• 10.537 nieuwsartikelen

Genre: Komedie

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Ludo Cox

Met onder meer: Chris van den Durpel, Geena Lisa en Jaak Van Assche

IMDb beoordeling: 5,2 (495)

Gesproken taal: Nederlands

Plot Oesje!

De lokale boer Kamiel Spiessens leeft rustig op zijn boerderij. Maar op een dag komt een Nederlandse zakenman af met het idee een groot recreatiepark op zijn terrein te zetten. Natuulijk wil Kamiel niet weg. Het wordt een strijd tussen Spiessens die de hulp krijgt van Andrea, de vroegere secretaresse van de Nederlandse zakenman, en de zakenman met zijn bedrijf. Het spelletje kan vuil gespeeld worden blijkt als Kamiel zijn hond wordt gekidnapt.

logo tmdbimage

avatar van kevin_vp

kevin_vp

Slechtste vlaamse film ooit !!!!

Totaal niet grappig!

avatar van misterdhdh

misterdhdh

matig Vlaams filmpje, maar het is niet het geval dat ik verveeld heb zitten kijken, zal in die tijd wel een leuke en goede film geweest zijn maar als je nu bekijkt wat Belgische topfilms er gemaakt worden (de behandeling, The broken..., loft, de helaasheid der dingen,....) toch van een heel ander niveau natuurlijk dan Oesje! Kamiel Spiessens is niet echt mijn favoriete typetje van de geweldige Chris Van den Durpel, geef mij maar de Sylvain of snellen Eddy, maar ja een film maken over iemand die constant honger heeft zou ook een beetje raar zijn. De film Firmin was iets beter maar was natuurlijk ook geen topper, al was de humor daarin wel beter. De 2 films kunnen zeker niet typen aan de afleveringen van Chris en Co die super waren. Over deze film: verhaal is wel wat gewoontjes maar past wel bij het typetje Spiessens, acteerwerk is wel ok, maar het grootste probleem is dat de film nooit echt hilarisch wordt, ook grappige momenten waren er weinig te bespeuren. Wel een leuke soundtrack. Maar wat ben ik blij dat er nu zoveel topfilms in ons Belgenlandje worden gemaakt.

2.5/5

avatar van Movsin

Movsin

Zoals heel dikwijls brengt de langspeelfilm niet wat er van werd verwacht, rekening houdend met wat de korte tv-sketches aan amusement bevatten.

Kamiel is lang niet zo grappig en het scenario dat rond de komiek is opgebouwd is flauw, flauw, flauw.

Veruit het beste is het titelliedje en het Vlaamse-kermis-gedoe waarmee even kan worden gelachen.

Zelfs de bloopers - wat kwamen die er eigenlijk nog bij doen ? - overtuigden niet.

avatar van Proeneke

Proeneke

A.L.I.E.N schreef:

Echt een grappige en hartverwarmende film. Ben dan ook fan van Chris van den Durpel. *4.0

Vind ik ook. En prachtig als hij meneer Jansma is..Ruud..hihi

Ja gesjellig...doeiii!

Tarkus

Het is haast niet te geloven dat deze film al bijna 20 jaar oud is.

Maar het is en blijft een leuke film.

Het typetje Kamiel Spiessens is zo bekend in Vlaanderen dat het bijna erfgoed is geworden, en heeft er ook voor gezorgd dat Chris van den Durpel de ene show na de andere kon en mocht doen, met nog vele andere typetjes die alom bekend zijn in België.

Deze prent is dan ook ene kassucces geweest in Vlaanderen en blijft nog steeds leuk om eens te bekijken.

avatar van Esteban

Esteban

Een echt goede film kan je dit moeilijk noemen, maar dat ligt niet aan Chris van den Durpel. Zijn Kamiel Spiessens is het énige typetje uit zijn stal dat eventueel een film zou kunnen (ver)dragen. Met deze charmante figuur van 't volk, kan hij dingen maken op het niveau van Mr. Bean, zoals hij ook effectief deed in de vroege jaren 90. Het heeft niet mogen zijn. Na al die jaren is de man terug op TV met 'Allemaal Chris', waarin haast geen enkele sketch meer werkt. Met één uitzondering : Kamiel Spiessens, dit typetje leent zich perfect voor universele, inventieve en tijdloze humor. Op een herkansing (Oesje 2) hoop ik niet meer.

avatar van coton

coton

Mijn eerste film die ik in de bioscoop zag. Het was uitverkocht en de medewerkers plaatsten er zelfs nog klapstoelen bij. (In die tijd kon dat nog!) Ik was verrast als 7 jarige en vond het een toffe film. In school was iedereen er fan van.

Het verhaal stelt niet veel voor maar amusant en humor die ik toen heel leuk vond. Net zoals de Blinker films behoort dit tot jeugdsentiment.

avatar van gizzegiz

gizzegiz

Totaal niet grappig

avatar van Metalfist

Metalfist

Doe maar verder heel gewoon. ‘t Leven is zo schoon

In een ver verleden was Chris van den Durpel niet van de Vlaamse televisie weg te slaan. Ooit begonnen als komisch intermezzo in De Drie Wijzen en nadien volgde optredens in De Laatste Show en zelfs op den duur zijn eigen programma. In die periode kreeg Kamiel Spiessens, één van de eerste typetjes van van den Durpel, zijn eigen film. Oesje werd een groot succes en een kleine Metalfist (toen ongeveer een jaar of 6 a 7) zat jarenlang met het gelijknamige titelnummer in zijn hoofd. In mijn herinnering best nog een leuke film en dan rest de vraag of dat vandaag de dag nog altijd zo is.

Het antwoord is ja en nee. Het begin is bijzonder taai te noemen. Spiessens zelf is best nog wel leuk, maar moet overduidelijk nog wat zijn draai vinden in een verhaal dat meer om handen heeft dan sketch van een paar minuten. Er wordt dan ook een plot op poten gezet waarbij Spiessens zijn boerderij in handen ziet komen van een Nederlandse bouwfirma die alles willen platgooien (een typisch Vlaams plot zo lijkt het, want ook onder andere Harry Kümel deed het zo'n 20 jaar eerder met Het Verloren Paradijs) en het is wachten totdat dat wat begint te escaleren. Vanaf dan schiet de film in een hogere versnelling met het nodige gevloek op 'nen hollander' en een best nog leuke strijd tussen Spiessens en Megaland. Niet alles is even goed geslaagd, de scène met de spoken die de vogeltjesdans doen is wel erg tenenkrommend slecht, maar algemeen gezien best nog wel leuker dan dat eerste halfuur deed vermoeden. Op het einde volgt er nog een polonaise en het onvermijdelijke titelnummer dat dus een stortvloed van herinneringen teweeg bracht.

Van de vele typetjes die van den Durpel in de loop der jaren heeft losgelaten op de Vlaamse televisie, is Spiessens wel één van de populairste. Het is ook denk ik één van de weinige uit zijn stal die het kunnen schoppen tot een volledige film (met Firmin zou dat 10 jaar later ook nog gebeuren) en fans van Spiessens komen hier zeker aan hun trekken. Aan het einde laat van den Durpel zich even verleiden tot de one-liner van Sylvain Van Genechten (Is 't eten nog nie gereed) maar verder blijft het vooral de grote Spiessens show. Qua bijrollen steekt dan vooral nog Jaak Van Assche er bovenuit als sympathieke postbode en is Gert Jan Dröge nog een fijne tegenstander voor onze boerenpummel. Oesje is meteen ook het filmdebuut van Geena Lisa. Op moment van schrijven ook haar enige film en daar verbaast niemand zich na het kijken van Oesje over.

Beetje nostalgie doet wonderen voor dit soort films, maar Oesje blijft op zich nog een zeker niveau behouden. Het is en blijft moeilijk om dit soort personages naar een volwaardige film te brengen, maar Ludo Cox en de zijnen doen nog een behoorlijke poging. Cox zou nadien enkel nog Kamiels Kerstverhaal regisseren, een kortfilm rond... Kamiel Spiessens.

Nipte 3*

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

De typetjes van Chris van den Durpel waren pakweg 20 jaar terug ontzettend populair in Vlaanderen. Snelle Eddy, Sylvian Van Genechten, Firmin Crets, Ronny King en uiteraard Kamiel Spiessens zelf waren zijn meest gekende en meest geslaagde personages. Een hype was het zelfs bij momenten en het was maar een kwestie van tijd of er moest een film van komen.

Tja, de film voegt op zich weinig toe. Wat sketches maken is nog wat anders dan een film dragen met een degelijk plot. Humor is iets relatief, maar ik vermoed ook zelfs tijdgebonden, want de humor van toen lijkt me niet hetzelfde als de humor 20 jaar terug. Zie maar naar FC De Kampioenen waarbij de platte soms seksistische en "racistische" humor/grapjes écht niet meer pakken. Het script van Oesje is ook weinig origineel en is typisch in zijn soort. Een grote onrechtvaardigheid door één of ander economisch concern versus een onderschat sympathiek individu.

Misschien wel leuk voor de kinderen, maar als volwassene had ik er niet veel aan. Destijds toch wel een hit aan de kassa, maar vandaag de dag is het eerder een anachronisme.

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

Vanavond, na jaren, nog eens gezien op TV.

Daarna mijn eigen recensie hier uit 2009 nog eens herlezen, en vastgesteld dat ik de film nog minstens even leuk ervaar als destijds.

Venijn-loze humor zonder vuilbekkerij (die kom je niet meer veel tegen tegenwoordig) die mij nog steeds aanspreekt, met leuke vondsten.

Knap werk van Chris van den Durpel.

Ik blijf de film, die ook ontroerende momenten kent, ondergewaardeerd vinden.

Waarschijnlijk zelfs mijn favoriete Vlaamse komedie.

Een halve ster mag erbij 4*

avatar van goldendream

goldendream

Gisteren 'Oesje' gezien op één.

Best een leuk en ontspannend filmpje. Het typetje 'Kamiel' is een sympathiek baasje. Van den Durpel acteert niet zo overdreven als Urbanus dat doet.

Wie kritiek heeft op deze film, zou zich beter richten op de films van de familie Flodder.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ach ik keek vroeger wel naar de shows met Chris Van den Durpel. Vond zijn typetjes toen wel leuk. Oesje! is natuurlijk geen hoogstaande cinema maar vrolijk is het wel, al konden de grappen wat beter, zeker als je bedenkt dat ze beter waren in zijn wekelijks TV programma. Keuterboertje Kamiel Spiessens gaat hier in het verzet tegen een mega-bouwproject van een Nederlander die een subtropisch zwembad wil zetten op de plaats van zijn boerderij. Keek wel makkelijk weg vond ik en thematisch nog actueel, denk aan Paul Gheysens en Knokke nog onlangs in Pano.

avatar van Corcicus

Corcicus

Na ruim twintig jaar nog eens herbekeken en dit viel mij veel beter mee als volwassene dan als kind. Er wordt eigenlijk behoorlijk geacteerd, vooral door de twee antagonisten, de burgemeester en de vastgoedbaron. De humor is ook voor volwassenen goed te smaken. De kern van de zaak, bouwpromotoren en corrupte politici die boven de hoofden van de mensen beslissingen nemen die het uitzicht van steden en dorpen veranderen (doorgaans ten slechte) is tot op vandaag zeer actueel. Het kost weinig moeite om sympathie te hebben voor boer Kamiel Spiessens. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is er een heuse plaag van burgemeesters die tegelijk vergunningen verstrekken én actief zijn in raden van bestuur van bouwbedrijven. Ze kleuren landbouwgronden in als bouwgronden om hun vriendjes te begunstigen. Omwonenden die ooit fors geld betaalden om in het groen te zitten, zien de waarde van hun huis verkruimelen en moeten met verlies verkopen.

Vroeger, toen half Vlaanderen in zwijm viel voor de man, kon ik Chris van den Durpel niet uitstaan, maar zoveel jaren later zie ik echt het talent en apprecieer ik de boodschap.