Belle van Zuylen, Madame de Charrière (1993)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Digna Sinke
met Wil van Kralingen, Kees Hulst en Laus Steenbeke

Als Belle van Zuylen (Wil van Kralingen) in 1787 in Parijs verblijft om de benauwende omgeving van haar echtgenoot De Charrière (Kees Hulst) te ontvluchten, ontmoet ze daar de veel jongere Benjamin Constant. Er ontstaat een heftige vriendschap tussen hen, die echter abrupt wordt afgebroken doordat Benjamin, op de vlucht voor schuldeisers en voor zijn vader, naar Engeland vertrekt. De vriendschap tussen Belle en Benjamin zet zich noodgedwongen per brief voort. Onverwacht, als in een droom, staat hij dan ineens voor haar. Hun vriendschap verdiept zich, maar niet voor lang. Het lijkt of Benjamin terugschrikt voor de consequenties, en haar ontvlucht. Er komt een einde aan de vriendschap als Benjamin kennis maakt met Germaine de Stael. Hij kiest voor een nieuw leven, een politieke carrière in Parijs, samen met Germaine. Belle blijft achter in Zwitserland. Maar ze gaat door met schrijven.

Schijnt een behoorlijke goede dvd-release gekregen te hebben: http://www.dvdinfo.be/index-02.php?cat=1&Id=2117
Nieuwsgierigmakende recensie ook !

robertus65
Mooie verfilmig, geeft een mooi beeld van de achttiende eeuw, maar erg opwindend is het allemaal niet.