Springen (1985)

België

geregisseerd door Jean-Pierre De Decker
met Mark Verstraete, Herbert Flack en Maya van den Broecke

Het bejaardentehuis Sempa Vivax is niets te gek om de oude dag plezierig te maken. Een nabootsing van een Derde Wereldoorlog is maar één van de festiviteiten. Het is dan ook de laatste rustplaats van rijke en excentrieke mensen. Als een politicus een plaatsje wil, zien ze een mogelijkheid de dreigende onteigening af te weren. De directeur ziet wel wat in de kleindochter van de politicus.

kappeuter (moderator)
Deze moet heel slecht zijn. Op een zondagmiddag ooit eens gezien geloof ik, maar er is niks blijven hangen. Wat zeggen de Vlamingen hiervan? Wat ik lees op internet was het wel een enorm bioscoopsucces.

Nabootsing van WO III? Ik heb wat gemist geloof ik...

kappeuter (moderator)

avatar van speedy23
kappeuter schreef:
Deze moet heel slecht zijn. Op een zondagmiddag ooit eens gezien geloof ik, maar er is niks blijven hangen. Wat zeggen de Vlamingen hiervan ? Wat ik lees op internet was het wel een enorm bioscoopsucces.

Zo'n groot succes zal het niet geweest zijn, ik heb er nog nooit van gehoord...

avatar van speedy23

Ik neem aan dat ze WOII bedoelen. Heb het even veranderd.

Het is inderdaad een 'interpretatie' van wat eventueel WOIII zou kunnen worden.

En nu ik hem gezien heb, is het enige wat ik nog wil doen is deze 'film' zo snel mogelijk vergeten...

ik vond hem zo slecht nog niet, best wel goe gelachen

Springen van regisseur Jean-Pierre De Decker zou hoofdzakelijk gaan over de gebeurtenissen in het bejaardentehuis Sempa Vivax, maar gaat gaat helaas het merendeel van de tijd over de platvoerse avontuurtjes van de eigenaar Axel Woestewey.

Recht voor zijn raap: Axel neukt alles wat los en vast zit en bedriegt zijn vrouw waar ze bij staat. Zijn onnoemelijk dikke vrouw overigens waar hij, naar eigen zeggen, alles voor over had om haar zo dik te laten worden. Hij zou zelfs nog een bredere spiegel kopen, mocht ze nog dikker willen worden! (Om maar even aan te tonen hoe aardig en hoe humoristisch deze man (lees: film) is.)
Zijn vrouw kan er ook wat van. Nadat Axel later dan normaal thuiskomt geeft zij ons de grappige mededeling: "Ik dacht al dat je kanker had" ...

Het is pijnlijk niet grappig. De flauwe en platvoerse humor doet denken aan films als De Gulle Minnaar. Als je dan ook nog tijdens een interview met een van de acteurs te horen krijgt dat het allemaal bloedserieus bedoeld was, wil je zelf door de grond zakken uit schaamte.

Het had best leuk kunnen worden als men zich geconcentreerd had op de bejaarden die allemaal hun eigen wensen hebben. Wat meer absurde situaties en personages en wellicht had ik me dan nog kunnen vermaken. Maar er gaat geen scene voorbij of je wordt getrakteerd op een misplaatste grap of op de loszittende handjes van Axel. Tel daar ook nog eens bij op dat de film vol zit met reclame en dat sommige scenes belachelijk slecht geacteerd zijn en een lage waardering ligt binnen handbereik.

Wel alle lof voor Bridge en Vintagefilms voor de prachtige dvd van de film. Beeld en geluid zijn mooi opgepoetst en er staan een paar interessante extra's op de dvd.

avatar van Pieter Montana
Komaan,zo slecht is hij toch niet? Het acteerwerk is wel inderdaad ondermaats met al die griezelige oudjes en Maya van den Broecke. Voor de rest valt het allemaal wel mee. Herbert Flack zit goed in z'n rol als playboy die z'n toevlucht zoekt bij een olifant. Opzich is het wel een origineel idee in het tehuis om WO II na te spelen of een rechtszaak van één van de bejaarden nog eens te reconstrueren. Ook een mooie soundtrack.

Absoluut geen slechte film.

Robbe De Hert als buitenwipper

Best aardige film.
Herbert Flack is goed in zijn rol als playboy-directeur, maar dat mag niemand verwonderen.
En ook een typisch leuke rol voor Mark Verstraete (Bekend van 'De Kotmadam').

avatar van Quentin
Ik neem aan dat ze WOII bedoelen. Heb het even veranderd.

Het gaat toch echt om een simulatie van WOIII.

Vrij matige film, wel aardig om eens gezien te hebben, maar het gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Een uiterst zwakke en slecht gemaakte absurde tragikomedie over een luxe bejaardentehuis voor zeer vermogende ouderen, die de meest bizarre wensen vervuld wilden zien. De hilarische gebeurtenissen moesten klaarblijkelijk op de lachspieren werken (geen moment die van mij) en de voorgeschotelde seksscènes waren wanstaltig. Ook de cast speelde buitengewoon ondermaats.

Ondermaatse film met een onmogelijk plot, meerdere scènes die geen enkele zin hebben, zelfs niet zo best camerawerk en acteurs die absoluut geen indruk maken, tenzij misschien Herbert Flack die wel oogt als directeur-playboy.
Zag een fragment van deze film enige jaren geleden en had het best daarbij gelaten.