Merijntje Gijzen's Jeugd (1936)

Nederland

geregisseerd door Kurt Gerron
met Marcel Krols, Piet Bron en A.M. de Jong

Sociaal drama naar het boek Het Verraad uit 1936 van de socialistische schrijver A.M. de Jong. Op het katholieke Brabantse platteland krijgt de vriendschap tussen Merijntje en de stroper Kruik een noodlottige wending als Kruik door toedoen van Merijntje de grenswachter vermoordt en tevens zijn geliefde Janekee neersteekt.

het is oud, maar sommige dingen zijn echt wel lachen, ook ik zelf als brabander kan me wel vinden met het accent

robertus65
Het blijft lastig te volgen om dit zonder ondertitels te zien. De serie had ik een tijd geleden al gezien, was mogelijk nog lastiger.
Het beeldmateriaal van de dvd laat ook nog eens zeer te wensen over, waardoor het geen prettige zit word.

moet de film nog bekijken, maar ben nu al benieuwd naar de pater die door A.M. de Jong (de schrijver) wordt gespeeld

Ik duwde deze film in mijn dvd-speler omdat er niks op tv was en ik deze dvd toch nog eens moest bekijken, maar het werd een heerlijk filmavondje. En zo oud als deze film is, wist hij me aan het eind nog vochtige ogen te bezorgen ook.... Merijntje die bij de gevangenismuur zit waarachter zijn grote kameraad De Kruik een straf moet uitztten..... geweldig.

avatar van Phantasm
Vrij aardige klassieker die lekker wegkijkt, al was het soms wel wat onduidelijk, verder heb ik me er wel mee vermaakt.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Merijntje Gijzen's jeugd - YouTube.

avatar van W.V.
Zag deze onlangs op ONS. Het verhaal kende ik wel uit mijn jeugd en van de tv serie uit de jaren 70.
Een film uit de tijd dat de Nederlandse film nog in de kinderschoenen stond, duidelijk zijn de duitse invloeden merkbaar, lange shots van landschappen en die werken wel. Verder doet de film qua acteren erg oubollig aan, het is van het niveau van een amateurgezelschap met als uitschieters de rol van Piet Bron als de stroper en die van A.M. de Jong als de pastoor. Jawel de schrijver van dit boek speelde de rol van pastoor, dat moet voor die tijd een unicum geweest zijn. Juist vanwege het acteren met de Brabantse tongval en de beelden doet deze film wel authentiek, dus geloofwaardig, aan. De persoon Merijntje, door zijn trouw en naïviteit, dat gekoppeld aan het Brabants komt hij zeer aandoenlijk over. Natuurlijk kent de film de nodige missers, de grootste is wel dat het verhaal zich afspeelt in het begin van de 20e eeuw, toen waren wegen nog niet zo verhard als dat hier wordt vertoond wanneer Merijntje afreist naar Breda om de stroper te spreken die in de koepel van Breda verblijft
Wel prachtige oude beelden van de stad Breda en het Brabantse land. Leuk weetje is dat Kees Brusse hier in zijn allereerste filmrol te zien was als broer van Merijntje. Ik heb me wel vermaakt met deze film, en natuurlijk is er best wel wat op aan te merken, maar er blijft voldoende genietbaar materiaal over.