Jol (2001)

Kazachstan / Frankrijk / Japan
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Darezhan Omirbayev
met Darezhan Omirbayev, Saule Toktybayeva en Alnur Turgambayeva

Amir, filmmaker van beroep ontvangt een telegram waarin staat dat zijn moeder ernstig ziek is. Hij gaat op weg naar zijn afgelegen geboortedorp. De lange emotionele reis voert hem dwars door het uitgestrekte, stoffige Kazachse landschap. Amir denkt veel na. Over de moeilijkheden van het filmmaken, over de jonge vrouw die de montage doet voor zijn film, over zijn hand op haar huid... En over de blik op het gezicht van zijn vrouw toen zij plotseling de montageruimte binnenstapte. Maar of dit nu herinneringen, dromen, of scènes uit een nog te maken film zijn, blijft in het midden.

avatar van Koekebakker
Zeer persoonlijk zelfportret van regisseur Omirbaev. Qua idee dus à la Fellini’s 8½. De film is een road-movie door herinneringen, werkelijkheid en angstdromen, die door elkaar heen lopen. Fascinerend, soms overtuigend, maar lang niet alle scenes zijn even sterk.

Omirbaev maakte eerder trouwens het geweldige Killer dat hier veel te weinig aandacht krijgt .

avatar van Mac Hammer Fan
Uitgekomen in Frankrijk op DVD. Bij mijn weten is er alleen een Franse poster te vinden op het net.