De Zusjes Kriegel (2004)

België
Familie / Avontuur

geregisseerd door Dirk Beliën
met Katleen Apers, Evelien Apers en Victor Löw

De elfjarige drieling Lien, Fien en Sien zijn geen doetjes. Als ze per ongeluk een brandje veroorzaken is het hek helemaal van de dam.. De zusjes belanden in een instelling. Op het eerste zicht lijkt alles reuze mee te vallen. Meer zelfs, het gesticht is een echt paradijs! Maar dan komen de meisjes er achter dat dokter Vandenkerckhoven,de directeur van het tehuis, zwarte magie op de kinderen gebruikt. De drieling besluit de strijd aan te gaan met de dokter. Naar het gelijknamige boek van Marc de Bel.

Ging het verhaal van het boek niet anders? (Ik kan vekeerd zijn, het is al lang geleden dat ik het gelezen heb)

avatar van Freud
Er is van het boek niets behouden, behalve dan de drie hoofdpersonages. Marc De Bel heeft dan ook zijn bedenkingen al geuit over de film. Volgens hem is er ook van de humor uit het boek niets overgebleven. De regisseur zegt dan weer dat die niet verfilmbaar is en dat hij er voor heeft gekozen een spannende en griezelige film te maken, zonder humor dan maar. De eerste Vlaamse recensies zijn eerder negatief, juist omdat ze vinden dat het verhaal eigenlijk compleet belachelijk is, terwijl het wordt voorgesteld als een spannend-realistische thriller. Maar het is naar het schijnt wel leuk in beeld gebracht, met goede muziek (behalve dan een aantal liedjes die erin zitten omdat ze niet meer onder het contract uit konden, en die één bepaalde scene compleet verneuken)
Het is eigenlijk een beetje spijtig, het boek is zo grappig-grotesk en absurd, dat dit dan zo moet verfilmd worden. Ik bedoel, waarom heet het dan nog De zusjes Kriegel? Een andere reden dan het feit dat zoiets meer publiek trekt zie ik echt niet...

fredjas
Ik vond het echt een heel goede film.Ik geef hem een dikke 5.En natuurlijk is er ook els uit wittekerke.Very very good.

visje1991
is deze in nl in de bios geweest?

Dikke 5 wel errrruug high voor die
buren

nathan_666
een goede belgische film met een creepy sfeertje en een einde met prachtige special effects.

ja leukefilm spannend , een griezelsfeertje
en het komt nog goed overeen met de 2 boeken

een 3.5

ik vond dat deze film juist helemaal niet overeenkomt me de boeken !en ik kan het weten ik heb alle vier boeken!'de zusjes kriegel''de formule van tante kriegel''operatie kriegel''de kriegels in concert'!

avatar van Hilarious
Toen ik hem in de bios ging kijken vond ik hem wel leuk. Al kwam hij niet overeen met het boek. Dat maakte mij niet zo veel uit.

Wel best een goede film, maar ze laten wel veel stukjes uit de boeken weg die wel eens belangrijk zouden kunnen zijn.

Maar ja, de film moet ook niet langer worden dan die van Harry Potter, hé??

De Film van de Zusjes Kriegel was erg leuk om naar te kijken. Er zit veel actie in. Alleen vind ik wel dat deze meisje te negatief beschreven worden. Terwijl hun hart wel op de goed plaats zit. De 3 Meiden moeten naar een instituut. Maar komen er al gauw achter dat het er niet pluis is. De directeur daar gebruikt zwarte magie. Ze proberen te ontsnappen. En komen later bij hun schooljuf terecht. Die hun aan een oude vrouw voorstelt. Die hen probeert te helpen om de Directeur te ontmaskeren. Met een pop en een naald. De pop moet in brand worden gestoken en een naald in gestoken worden. Dan komt er een ontploffing en is de zwarte magie van de Directeur uitgewerkt. En ik geef deze film 4 sterren. Ik heb het boek niet gelezen maar de film is in iedergeval best mooi.
Zeker een aanrader voor iemand die van spanning en actie houdt.

avatar van olsenfreakie
wtf?? saaie film!! omg , waarom zo een hoog gemiddelde?? dikke afrader

De film is best goed, maar alleen is de spanning wat te veel van het goede. De spanning is wat te hoog voor een familie-film, waardoor het lijkt alsof ze een film wouden maken die door zou breken.

Helaas.

2,5 sterren. Nogal een redelijke jeugd actiethriller

avatar van J. Clouseau
Deze fim heeft helemaal niks met het boek te maken, enkel de titel en de drie hoofdpersonages zijn behouden.

Eigenlijk nog niet zo'n slechte film. Maar het kon veel beter, ligt aan de scenarist.

Waw, echt cool! Ik heb het boek wel niet gelezen, maar was wel aangenaam verast door deze film. *3,5 sterren!

avatar van biosmovie
niet echt heel goed wel leuk om eens te kijken.. 3.0**

avatar van A.L.I.E.N
Dit vindt ik vroeger een zeer duistere film, en naar mijn mening niet echt voor kinderen. Was toen al wel een grote kerel (17-18 ofzo), toen ik hem met m'n klein neefje zag, maar ik voelde de spanning wel. Een prima verhaal, maar de titel is wel zonde, de "zusjes kriegel" is niet echt DE publiekstrekker toch, alhoewel het de titel is van het jeugdboek van marc de bel. De meisjes die de 3 zusjes speelde deden het ook niet zo goed. Victor Low, Veerle Baetens en Gilda de Bal deden het wel zeer goed. Steven Van Herreweghe deed het ook wel goed (alhoewel ik hem een zeer onspypatieke kerel vindt!). Heb hem overlaatst nog eens gezien, en vondt hem toen wel minder. Film voor kinderen tussen 9-12 jaar, maar niet te jong! alez dat is mijn mening toch.

dominion
Niet mijn ding.

Te kinderachtig.
Vind Belgische films ook vaak gewoon niet goed.
Bevat slecht acteerwerk.
Nergens een beetje spanning of sfeer zelfs voor een kinderfilm.

Dom verhaal en ga zo maar door.
Heb me hier dus niet mee vermaakt.

avatar van 606
Best wel leuk en ja niet echt voor jonge kinderen.
Soms zag het er nog redelijk uit.
Acteren ook vrij aardig.

3 sterren

avatar van Phantasm
Een leuke onderhoudende, spannende film die lekker wegkijkt.

avatar van misterdhdh
zeer vermakelijke film, natuurlijk geen topper. ik hou wel van belgische films, wrs omdat ik zelf belg ben. dit is weer een leuke film, heb nooit het boek gelezen dus weet niet of er veel overeenkomsten zijn. dit verhaal is misschien niet voor kleine kindjes, al komt er niet veel eng in, alleen misschien de laatste 10 minuten. zusjes zijn wel leuk, acteerprestaties zijn nog cv, leuke muziek, heb me niet verveeld tijdens deze film. de leukste scene vond ik dat de zusjes voor de spiegel stonden en deden of ze modellen waren
leuk liedje trouwens: YouTube - Klik in mijn hoofd

3/5

avatar van Pantoffel
Slecht.
Het boek was een van mijn favorieten geweest, maar deze verfilming trekt op niet veel.
Om nog maar te zwijgen van hoe de meisjes worden neergezet.

avatar van Metalfist
Ik ben een krak in kraken

Het bestaan van de verfilming van De Zusjes Kriegel is me blijkbaar altijd ontgaan. Het was pas met de aanschaf van de DVD van Blinker, een andere Marc De Bel boekverfilming, dat ik een trailer zag van deze film. Leek me wel leuk om eens te zien aangezien de drieling indertijd menig van mijn favoriete boeken van De Bel sierde. Niet lang daarna kwam ik de DVD tegen in de Kringloopwinkel en dan maar meteen meegenomen. Gisteravond nog wel zin in iets luchtigs en kwam zodoende bij deze film uit.

Waar Blinker nog een leuk tripje naar nostalgia lane was, is De Zusjes Kriegel dat niet. De verhalen zitten me heel wat minder vers in het geheugen dan bijvoorbeeld Blinker (ik betwijfel zelfs of ik alle boeken überhaupt wel heb gelezen), maar volgens mij is dit toch wel een erg vrije verfilming. Alleen al het feit dat de openingscredits verkondigen dat het gebaseerd is op een boek van Marc De Bel en niet specifiek op het boek doet al niet veel goeds vermoeden. Hier en daar wel eens een leuke knipoog (één van de zussen die zegt dat ze later in een rockgroepje wilt zitten, ik kan me nog een verhaal herinneren waar dat effectief gebeurt) maar heel dat good vs evil plotje stelt bijzonder weinig voor en bevat ook niet die kinderlijke charme die ik met De Bel associeer. Verder is dit vooral een film die nooit echt goed weet welke richting het wil bewandelen. Regisseur Dirk Beliën laat dit vooral als een jeugd/familiefilm uitschijnen, maar maakt het geheel dan toch net iets te duister vrees ik.

Soit, een drieling dus maar dat bleek moeilijker te vinden dan gedacht. Vandaar dat de zussen Katleen en Evelien Apers worden bijgestaan door Dorien Janssens om de Kriegel kroost tot stand te laten komen. Het resultaat is redelijk met de kinderen als zwakke schakel, maar vreemd genoeg blijken zij niet het slechtste te zijn. De bijrol van Steven Van Herreweghe is gewoon tenenkrommend slecht en Victor Löw doet ook niet veel meer dan wat schmieren en zijn assistente, de immer bevallige Liesbeth Kamerling, bepotelen. Gilda De Bal is nog leuk als grootmoeder Kriegel (alleen had dat bijzonder flauwe 'Oma Kriegel, die is al 20 jaar dood hoor' weer niet gehoeven. Veerle Baetens weet zich als de juf van de drieling ook nog in de film te wringen en de meest geloofwaardige van heel de bende blijkt tenslotte Nico Sturm als vader Kriegel te zijn.

Mjah, niet perse echt slecht en hoewel ik wel een zwak blijf hebben voor dit soort jeugdnonsens, is dit toch eerder een voorbeeld van hoe het niet moet. Het is niet dat alles slecht is aan De Zusjes Kriegel, maar ik begrijp waarom dit indertijd geruisloos ten onder is gegaan. Had in ieder geval meer in gezeten.