L'Atlantide (1932)

Duitsland
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Brigitte Helm, Pierre Blanchar en Jean Angelo

Een Franse luitenant ontdekt in de Sahara een mysterieus rijk dat geregeerd wordt door een beeldschone vorstin die knappe jongemannen tot haar minnaars maakt en hen daarna laat doden. Een met de held bevriende kapitein is het beoogde volgende slachtoffer.

Nog maar 1 stem voor deze Pabst klassieker met Helm en Blanchard gebaseerd op een al even gekende silent klassieker van Feyder ? Een remake kun je het niet geheel noemen, aangezien deze film slechts 90 minuten duurt en het origineel maar liefst dubbel zo lang, en daar heb ik even geen zin in.
Er is trouwens iets vreemds aan de hand: er zijn 3 Atlantides van Pabst, een Franse, Duitse en Engelstalige, waarbij hierboven als land van herkomst Duitsland wordt genoemd, maar Blanchar en Angelo speelden toch slechts in de Franse versie... die ik dus heb gezien wat logisch is gezien het origneel en het boek, ik weet niet welke de ander heeft gezien .
Hoe dan ook: hoewel toen net als het origineel een enorme box office hit, nu een ernstig gedateerde vroege talkie met alle onhebbelijkheden die daarbij horen, dwz. het is eerder gefilmd als een silent, waarbij de spaarzame dialogen de plaats innemen van tussentexten, waardoor alles absurd onnatuurlijk en quasi-diepzinnig overkomt, al was dat laatste gedeeltelijk de bedoeling: gebaseerd immers op een romannetje van de kleinburgerlijke exotist en semi-mysticus Pierre Benoit.
De fotografie was wel fraai met veel close-ups en het geheel werd geschoten in de Sahara wat mooie sfeerbeelden oplevert, maar het geheimzinnige rijk van Atlantische koningin Helm kam nogal belachelijk en campy over- denk aan die volkomen onschuldige cheetah b.v. , het dieptepunt was echter de french cancan scène van een knulligheid die je niet verwacht bij DBDR of DTEV regisseur Pabst.
Het acteerwerk was mede door de geluidsbeperkingen niet wat je noemt geweldig, en Helm kon sowieso niet teveel zinnen in het Frans uitspreken zonder ridicuul te worden.
Het grootste manco van de film was imho een gebrek aan ritme, juist door het contrast tussen de fotografie in silent stijl en het gebruik van geluid. Een euvel waar zovele films uit die periode onder te lijden hadden, je kunt het de makers misschien niet echt toerekenen.
De hele Atlantide collectie is trouwens te koop op DVD voor...140 EUR, krijg je wel het boekje erbij .
p.s.: dat hele verhaaltje rondom Atlantis is natuurlijk quatsch: Plato vertelt dat Iemand vertelt dat Timaios vertelt dat Solon heeft verteld dat de Egyptische priesters hem hebben verteld enz. Een dolletje, dus.

avatar van kleez
Film kun je hier gratis zien:
Matinee Classics - Classic Movies - The Mistress of Atlantis (1932) - matineeclassics.com

En betreft Atlantis, er zit wel iets meer achter dan laatste quote @ hierboven!