Iskanderija... Lih? (1978)

Alternatieve titel: Alexandria... Why?

Egypte / Algerije

geregisseerd door Youssef Chahine
met Farid Shawki, Naglaa Fathi en Ezzar El Alayli

1942, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De film volgt de liefdesrelatie tussen enerzijds een moslimman en een Joodse vrouw en anderzijds een Egyptische tiener en een Britse soldaat. De Egyptische tiener is dol op Amerikaanse films en droomt in Alexandrië van een carrière in Hollywood.

avatar van Salto
Farid Shawki was een fenomenaal acteur....

Kon je raken tot in het diepste van je hart. Jammer dat hij in de rest van de wereld niet bekend was. Heeft alleen in Egyptische films gespeeld en was, laten we zeggen, de Marlon Brando van de Arabische filmwereld.

avatar van Donkerwoud
Op een vrolijke wijze wordt het einde van de tweede wereldoorlog gekoppeld aan een jongeman die er alles aan doet om wereldbekend acteur te kunnen worden. Had wel vaak het idee dat ik niet alles kon volgen door gebrek aan kennis over de specifieke historische context. Hoofdrolspeler Farid Shawki is zeer aanstekelijk als de charismatische mooiboy, die tegen de verwachtingen ingaat om zijn carrière als acteur door te zetten. Wat mij nog wel het meest bij zal blijven zijn de speelse manier waarop dit verhaal verteld wordt met soms absurde theatrale intermezzo's die genieten zijn. Wel jammer dat het allemaal wat slordig afgerond wordt en dat andere verhaallijntjes zo niet helemaal uit de verf komen. Toch een fijne optimistische film over de wederopbouw van een natie en de persoonlijke triomfen van een jong mens.

avatar van SilverGun
Op Netflix vanaf 18 juni.