Merijntje Gijzen's Jeugd (1936)

Nederland

geregisseerd door Kurt Gerron
met Marcel Krols, Piet Bron en A.M. de Jong

Sociaal drama naar het boek Het Verraad uit 1936 van de socialistische schrijver A.M. de Jong. Op het katholieke Brabantse platteland krijgt de vriendschap tussen Merijntje en de stroper Kruik een noodlottige wending als Kruik door toedoen van Merijntje de grenswachter vermoordt en tevens zijn geliefde Janekee neersteekt.

het is oud, maar sommige dingen zijn echt wel lachen, ook ik zelf als brabander kan me wel vinden met het accent

robertus65
Het blijft lastig te volgen om dit zonder ondertitels te zien. De serie had ik een tijd geleden al gezien, was mogelijk nog lastiger.
Het beeldmateriaal van de dvd laat ook nog eens zeer te wensen over, waardoor het geen prettige zit word.

moet de film nog bekijken, maar ben nu al benieuwd naar de pater die door A.M. de Jong (de schrijver) wordt gespeeld

Ik duwde deze film in mijn dvd-speler omdat er niks op tv was en ik deze dvd toch nog eens moest bekijken, maar het werd een heerlijk filmavondje. En zo oud als deze film is, wist hij me aan het eind nog vochtige ogen te bezorgen ook.... Merijntje die bij de gevangenismuur zit waarachter zijn grote kameraad De Kruik een straf moet uitztten..... geweldig.

avatar van Phantasm
Vrij aardige klassieker die lekker wegkijkt, al was het soms wel wat onduidelijk, verder heb ik me er wel mee vermaakt.