Kermis in de Regen (1962)

Alternatieve titel: Fair in the Rain

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Kees Brusse
met Guido de Moor, Andrea Domburg en Ko van Dijk jr.

Een jonge autodief, Freddy Freese, doodt min of meer per ongeluk iemand bij het stelen van een auto. Een typiste, Annie Holst, ziet dit. De jongen, die zich bedreigd voelt, vervalt van kwaad tot erger...

Dustyfan
Poster geplaatst, met 'Het Zwarte Beertje'-reclame, zoals die in 1962 gemaakt is.

Sfeervolle poster.

avatar van Purmerend
Kees Brusses debuut als speelfilmregisseur is een verfilming van de gelijknamige thriller van Joop van den Broek uit 1958.

Bron: cinema.nl

Wie kan mij vertellen waar ik oude films als deze kan bekijken en/of kopies daarvan mee naar huis kan nemen? Het is namelijk zo dat mijn opa een kleine rol in deze film had.

FisherKing
Misschien heeft het Filmmuseum daar meer informatie over.

Vanaf volgende week donderdag op DVD te koop.

"De hoofdrollen in Kermis in de Regen worden gespeeld door Guido de Moor, Ko van Dijk en André van den Heuvel. Net als de regisseur, spelen ook zij bijzonder naturel en subtiel. Brusse heeft het zelfs voor elkaar gekregen de extravagante en vaak groots spelende toneelacteur Van Dijk subtiel en ingehouden spel te laten tonen. Vooral de scènes waarin zijn personage lijnrecht tegenover zijn vrouw staat zijn fraai gespeeld. De stilte die er tussen beide heerst en de subtiele blikken die worden uitgewisseld zeggen meer dan duizend woorden. De kille en moeizame sfeer wordt uitstekend neergezet. Het is dan ook jammer dat Brusse zijn oorspronkelijke streven - een gewone film voor de gewone mens vervaardigen - situeert in een misdaadverhaal. Zijn talent en vermogen om een tijdsbeeld en (menselijke) sfeer te vangen, zijn beter gebaat bij een klein, integer drama, of in ieder geval een goed geconstrueerd verhaal."

Recensie van de DVD.

avatar van BASWAS
Toch aardig om dit Hollandse filmpje van Kees Brusse uit 1962 te zien. Kermis in de Regen is dus geen grootse film; het blijft steeds teveel steken in een Hollandse kneuterigheid zonder subtiele details die het echt boeiend maken. Daarnaast wordt het ook nooit echt spannend doordat nauwelijks één verhaallijn wat dieper uitgewerkt is en de personages alleen maar typetjes blijven zonder veel karakter.

De aardigheid bestaat eruit dat er elementen uit de film Rififi (1955) van Jules Dasin te herkennen zijn; o.a. net als Dassin heeft Brusse zichzelf ook eenzelfde bijrolletje toebedeeld. In de muziek van Cor Lemaire hoor je soms echo’s terug van de prachtige muziekscore van Miles Davis voor Ascenseur pour l’Échafaud (1958).

Leuk om deze poging tot een Hollandse Film Noir een keer te bekijken.

robertus65
Viel inderdaad wat tegen, soms erg langdradig. Ik had vaak moeite om de aandacht erbij te houden.

avatar van BlueJudaskiss
Ik ook.

Max en Joep
ik vast ook

avatar van Legan
Op zich werkt Kermis in de Regen met een interessant (doch ook cliché) gegeven alleen is de uitwerking te oppervlakkig en soms te 'knullig'. De sfeer is prima en de ondersteunende soundtrack is ook in de meeste gevallen meer dan goed. En hoewel het echte vaart ontbeert, is het desalniettemin nooit traag of langdradig

Minder ben ik te spreken over de personages, welke niet meer zijn dan standaard stereotiepe typetjes, en de stemmen. Soms totaal niet bijpassend. Bij vlagen spannend, alleen wordt er weinig gedaan om aan de film wat diepte te geven. Ook cinematografisch gebied valt er weinig te beleven en dat is jammer. Ik had hier veel meer van verwacht, maar er wordt nauwelijks gespeeld met de camera, licht en schaduw, ...

Uiteindelijk toch positief verrast.

avatar van Jean Rene
Vorige week zag ik de fascinerende film "De vergeten medeminnaar" uit 1963, met Henk van Ulsen. Hiermee vergeleken is "Kermis in de regen" een onsamenhangende en warrige film, niet echt boeiend, en een grote tegenvaller. De dialogen zijn soms nogal moeilijk te verstaan.

avatar van salland 1971
Tilion schreef:

vanavond was ie op nostalgienet vaak worden deze films wel herhaald

Dank voor de tip.
Ik heb een van de twee herhalingen daardoor nog kunnen opnemen vannacht

Morgen (zondag 4/11) te zien op TV > Nostalgienet >

12:05 uur
16:05 uur
20:05 uur
00:05 uur

Loepsaal
..en iedereen rookt, heb ik nog passief meegemaakt.

aangenaam rustig sfeertje, André van den Heuvel is prima acteur en het geluid valt mee voor Nederlandse begrippen, in de jaren 70 waren ze niet meer te verstaan.

Loepsaal schreef:

Eindelijk iemand die daar ook eens iets over zegt.
Ik dacht al dat het aan mij lag

Dick2008
...sorry, wat zeg je.

Was die nou weer op Nostalgienet? (Al die herhalingen, net TCM)

Loepsaal
Dick, feestmuts af, roze pak aan en concentreren, dit gaat over film.

Dick2008
Dat weet ik, maar ja:
robertus65 schreef:
Ik had vaak moeite om de aandacht erbij te houden.

avatar van Jean Rene
Redelijk onderhoudend. De film concentreert zich nogal op allerlei deprimerende situaties, er valt weinig te lachen. Dialogen zijn soms moeilijk te verstaan en het is slecht nagesynchroniseerd. Andere geluiden vallen soms weg (bijv. man vouwt een krant dicht zonder enig geluid).

avatar van Darbie
Voor een Nederlandse film uit 1962 vind ik 'm erg sterk !!