• 8.671.536 stemmen

Naakt over de Schutting (1973)

Misdaad / Thriller | 96 minuten

Genre: Misdaad / Thriller

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frans Weisz

Met onder meer: Rijk de Gooyer, Sylvia Kristel en Jon Bluming

IMDb beoordeling: 5,5 (254)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 25 oktober 1973

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Naakt over de Schutting

Rick Lemming (Rijk de Gooyer) woont in het hart van Amsterdam, waar hij duiven houdt en een kamer heeft verhuurd aan een onderwijzeres, Penny. Zijn beste vriend is Ed Swaan, karatekampioen van Nederland en tot over zijn oren verliefd op het zangeresje Lilly (Sylvia Kristel). Via Lilly komt Ed in contact met een televisieregisseur die Rick en Penny overhaalt in een 'kunstfilm' op te treden. Penny vertrouwt het niet helemaal en Rick gaat op onderzoek uit. Hij gluurt naar binnen en ziet een schimmig erotisch filmgedoe dat uitloopt op een fikse knokpartij. Ed en Lilly ontsnappen naakt over de schutting.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Rick Lemming

Lilly Marischka

Floor van der Terpen

Interviewer

Inspecteur Joop de Heer

Penny van der Laan

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Hoort voor mij in de categorie "zo slecht dat het weer leuk wordt". Het is duidelijk dat het in se zou moeten gaan om een thriller maar het is een feit dat het geen moment spannend wordt omwille van niet intentioneel grappige momenten (zoals het gevecht in de studio, het 'titelmoment') en de knullige toegevoegde comedy (de tweeling spant de kroon) waarbij ik soms het gevoel had naar een aflevering van Bassie en Adriaan te kijken. De acteerprestaties zijn evenmin om naar huis over te schrijven. Rijk De Gooyer brengt het er nog het best vanaf. Jon Bluming (het Bruce Lee element van de film maar dan dat kapsel), Sylvia Kristel en Jerome Reehuis zijn magertjes. De inbreng van Ko Van Dijk als inspecteur is eigenlijk geheel overbodig en lijkt geschreven om de man een plezier te doen. Het script is echt wel lachwekkend (slecht), met een finale die weliswaar behoorlijk cult aanvoelt en wel nog mag gezien worden (zij het om foute redenen). De regie van Frans Weisz vond ik op zich nog wel te pruimen, heb enkele mooie shots gezien (opening, achtervolging van Jennifer Willems). Ook een pluim voor de soundtrack geschreven door Ruud Bos, die me deed denken aan "Dirty Harry" Lalo Schifrin.

Aanrader voor liefhebbers van slechte cinema en nostalgici.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2060 berichten

Het is weer zondag en het filmthema is dan een oude of nieuwe Nederlandse en Duitse film. Naakt over de schutting was vanavond als eerste aan de beurt. Dit soort films kijk ik vanwege de nostalgie en beelden van weleer. Uiteraard is alles oubollig en vooral voor diegene die nog niet geboren waren. Ik stam zelf uit 1962 en vind het schitterend om oude films in het algemeen te kijken. Ik geef deze film een magere voldoende. een -3.0 en nou is de Duitse heimat film Grun ist die heide uit 1951 aan de beurt.

kappeuter (crew films)

Wouter schreef:

Is de nl dvd full screen?

De gerestaureerde oorspronkelijke versie is nu gratis te zien op Eye Film Player:

Naakt over de schutting: ‘Het is echt een tijdsbeeld.’ - VPRO Cinema

VPRO Cinema schreef:

Naakt over de schutting van Frans Weisz uit 1973, is gerestaureerd en te zien op Eye film player. Opgepoetst en ontdaan van vuil, stof en lelijke lassen is de film teruggebracht naar de status van de première van destijds. Allemaal dankzij vakkundig recherchewerk van restaurateur Jan Scholten.

avatar van Basto

Basto

Komt op blu ray uit bij Cult Epics

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Leuk! Ik heb me anderhalf uur lang uitstekend vermaakt - blijkbaar ben ik een van de weinigen die de film wél vrij spannend vond, en prima gespeeld ook. Nederland - of in dit vooral Amsterdam - in een ander decennium te zien is altijd grappig, en een lekker tempo, tot aan de tramachtervolging aan toe. Luchtig vermaak zonder maatschappelijk engagement, ook wel eens fijn van films uit die tijd. Helemaal niet zo kluchtig als ik had verwacht.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Dit moet toch wel één van de charmantste typisch Nederlandse films zijn. Met een beetje invloed van de giallo en de karatefilm, maar dan dus op zijn Nederlandse. Ook nog een geweldige achtervolging per tram. Rijk de Gooijer in de hoofdrol (altijd fijn!!). Verder TiTa Tovenaar, de plaaggeest, Emmanuelle, Frans Halsema, dat meisje uit Ome Willem, Adéle Bloemendaal, Jerome Reehuis, de helaas nooit verder doorgebroken broertjes Sijses, Ko van Dijk kortom zo, n beetje de hele Nederlandse filmwereld anno 1973. Sluikreclame voor Lois Jeans, Dam Chips, Randstad Uitzendbureau, Het Parool en Alka Seltzer. Niet zo heel veel naakt, maar wel full frontal (m/v).

avatar van Fransman

Fransman

• 2006 stemmen

Heerlijk. De jaren zeventig. Toen het leven nog overzichtelijk was. En iedereen rookte. En de auto's nog een gezicht hadden. En ik nog jong was. Ik heb genoten. Het verhaaltje is nogal onbenullig, en ik heb er ook niet zo veel van begrepen, maar ach... Amsterdam was prachtig en de hele Nederlandse acteerwereld komt voorbij. Ga maar na: Ko van Dijk, Ton Lensink, Jerome Reehuis, Sylvia Kristel, die zelfs nog blijkt te kunnen zingen, Adèle Bloemendaal, onder leiding van een nog (betrekkelijk) jeugdige Rijk de Gooyer. Genieten.

Eye vertoont nu een gerestaureerde kopie en dat is mooi, en daar is een hoop werk en tijd in gaan zitten. Maar ik heb een nog ongerestaureerde kopie gezien en daar was m.i. weinig mis mee.