Pervola, Sporen in de Sneeuw (1985)

Nederland / Noorwegen

geregisseerd door Orlow Seunke
met Gerard Thoolen, Bram van der Vlugt en Melle van Essen

Simon en zijn vader zijn 20 jaar geleden met ruzie uit elkaar gegaan. Nadat zijn vader ontdekt heeft dat Simon homo is, besluit hij hem te onterven. Hein, een broer van Simon heeft het werk van zijn vader overgenomen. Wanneer Simon hoort dat zijn vader op sterven ligt, wil hij hem direct gaan opzoeken. Zijn vader is samen met zijn nieuwe vrouw verhuisd naar het koude noorden. Hein wil zijn broer tegenhouden, maar besluit dan op het laatste moment om hem te vergezellen. Wanneer Simon de laatste wens van zijn vader wil respecteren, werkt Hein hem weer tegen.

avatar van Biosguru
Ik heb deze film lang geleden gezien (meer dan 10 jaar) en kan me nog steeds herinneren dat ik hem erg mooi vondt! Op het NFF (Nederlands Film Festival) werd Pervola na al die tijd weer herhaalt, niemand hem daar gezien, dit zijn nou typisch van die films die je nooit op video laat staan of dvd kan vinden!

avatar van mdj
mdj
Aparte combinatie van Thoolen en Van der Vlugt. Thom Hoffman speelt er (net als Brigitte Kaandorp) ook nog een kleine rol in. Heb de film op het NFF gezien in 2002 waarbij Seunke, Van der Vlugt en een cameraman aanwezig waren. Kwam te weten
dat aanvankelijk Helmert Woudenberg de rol van de andere broer zou spelen ipv Van der Vlugt als het tenminste aan Thoolen had gelegen die niets in tv-acteur Van der Vlugt zag. Orlow Seunke wilde wel werken met Van der Vlugt, het was geen kwestie dat Woudenberg niet kon en toen voor Van der Vlugt gekozen is wat in Hollands Hollywood van Henk van Gelder staat.
Vond het zelf jammer dat het uiteindelijk weer om een erfeniskwestie blijkt te gaan. Had het zelf leuker (want origineler) gevonden als de oudste broer brieven uit naam van de jongste gestuurd had bv om zijn vader weer contact met hem te laten hebben. Helaas, het was een beetje banaler. Wel erg te prijzen is het dat aan het eind geen al te sentimentele verzoening tussen de beide broers plaatsvindt.
Voor de liefhebber: de film schijnt gedeeltelijk gebaseerd op autobiografische gegevens van Seunke (rationele broer, homoseksuele jongen). Jammer, hoewel niet storend, vond ik dat in deze film weer eens het vooroordeel bevestigd werd dat rationaliteit en emotionaliteit lijnrecht tegenover elkaar staan; dat rationalisten altijd van die koude, berekenende types zijn. De film schijnt ondertussen gelukkig uitgebracht te zijn op video.

Op dvd kan ik hem niet vinden.
Weet iemand meer?

Video is niet meer te krijgen en op dvd is ie nog niet verschenen.

Iemand die me hieraan kan helpen? Heb al vanalles geprobeerd ...

dragje
Prachtige film, jaren geleden gezien en ook al een tijdje naar op zoek maar bij mijn weten gewoon nooit uitgebracht op DVD.

Spijtig genoeg tot op heden nooit uitgebracht op dvd

avatar van Ramon K
Downloaden die hap dan!

Heb hem hier liggen; moet hem nog zien.

avatar van Roger Thornhill
Na al die jaren herinner ik mij deze nog steeds als de beste Nederlandse film die ik ooit gezien heb. Eénmaal in het filmhuis gezien, één- of tweemaal op video, sindsdien nooit meer (kunnen) herzien. Ik wacht met smart op de DVD-release, maar houd mijn adem niet in.

robertus65
Ik wacht er ook op, of als iemand hem op dvd heeft stuur een privébericht.

avatar van BlueJudaskiss
Iemand die dit heeft en van wie ik dit kan lenen?

avatar van wendyvortex
Idee van regisseur Seunke en hoofdrolspeler Thoolen eens even een Werner Herzogje te doen door met een paard en slee door het noorden van Noorwegen te trekken bij temperaturen ver onder het nulpunt. Met o.a. als gevolg dat de crew regelmatig vastgevroren zat aan de apparatuur.
De hele sledetocht mag dan ook gelden als één van de hoogtepunten uit de Nederlandse filmgeschiedenis, dat de film nog wat hortend en stotend het eerste half uur door moet bedekken we dan ook graag met de mantel der liefde.

Lv92
Film wordt morgenmiddag om 5 uur uitgezonden op NPO Cultura. Hij was er zojuist ook op.

avatar van Robertiamo
Eindelijk heb ik de film, werd twee maanden geleden (januari 2016) uitgezonden op tv en in breedbeeld, zonder logo's en andere vervelende storende teksten.

Ik ben happy.