Oesje! (1997)

België

geregisseerd door Ludo Cox
met Chris van den Durpel, Geena Lisa en Jaak Van Assche

De lokale boer Kamiel Spiessens leeft rustig op zijn boerderij. Maar op een dag komt een Nederlandse zakenman af met het idee een groot recreatiepark op zijn terrein te zetten. Natuulijk wil Kamiel niet weg. Het wordt een strijd tussen Spiessens die de hulp krijgt van Andrea, de vroegere secretaresse van de Nederlandse zakenman, en de zakenman met zijn bedrijf. Het spelletje kan vuil gespeeld worden blijkt als Kamiel zijn hond wordt gekidnapt.

avatar van kevin_vp
Slechtste vlaamse film ooit !!!!
Totaal niet grappig!

avatar van misterdhdh
matig Vlaams filmpje, maar het is niet het geval dat ik verveeld heb zitten kijken, zal in die tijd wel een leuke en goede film geweest zijn maar als je nu bekijkt wat Belgische topfilms er gemaakt worden (de behandeling, The broken..., loft, de helaasheid der dingen,....) toch van een heel ander niveau natuurlijk dan Oesje! Kamiel Spiessens is niet echt mijn favoriete typetje van de geweldige Chris Van den Durpel, geef mij maar de Sylvain of snellen Eddy, maar ja een film maken over iemand die constant honger heeft zou ook een beetje raar zijn. De film Firmin was iets beter maar was natuurlijk ook geen topper, al was de humor daarin wel beter. De 2 films kunnen zeker niet typen aan de afleveringen van Chris en Co die super waren. Over deze film: verhaal is wel wat gewoontjes maar past wel bij het typetje Spiessens, acteerwerk is wel ok, maar het grootste probleem is dat de film nooit echt hilarisch wordt, ook grappige momenten waren er weinig te bespeuren. Wel een leuke soundtrack. Maar wat ben ik blij dat er nu zoveel topfilms in ons Belgenlandje worden gemaakt.

2.5/5

Zoals heel dikwijls brengt de langspeelfilm niet wat er van werd verwacht, rekening houdend met wat de korte tv-sketches aan amusement bevatten.
Kamiel is lang niet zo grappig en het scenario dat rond de komiek is opgebouwd is flauw, flauw, flauw.
Veruit het beste is het titelliedje en het Vlaamse-kermis-gedoe waarmee even kan worden gelachen.
Zelfs de bloopers - wat kwamen die er eigenlijk nog bij doen ? - overtuigden niet.

avatar van Proeneke
A.L.I.E.N schreef:
Echt een grappige en hartverwarmende film. Ben dan ook fan van Chris van den Durpel. *4.0

Vind ik ook. En prachtig als hij meneer Jansma is..Ruud..hihi
Ja gesjellig...doeiii!

Het is haast niet te geloven dat deze film al bijna 20 jaar oud is.
Maar het is en blijft een leuke film.
Het typetje Kamiel Spiessens is zo bekend in Vlaanderen dat het bijna erfgoed is geworden, en heeft er ook voor gezorgd dat Chris van den Durpel de ene show na de andere kon en mocht doen, met nog vele andere typetjes die alom bekend zijn in België.
Deze prent is dan ook ene kassucces geweest in Vlaanderen en blijft nog steeds leuk om eens te bekijken.

avatar van Esteban
Een echt goede film kan je dit moeilijk noemen, maar dat ligt niet aan Chris van den Durpel. Zijn Kamiel Spiessens is het énige typetje uit zijn stal dat eventueel een film zou kunnen (ver)dragen. Met deze charmante figuur van 't volk, kan hij dingen maken op het niveau van Mr. Bean, zoals hij ook effectief deed in de vroege jaren 90. Het heeft niet mogen zijn. Na al die jaren is de man terug op TV met 'Allemaal Chris', waarin haast geen enkele sketch meer werkt. Met één uitzondering : Kamiel Spiessens, dit typetje leent zich perfect voor universele, inventieve en tijdloze humor. Op een herkansing (Oesje 2) hoop ik niet meer.

Mijn eerste film die ik in de bioscoop zag. Het was uitverkocht en de medewerkers plaatsten er zelfs nog klapstoelen bij. (In die tijd kon dat nog!) Ik was verrast als 7 jarige en vond het een toffe film. In school was iedereen er fan van.

Het verhaal stelt niet veel voor maar amusant en humor die ik toen heel leuk vond. Net zoals de Blinker films behoort dit tot jeugdsentiment.

avatar van gizzegiz
Totaal niet grappig

avatar van Metalfist
Doe maar verder heel gewoon. ‘t Leven is zo schoon

In een ver verleden was Chris van den Durpel niet van de Vlaamse televisie weg te slaan. Ooit begonnen als komisch intermezzo in De Drie Wijzen en nadien volgde optredens in De Laatste Show en zelfs op den duur zijn eigen programma. In die periode kreeg Kamiel Spiessens, één van de eerste typetjes van van den Durpel, zijn eigen film. Oesje werd een groot succes en een kleine Metalfist (toen ongeveer een jaar of 6 a 7) zat jarenlang met het gelijknamige titelnummer in zijn hoofd. In mijn herinnering best nog een leuke film en dan rest de vraag of dat vandaag de dag nog altijd zo is.

Het antwoord is ja en nee. Het begin is bijzonder taai te noemen. Spiessens zelf is best nog wel leuk, maar moet overduidelijk nog wat zijn draai vinden in een verhaal dat meer om handen heeft dan sketch van een paar minuten. Er wordt dan ook een plot op poten gezet waarbij Spiessens zijn boerderij in handen ziet komen van een Nederlandse bouwfirma die alles willen platgooien (een typisch Vlaams plot zo lijkt het, want ook onder andere Harry Kümel deed het zo'n 20 jaar eerder met Het Verloren Paradijs) en het is wachten totdat dat wat begint te escaleren. Vanaf dan schiet de film in een hogere versnelling met het nodige gevloek op 'nen hollander' en een best nog leuke strijd tussen Spiessens en Megaland. Niet alles is even goed geslaagd, de scène met de spoken die de vogeltjesdans doen is wel erg tenenkrommend slecht, maar algemeen gezien best nog wel leuker dan dat eerste halfuur deed vermoeden. Op het einde volgt er nog een polonaise en het onvermijdelijke titelnummer dat dus een stortvloed van herinneringen teweeg bracht.

Van de vele typetjes die van den Durpel in de loop der jaren heeft losgelaten op de Vlaamse televisie, is Spiessens wel één van de populairste. Het is ook denk ik één van de weinige uit zijn stal die het kunnen schoppen tot een volledige film (met Firmin zou dat 10 jaar later ook nog gebeuren) en fans van Spiessens komen hier zeker aan hun trekken. Aan het einde laat van den Durpel zich even verleiden tot de one-liner van Sylvain Van Genechten (Is 't eten nog nie gereed) maar verder blijft het vooral de grote Spiessens show. Qua bijrollen steekt dan vooral nog Jaak Van Assche er bovenuit als sympathieke postbode en is Gert Jan Dröge nog een fijne tegenstander voor onze boerenpummel. Oesje is meteen ook het filmdebuut van Geena Lisa. Op moment van schrijven ook haar enige film en daar verbaast niemand zich na het kijken van Oesje over.

Beetje nostalgie doet wonderen voor dit soort films, maar Oesje blijft op zich nog een zeker niveau behouden. Het is en blijft moeilijk om dit soort personages naar een volwaardige film te brengen, maar Ludo Cox en de zijnen doen nog een behoorlijke poging. Cox zou nadien enkel nog Kamiels Kerstverhaal regisseren, een kortfilm rond... Kamiel Spiessens.

Nipte 3*