het hebben van de ondeugende streken van Billie. Even leuk als melig.

Ik vond het een erg leuke film en nog steeds,de omgeving waar het gemaakt is ziet er leuk uit
De melige grappen en grollen zijn voorspelbaar maar toch leuk

Chantalle schreef:
Ik zou het niet weten eigenlijk..

Hoi Chantalle, ik wil ze ook graag zien, zou je mij hierover terug willen mailen ?

Ik bied de 3 films van Billie Turf op VHS aan op Ebay voor 2EUR.

Vroeger vond ik ze geweldig, maar ja, wat wil dat zeggen, als jongen van 6-7-8 jaar.

Ik vraag me af hoe ik er nu naar zou kijken.
Ik ga er op dit moment dan ook zeker geen rating aan vastplakken, enkel raten op jeugdsentiment zou maar al te zot zijn.

kappeuter (moderator)
Downloaddiscussie verwijderd.

avatar van aspro
meurisse schreef:

Ik vraag me af hoe ik er nu naar zou kijken.

past goed in het rijtje van de dik trom films

avatar van Sjoerdow
Net deze film bekeken, puur uit nostalgische overwegingen. Ik heb de drie films allemaal op videoband gezien als klein jochie (ik schat 15-18 jaar geleden). Tot mijn afgrijzen besloot mijn moeder alle videobanden weg te gooien.

Billie Turf: Het dikste studentje ter wereld is absoluut geen aanrader meer voor het huidige Nederlandse publiek. De montage en het script zijn beiden erg gedateerd en de credits zijn in wel hele simplistische word art gemaakt. Kortom, deze eerste Billie Turf oogt op het eerste gezicht gewoon heel oud.

Toch is er genoeg vermaak in de film. Na een eerste drie kwartier (dat vol zit met sketch-achtige scenes), krijgt de film eindelijk een beetje een verhaal en komen de boeven in beeld. Vanaf hier begint eigenlijk de echte pret voor mij.

Tom Jansen (ik had hem nooit herkend!) speelt overtuigend de luie ondeugende en eigenwijze vreetzak Turf en ook Kruyk en Keulen spelen best aardig, immers hoort de overacting een beetje in een film als deze.

De achtervolgingen met Josje zijn verreweg het leukst, naast de scene waarin de directeur alternatieve benzine in zijn auto krijgt. Dit leid tot hilarisch slechte trucage, wat trouwens in de hele film voorkomt. Er wordt met poppen gesmeten en beelden worden versneld of vertraagd.

In de jaren '70 vond men het geweldig, nu werkt het onbedoeld op de lachspieren. De slapstick-humor zorgde daar helaas te weinig voor.

Een leuke poging, maar zelfs voor die tijd nog onvoldoende.

avatar van FunkStarr
Jeugdsentiment! als jochie van een jaar of 8 vond ik dit altijd geweldig.

avatar van knusse stoel
Ach, een alleraardigst filmpje!
Wel zijn de grapjes wat dubbelzinnig en iets flauw maar voor Nederlandse begrippen: "Aardig".

avatar van Donkerwoud
Gloeiende oliebollen, wat een alleraardigst filmpje met die rekels van een Billie Turf en Dolfie. In de categorie jeugdsentiment van voor mijn tijd, maar ik ken de stripjes van Billie en Bessie zelf nog uit de oude Eppo's van mijn vader. Ook had ik van regisseur Henk van der Linden ooit een kapot gespeelde VHS-band van 'Sjors en Sjimmie en het Zwaard van Krijn' (1977). De slapstickmopjes en de spring- en klauteracrobatiek werken warempel nog immer op mijn lachspieren. Al kan het ook zomaar omdat het allemaal zo ongegeneerd fout is door de bril van 2018: de personages vloeken als ketters, kinderen worden pedagogisch onverantwoord afgerost met een mattenklopper, de corpulente Billie Turf krijgt het steeds te verstouwen omdat iedereen hem wijst op zijn postuur (al is hij meestal de lachende, taartjes etende derde) én een geschminkte witte man speelt de oliesjeik Ali Kabali. En eerlijk: wat zijn Nederlandse kinderfilms toch veel creatiever, subtieler en origineler geworden dan deze patsboem kolder!