Naakt over de Schutting (1973)

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Frans Weisz
met Rijk de Gooyer, Sylvia Kristel en Jon Bluming

Rick Lemming (Rijk de Gooyer) woont in het hart van Amsterdam, waar hij duiven houdt en een kamer heeft verhuurd aan een onderwijzeres, Penny. Zijn beste vriend is Ed Swaan, karatekampioen van Nederland en tot over zijn oren verliefd op het zangeresje Lilly (Sylvia Kristel). Via Lilly komt Ed in contact met een televisieregisseur die Rick en Penny overhaalt in een 'kunstfilm' op te treden. Penny vertrouwt het niet helemaal en Rick gaat op onderzoek uit. Hij gluurt naar binnen en ziet een schimmig erotisch filmgedoe dat uitloopt op een fikse knokpartij. Ed en Lilly ontsnappen naakt over de schutting.

avatar van petey
Heb ik nog in de bioscoop gezien (shit wat vliegt de tijd) Was toen niet meer dan aardig, zal inmiddels wel niets meer aan zijn.

nee hoor,het is een beetje amateuristisch maar is goed te pruimen.uniek is de tramachtervolging.

Is de nl dvd full screen?

avatar van raymon
De film heeft vind ik leuke en mooie maintitels vanuit een helicopter gefilmd, zou zien we b.v de Dam en De Munt.
Rijk de gooyer speelt zijn rol net als in De Inbreker leuk en best overtuigend, ze zou zo zeggen dat Rijk de gooyer echt zo was. Jon Bluming ( vriend van mijn opa ) speelt weer net zoals in De Inbreker een domme sport kampioen die boven het dak van zijn Alfa Romeo uit komt. Jennifer Willems vind ik echt een leuke actrice, ze is heel grappige en best knap.

Er zitten heel wat leuke en orginale dingen in deze film: Man op kabels, Tram achtervolging ( waar ik vind dat wat meer aan mocht worden besteed ). Toch heeft de iets, iets waardoor je de film zien. Maar ook heft de film net zoals eternal dark zie iets Amateuristische in vergelijking met De inbreker. Er wat humor in de film maar het si ook nooit de bedoeling geweest om dit echt een humor film te maken meer een misdaad filmpje.

toch leuk geef hem een 3,5 ***half

robertus65
Leuke amusante mix van misdaad, komedie en zelfs de nodige actie. Er zaten een aantal aardige scènes in o.a. de tram achtervolging, minpunt vond ik de slechte geluidskwaliteit van de dvd.

avatar van Quentin
Wouter schreef:
Is de nl dvd full screen?

Widescreen letterboxed.

Zojuist deze film bekeken, DVD lag voor 1 euro in de bakken bij een speelgoedwinkel. Boek van Ferdinandusse jaren geleden gelezen, was benieuwd naar de film. Ik moet zeggen dat ie tegen viel!
De film is wel een zeer vrije vertaling van het boek. Toegegeven het boek is zeer gedetailleerd met allerlei zijwegen. De film is echter slap op een aantal aardige scenes na. Ik pak het boek nog maar eens uit de kast (Ferdinandusse schreef er trouwens nog een paar, ook goed!).

avatar van fritsje
Voor een piek gekocht en me er wel mee geamuseerd ,uit nostalgische overwegingen aangeschaft.Wat was Amsterdam nog schoon en rustig en graffitievrij.er zit wel veel sluikreclame in de film , niet dat het wat gebaat heeft want wie eet er nu nog Dam chips of loopt in(toen erg hip) Lois spijkerbroeken !
Kwam er niet goed uit of het nou een komedie(flauw) moest voorstellen of een thriller(ook flauw).IVoor een Nederlandse film uit die tijd opvallend weinig bloot(ondanks de titel) Ik zat te wachten op de pronte borstjes van Jennifer Willems maar die kreeg ik niet te zien, jammer.

avatar van psycholamp
Ik zit ook niet te wachten op een naakte Rijk de Gooyer. Ik kan me niet eens herinneren of ik deze film nu wel of niet gezien heb.

avatar van niethie
Vond ik vroeger zo'n leuke film maar nu kan ik er niet zo meer van genieten.
Deze film heeft het allemaal een achtervolging met twee trams, karate gevechten, een kijkje achter de schermen bij een pornofilm en rijk de gooyer (aka de opa van madelief) als actieheld wat wil je nog meer zou je zeggen, jammer genoeg komt de hele film behoorlijk onbedoelt grappig over en druipt in sommige scenes het amaturisme er echt van af. Naast dit alles vermaak ik me altijd prima met het kijken van de film en valt er genoeg te lachen. 2,5 sterren

ZO en zo slechtt

avatar van Betamax
verhaal erg matig.
DVD versie heeft zulk matig geluid en er word zo onduidelijk gesproken dat ik de film halverwege uit gezet heb.

avatar van FunkStar
Heerlijke foute film! Adele Bloemendaal is te gek in deze film!
Ook ben ik erg gecharmeerd van Jennifer Willems (wat zou ze nu doen?). Let ook op de geweldige muziek gemaakt door Ruud Bos! En het nummer wat Sylvia Kristel speciaal voor deze film heeft opgenomen, Hey A Letter Came Today!

Erg slechte film, maar helemaal afgekeken, omdat het een klassieker is... Sowieso leuk om de auto's en de mensen uit die tijd weer voorbij te zien komen...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
AsvanDo schreef:
omdat het een klassieker is...

Dit een vrij oude film, maar dat maakt nog geen klassieker.

avatar van Purmerend
Oes!
Redelijke film met een mooie achtervolgingscene met twee trams. En leuk ook om het Amsterdam van vroeger weer eens in een film te zien.

Dick2008
Erg matige film, die ook nergens spannend of mysterieus is. De achtervolging met trams vind ik ook weinig aan. Misschien voor die tijd heel bijzonder maar het slaat eigenlijk nergens op, alsof je zo met die trams door de binnenstad kan crossen .

Eigenlijk kan je beter De inbreker bekijken waarin Rijk de Gooyer en Jennifer Willems een veel betere combinatie vormen. Adele Bloemendaal en Sylvia Krystal zijn in deze film dan wel weer het bekijken waard. Ook altijd leuk in die oude Nederlandse films zijn opvallende zaken van vroeger. Zo zie je in de gokhal van Rijk nog van die oude flipperautomaten en ook zo'n apparaat die je vaak in attractieparken zoals De Efteling zag. Als je een muntje inwierp begon een orkest van aapjes een liedje te spelen.

2.0

avatar van handelaar
Toch leuk om al die oude NL films te bekijken met Rijk de Gooijer, je ziet dan hoe Amsterdam nog echt Amsterdam was. Dat is helaas nu helemaal anders met onze multiculturele samenleving..jammer erg jammer want ik verlang wel weer terug naar de steden met een eigen indentiteit wat in mijn ogen steeds schaarser wordt.

Grappige film, die allezins meevalt.
Beter dan verwacht, een 3*

Rommelig gemaakt, technisch vrij mager en de plot is bijzonder dun, maar erg vermakelijk, sfeervol en onderhoudend. Weisz kan absoluut zijn ei niet kwijt in de film, maar tovert hier en daar best een aardig(e) shot of sequentie uit de hoge hoed. Lekkere, onbekommerde jaren zeventig prent, ondanks dat er overduidelijk veel meer in gezeten had.

Ik vermaak me kostelijk met deze film. De rollen worden leuk gespeeld. Ik vind het zo jammer dat we Jennifer Willems nooit meer ergens zien, wat een pittig wijf(ie) was dat. Een zingende Sylvia Kristel, die nog een leuk nummer zingt ook, een grappig gastrolletje voor Frans Halsema, Ko van Dijk in een haast té onbeduidende bijrol, en Adele Bloemendaal als 'Lekker Wijf"..... hoe illuster wou je het hebben? Ik vind het camerawerk erg goed, en de muziek van Ruud Bos is fantastisch. (luister maar eens naar stukjes op Fonos, daar is de lp te koop op cd)

Is toch leuk joh,zo'n oud NL filmpje? Ik stoor me niet aan de magere plotten en technische mankementjes. Erg leuk om bekende acteurs in jonge uitvoering te zien,de auto's,de steden het straat-,en tijdsbeeld. Ik heb ze onderhand bijna allemaal in huis en kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van Marvinleeaday
Anders dan de titel doet vermoeden, zeker voor Nederlandse begrippen, bijzonder weinig bloot.(en gevloek). Aardig om te zien en vanwege de nostalgische waarde een halfje extra.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Bimbobox - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van xxERWINxx
Matige nederlandse film, wel leuke beelden van Amsterdam, maar er gebeurd vrij weinig, ook de laatste scene met die trams sloeg nergens op.
Het bloot in deze film viel ook nog wel mee, alleen dat stukje toen ze een pornofilm gingen maken.

steven36
Niet al te best en dan druk ik me bescheiden uit maar je blijft toch kijken. Alleen al uit nostalgie. Leuke en herkenbare beelden.

avatar van Jean Rene
Behoorlijk onaantrekkelijke en stompzinnige film.
Het enige leuke vond ik Sylvia Kristel die zingt "A letter came today".
Maar de aanwezigheid van Kristel is helaas te weinig om de film te redden.

Zeer gedateerd maar wel het aanzien waard.
Knullig geacteerd.
Sylvia kan niet zingen, adele is geen lekker wijf.
Maar het word leuk gebracht.