Angie (1993)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Martin Lagestee
met Annemarie Röttgering, Derek de Lint en Peter Tuinman

Actiefilm over drie jongeren die zich staande trachten te houden in een harde, verwarrende wereld. Na haar terugkeer uit een kindertehuis probeert Angie met haar moeder weer een normaal leven op te bouwen. Het wederzijds wantrouwen is echter groot. Na een akelig incident met de nieuwe vriend van haar moeder trekt Angie woedend bij haar oudere broer in. Hoewel Angie vastbesloten is iets van haar leven te maken raakt ze al snel in het criminele circuit verzeild. Een modern, niet moralistisch, sprookje waarin vriendschap, seks en geweld een belangrijke rol spelen.

Ai, ai, ai...

avatar van Quentin
Brutale actiefilm...... hahaha

avatar van mdj
mdj
De film is niet zo veel aan. Derek de Lint als wel heel erg louche figuur is wel aardig. Jack Woutersen speelt altijd van die types dus daar was weinig verrassends aan. Er zitten wel wat rare scenes in, vooral de verhouding tussen die broer en die zus is opvallend. In de boze wereld meent de broer Alex dat zij alleen elkaar hebben. Hij neemt haar in huis, geeft haar een beker warme melk en is bezorgt dat ze teveel verwacht van andere mensen (hij weet inmiddels beter). Wanneer hij bijzonder jaloers is op het vriendje van zijn zusje, kun je al voorspellen hoe ver die relatie tussen broer en zus gaat. Een scene dat hij met operamuziek zus en vriend probeert te treiteren is nogal merkwaardig omdat hijzelf totaal geen verstand heeft van opera. Sterke dialogen kent de film niet bepaald. Volgens mij kun je ook bijna alleen in een Nederlandse film een incestueuze verhouding krijgen waar niet zo heel erg moralistisch over wordt gedaan en waar in elk geval de betrokkenen zelf volledig mee instemmen zonder dat er sprake is van misbruik.

FisherKing
Toch neergesabelt destijds ?

avatar van mdj
mdj
In Hollands Hollywood van Henk van Gelder staat dat Veronica, Hitkrant e.d. wel enthousiast waren maar dat de film door de dagbladrecensenten erg negatief werd beoordeeld. Het was de bedoeling van Lagestee om een commerciële film te maken voor een jong publiek maar dat bleek er niet in grote getale op af te komen. Uit de Volkskrant: "Ze (=Veronica) zijn jong en willen wat maar het nadenken over het hoe en waarom van wat zij willen, wordt noch door deze omroep noch door Angie gestimuleerd". Erg veel heeft de film niet om het lijf in elk geval.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Niet vreemd dat de Hitkrant positief was, want deze film werd volgens mij door ze gesponsord ofzo. De casting van de hoofdrol ging in ieder geval compleet via de Hitkrant, weet ik nog.

Dvd-release op 2004-09-16.
Bron: www.lapis.to[/url]

Op de dvd staan twee niet op de hoes vermelde extra's. De korte films Muren van Behang (24 minuten) en De Speeltuin (12 minuten) van Martin Lagestee.

avatar van 93.9
Je hebt slechte en super-slechte Nederlandse films.
In de laatste categorie valt deze.
Werkelijk belachelijke scenes volgen elkaar op.
Scene met die agenten leek wel zo'n Leslie Nielsen persiflage op politiefilms.
En dan een controversieel elementje in de film dat totaal niet in de context van zo'n film past.
Werkelijk onwaarschijnlijk slecht!

briljant! een werkelijk op eenzame hoogte staande film. Martin Lagestee weet precies wat het vaderlandse publiek wil. 5*.

Kennelijk niet; zowel publiek als pers boorden de film de grond in.

ach Quido, jij zat nog op de peuterspeelzaal toen deze film uitkwam.

Dus ? Wat is je punt ?

robb-E schreef:

Dat vond je ook al van Pipo...

Tsja, die Martin Lagestee weet me altijd weer te verassen door WEER een geweldige film te maken, en Quido mijn punt is dat jij helemaal niet kan weten wat de pers er indertijd over heeft geschreven.

avatar van Quentin
Nee zoiets is natuurlijk ook nergens na te lezen he ... de film werd finaal de grond in geboord en slecht bezocht, dat is een feit.

Zoals je zelf al aanhaalde :

robb-E bij 'Claim' schreef:
een goede recensie onderbouw je met feiten, niet met veronderstellingen.

Reinbo
robb-E schreef:

Vertel eens wat is er brilliant en (op eenzame hoogte) hoogstaand is aan deze film. (Behalve dat ML hem gemaakt heeft.) Ik ben benieuwd....

avatar van raymon
Ik vond het best een goeie film, goeie actie leuk bedachte scene in de IJ-tunnel en bmet de vrachtwagen door die deur. Ik vond het acteer werk nog geen eens zo slecht zeker niet van Annemarie Röttgering. Annemarie en Daniël Boissevain spelen broer in zus, overtuigend vind ze ook een beetje op elkaar lijken maar toch overtuigt hij net niet dat hij een crimineel is zit me niet lekker jammer anders nog een plus puntje. Wat ik alleen raar vond was de verhouding tussen broer en zus, beetje slecht uitgewerkt vond ik maar gaf toch een aparte wending

Het verhaal is niet bijzonder maar dat maakte me niet uit ik vind het voor een nederlandse film heel goed, lekker actie en spectakel!5***** trouwens leuk om Tygo Gernandt en Paul R. Kooij.

avatar van raymon
Quido schreef:

In de ''Muren van Behang'' komt een scene in voor die ook in flodder is gebruikt waarschijnlijk heeft Dick maas Die van deze film gejat, de scene met het bier en het dashboard kastje.

Hollandsch Glorie.
Best wel een aardige film voor de loze uurtjes in de nachtdienst.
Ik houd wel van dit soort eenvoudige filmpjes.

robertus65
Het valt niet mee om in Nederlandse een goede actie/misdaadfilm te maken, en deze valt ook niet in deze categorie, mede door het suffe acteerwerk van de drie hoofdrolspelers.

avatar van niethie
Een tijdje geleden was deze film op tv en kan me er niet alles niet meer van herrineren behalve dat het niet hoogstaand was maar met vlagen erg aardig was en ik me redelijk vermaakt heb, vind die extreem lage stemmen zijn in ieder geval een beetje overdreven. 2,5 sterren

avatar van sinterklaas
Deze film is niet slecht, maar ook niet echt meteen een hoogvlieger. Ik had hierin wel een beetje meer actie verwacht maar dat kwam er wel weinig in voor. Maarja dat is altijd te verwachten bij Nederlandse films die nooit eens een keer energie in een knappe actiescene willen steken. Voor de rest vond ik het verhaal opzich wel leuk en is alles ook lekker meedogenloos. Ook leuk om All Star: Daniel Boissevain te zien als nog 23 jarige groffe broekie. En natuurlijk Derk de Lint als een maffiabaas. Ook Jack Wouterse was weer erg leuk en in deze film was hij nog niet zo dik.

Beetje middelmatige Nederlandse film.

avatar van Phantasm
Aardig filmpje, geen echt toppertje.

avatar van Paradise Boy
Redelijke film met een interessant uitgangspunt, maar er had veel meer ingezeten. Het acteerwerk was niet altijd even best, maar het idee van de film sprak me weer wel aan. Het verhaal was verder niet onaardig, maar het script had natuurlijk beter uitgewerkt kunnen worden. Het controversiële sausje waarmee de film overgoten was , vond ik best interessant en vindingrijk. Een echte meevaller in de film is overigens de bijdrage van de immer oerdegelijke Derek de Lint. De Lint bewijst al vanaf de roerige jaren '80 dat hij een meesterlijk acteur is.

Fijne wegkijker op een druilerige zondagmiddag. Gaf me - net als Donna Donna!! - dat fijne gevoel van foute B-films uit de jaren tachtig. Amusante, maar weinig verheffende rolletjes van De Lint en Wouterse.

Ik vond het al met al nog niet zo vervelend. Met name de vlotte montage viel me op. En dat meisje viel me ook wel mee. De inbraak in het benzinestation was echt spannend,wel een beetje raar was het moment dat ze bij die straatracer instapt en dan haar vriendje totaal op een zijspoor zet. En even later liggen ze bij elkaar in bed. Nou ja,zal wel aan mij liggen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Incestueuze irritaties.

Dit misdaad-drama over een criminele broer en zus is onderhoudend, maar daar is het dan ook wel zo'n beetje mee gezegd. De film is rommelig, het verhaal is slap en de zogenaamde hoofdrolspeelster moet het afleggen tegen de eigenlijke hoofdrolspeler, Bossevain. De film ontaardt al meer in chaos richting het einde en een incestueuze relatie, die de voorgaande dieptepunten nog maar eens extra accentueert, wekt voldoende irritaties op om op nog minder sympathie van de kijker te kunnen rekenen.

Onvoldoende.

Clapboy
Spannende en vermakelijke film met goed acteerwerk en wat spanning en actie. Vond het er ook wel sfeervol uit zien allemaal.