De Vlinder Tilt de Kat Op (1994)

Nederland

geregisseerd door Willeke van Ammelrooy
met Arjan Kindermans, Marjolein Beumer en Rik Launspach

Speelfilm over een jonge man die zijn vriendin verlaat wanneer hij te horen krijgt dat hij aan de slopende ziekte multiple sclerose lijdt. In de jaren die volgen heeft de man, die langzaam maar zeker steeds meer lichaamsfuncties inlevert, zeeën van tijd om zich te wentelen in zelfbeklag. Wanneer zijn ex-vriendin hem na jaren weer opzoekt met de mededeling dat hij de vader is van haar tienjarig zoontje, lijkt een nieuw leven in het verschiet te liggen. Geleidelijk, met vallen en opstaan, begint de zieke man de betekenis in te zien van een oude Sherpa-wijsheid die hij in de Himalaya leerde. `De berg is zwaar, maar de vlinder tilt de kat op'. Met andere woorden: iets dat moeilijk lijkt, hoeft niet altijd moeilijk te zijn.

Niet gezien, maar wat wil je met zo'n titel...

Dustyfan
4 stemmen, en de meeste niet al te hoog. Wat is er mis met deze film?

kappeuter (moderator)
De helft 3,5 en hoger.

avatar van Zavo
Deze film is beter dan de titel en poster doen vermoeden, hoor. Hij had meer aandacht verdiend.

Stond eigenlijk gepland om vorig jaar november op dvd uitgebracht te worden bij Bridge, maar de release is toen voor onbepaalde tijd uitgesteld. Wellicht dat ie er binnenkort toch nog aankomt. Ben er op zich wel benieuwd naar.

mmm had veel meer van deze film verwacht.

hij is zo vlak en steriel, Willeke toch!

brengt me niet veel bij of vertedert mij niet. Verhaal te achterhaald en stereotyp.

robertus65
We zien de aftakeling van een jonge ms patient, geholpen door zijn ex. Verder gebeurt er eigenlijk niet veel, en daardoor valt het wat tegen.

avatar van henkula
Er gebeurd heel veel, maar het wordt niet zo emotioneel gebracht waardoor de boodschap heel zuiver wordt overgebracht, goed werk Willeke.