Iris (1987)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Mady Saks
met Monique van de Ven, John Kraaykamp en Titus Tiel Groenestege

Een vrouwelijk veearts (Monique van de Ven) moet veel vooroordelen overwinnen voordat zij door een plattelandsgemeenschap wordt geaccepteerd. Met name de relatie die zij aangaat met de zoon van een invloedrijke herenboer wordt haar niet in dank afgenomen; niet door de bekrompen boerengemeenschap, maar ook niet door haar ex-vriend uit de stad.

FisherKing
Nou; zo slecht is deze film ook niet: Een leuke rol van Monique van de Ven (wel wat routinematig) en een aardige rol van John Kraaykamp ! 3*

Is ook niet zo'n slechte film, maar mij persoonlijk spreekt het verhaal niet zo aan. En om hier nou van een thriller te spreken???
beetje overdreven vind ik zelf.

Aardige Nederlandse thriller met een min of meer verrassende afloop. Van de Ven is zoals gewoonlijk erg overtuigend in de titelrol van de veearts. Ze leeft zich erg in de rol in.

robertus65
Ven laat de mannelijke bevolking van het dorpje het hoofd op hol jagen, en wordt als veearts tegengewerkt door de dorpsdictator Kraaijkamp (in rolstoel). Begint als dokterromannetje, maar wordt steeds spannender. Heel behoorlijke film, met goede rollen van Kraaij en Ven.

avatar van Mescaline
Behoorlijk slechte film. het acteren op zich ging nog wel maar het verhaal is gewoon oersaai, er gebeurt bijna niks in en van die wraak komt weinig terecht. deze film kan ik niet meer geven dan 1 ster, echt waardeloos

avatar van Jean Rene
Een rampzalige vrouwenfilm vol met super man-onvriendelijke cliches.

Nog maar eens herzien. Binnenkort (medio maart) verschijnt het vervolg - de zevendelige gelijknamige serie uit 1992 - op DVD.

avatar van AGoos
erg aardige film, met een goede rol van van de ven,,,het personage van de waarzegster/toekomstvoorspelster had er uit gemogen...

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV Nostalgie Net om 12:30 uur .
Herhaling om 16:36 uur

avatar van Brix
Zojuist gezien, op Nostalgie Net.
Redelijke film, maar vooral door sterke invulling van Monique van de Ven, die geen moeite teveel was om haar rol als dierenarts overtuigend te spelen.
Geweldig wat ze hier doet.
Kraay goed als altijd, uitstekende acteur.

avatar van BlueJudaskiss
Thriller? Plattelandsdrama eerder, met op het eind een paar aardige scenes. Dierenleed had voor mij absoluut niet gehoeven.

he bah die scene van het castreren van de biggetjes had voor mij echt niet gehoeven

Echt ongelooflijk hoe snel we klaar staan met de scherpste kritiek als het om films van Nederlandse makelij gaat! Ik vind Iris een gedegen film met goed acteerwerk in het algemeen. Natuurlijk zitten er zwakke plekjes in (die rol van de ex van Iris is slecht en ook nog eens nagesynchroniseerd door Hein Boele....) Maar Van de Ven doet het uitstekend, haar huishoudster (Scherjon) is geloofwaardig en Hollands, en Johnny Kraaijkamp weet ook in deze rol helemaal te overtuigen. Kleinere rolletjes, zoals die van Marja Habraken, zijn ook erg goed getroffen. Maar ja, het is Hollands he, en dan roepen we 'spruitjeslucht' en dan haken we af en gaan we snel weer een culty Amerikaanse flutfilm kijken..... echt heel jammer.

Een vooral goed geacteerd drama, spelend in een plattelandsgemeente, over een vooruitstrevende vrouwelijke veearts die een groei naar volwassenheid doormaakte en in haar werk werd tegengewerkt door bekrompen, jaloerse en argwanende boeren. De beelden waren wel donker (maar dat kon aan mijn kopie liggen).

avatar van Phantasm
Dit kun je niet echt een thriller noemen, maar verder is de film wel leuk om een keertje te bekijken.