Angie (1993)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Lagestee
met Annemarie Röttgering, Daniël Boissevain en Derek de Lint

Actiefilm over drie jongeren die zich staande trachten te houden in een harde, verwarrende wereld. Na haar terugkeer uit een kindertehuis probeert Angie met haar moeder weer een normaal leven op te bouwen. Het wederzijds wantrouwen is echter groot. Na een akelig incident met de nieuwe vriend van haar moeder trekt Angie woedend bij haar oudere broer in. Hoewel Angie vastbesloten is iets van haar leven te maken raakt ze al snel in het criminele circuit verzeild. Een modern, niet moralistisch, sprookje waarin vriendschap, seks en geweld een belangrijke rol spelen.

mdj schreef:
In Hollands Hollywood van Henk van Gelder staat dat Veronica, Hitkrant e.d. wel enthousiast waren maar dat de film door de dagbladrecensenten erg negatief werd beoordeeldl.

Veronica zat in de film

avatar van Basto
Volledig onderschatte Nederlandse film. Erg sterk. De film heeft de look van een Amerikaanse exploitation film en beoogd ook niks anders te zijn. Het misdaadverhaal is simpel, maar effectief en de incestueuze relatie is erg gedurft. In de tijd dat de film gemaakt werd, was het al een taboe als onderwerp, maar nu zou dat helemaal niet meer gemaakt kunnen worden in deze overdreven politiek correcte cultuur.

Goed gespeeld, sterke bijrolletjes en een fijne art direction. Verdient de status van cultfilm. Positief verrast!

avatar van BlueJudaskiss
Viel me erg mee!

Tijdje geleden op YouTube gezien en toen na een tijdje afgezet, nu op DVD een tweede kans gegeven en ik was het grootste gedeelte van de film goed geboeid. Té traag voor het beoogde jonge publiek maar de scenes met Derek de Lint, Jack Wouterse en Tygo Gernandt vind ik lollig.

Weinig vernieuwends of spectaculairs - het ging er bij mij niet in dat Röttgering en Boissevain broer en zus waren dus dat incestueuze gedeelte deed me weinig - maar ik kan me vinden in de opmerking van Quido dat het een fijn gevoel van jaren '80 B-films heeft.

Een verrassende 3,5*

avatar van Earth
Tsja er gebeurde niet zo veel. Netjes gemaakte film, maar kwalitatief net goed genoeg voor 1 kijkbeurt.