Omfavn Mig Måne (2002)

1 stem

Denemarken / Turkije

geregisseerd door Elisabeth Rygaard
met Bora Akkas, Gürol en Sebnem Köstern

Door werkeloosheid, verlies van een babybroertje en slechte relaties verlaten de zesjarige Osman en zijn ouders Turkije om in Europa werk te vinden. Eenmaal volwassen ziet Osman in dat hij zich meer Deens begint te voelen, maar zijn passie voor Turkse muziek, landschappen en poëzie is van zijn jeugdige leven overgebleven, waardoor hij toch een beetje heimwee begint te krigen...

avatar van Anatolia
Vandaag om 19.20 op TRT INT (Nederlandse tijd).
Een film over de levensfilosofie van de beroemde en zeer geliefde Asik Veysel (1894 - 1973).
(Asik betekent 'de verliefde', maar in dit verband betekent het ook 'minstreel' of troubadour.)

Ik ben erg benieuwd...

avatar van Anatolia
Güzelligin on para etmez,
bu bendeki ask olmasa.
Eglenecek yer bulaman,
gönlümdeki kösk olmasa.

("Your beauty would not be worth anything/If it were not for my love/I would find no place to enjoy/If not for the palace in my heart.")

-- Asik Veysel

De film heeft een mooi thema, maar het verhaal eromheen vond ik wat zwakjes. Daar had meer, veel meer mee gedaan moeten worden.
Wel biedt de film warme plaatjes van een dorpje ergens in het westen van Turkije (naar ik meen), ondersteund door de prachtige liederen van Asik Veysel.

Anatolia schreef:
Güzelligin on para etmez,