De Mantel der Liefde (1978)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Adriaan Ditvoorst
met Willeke van Ammelrooy, Marjan Berk en Jules Croiset

In deze persiflage op de Tien Geboden vraagt Jezus aan Moses wat er nou eigenlijk is terecht gekomen van die Tien Geboden. De daarop volgende, op zichzelf staande, scenes zijn een spiegel van deze tijd waarin geweld, huichelarij en wreedheid hoogtij vieren.

avatar van mdj
mdj
Hele gekke film. Dacht in het begin dat elk 'verhaaltje' een apart gebod behandelde maar kon ze zo niet allemaal plaatsen. Joost Prinsen is - hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld - ontzettend grappig als producent (of regisseur, dat weet ik niet meer precies) van de film en als Jezus. In Hollands Hollywood staat beschreven dat Van Ditvoorst er al rekening mee hield dat zijn film negatieve pers zou krijgen: "In de slotscene liet Van Ditvoorst Hans Boskamp en Joost Prinsen opdraaien als regisseur en als producent van de film. De producent riep de regisseur op het matje, omdat het een 'kolerefilm' was geworden. Ten slotte wurgde de producent zichzelf in de filmprojector."
Toen de film uitkwam, maakte de scene waarin Mimi Kok en Tim Beekman elkaar naakt met taarten bekogelen omdat ze dit leuk vinden de meeste indruk naar het schijnt. In elk geval laat de film duidelijk zien dat het een zooitje geworden is op aarde en dat scheen de bedoeling o.a. te zijn geweest.

mdj schreef:

Haha

En die vrouw op de foto is de moeder van Natasha Loturco.

En die man is Rijk de Gooyer. Maar wie is (de moeder van) Natasha Loturco ?
Niet Mimi Kok, zoals Henk van Gelder veronderstelde.

Wacht even. Het is Yanaika Lempers. Speelde kleine rollen en is jong gestorven of verongelukt of zo.
Blijft de vraag : wie is Natasha ?

hugohei schreef:

Volgens IMdb is ze thuis van de trap gevallen, 38 jaar oud.

hugohei schreef:

Blijft de vraag : wie is Natasha ?

Zit ondermeer in de films van Eddy Terstall.
Lijkt op haar moeder. Romige vrouw.

Wat een heerlijke film! Zo absurd, maar toch herkenbaar.
De uitroep (in een geweldige scene overigens) "Sjeezus! Je hebt het verknald!" staat volgens mij symbool voor de film. De boodschap dat het we het hier op aarde aan het verknallen zijn, wordt zeer goed overgebracht. Meteen in het begin al vraag je je af waar 'we' mee bezig zijn.

Ik heb vaak gelachen om de absurde situaties en overdreven handelingen rondom het thema. Maar soms was het nog ontroerend ook! Het zette je tenminste eens aan het denken, de situaties kwamen, hoe absurd ook, geloofwaardig over.

En de muziek was ook zeer passend, de pianomuziek vond ik zelfs heel mooi. Precies de goede deuntjes. Van vrolijk tot ontroerend. Prachtige balans!

Veel bekende acteurs ook. Hoewel niet allemaal even sterk.

Echt een heerlijke film, ik denk ook écht een Nederlandse film. Zoiets als dit kom je in het buitenland niet tegen. Veel memorabele scenes, niet alleen die met het taarten gooien, maar echt nog veel meer. Mocht de kans zich ooit voordoen om de film te zien: zeker doen!

Ik heb genoten! ****

avatar van Quentin
Rare film ... maar dat verwachte ik al .... absurde, mooie en interresante stukken .... maar het stuk met de taarten maakte gewoon geen zinnige indruk op me .... nu al het herzien waard. 3,5 *

avatar van Quentin
Jammer dat ik berichten niet meer kan corrigeren ik verlaag naar 3* verhouding interessante en saaie stukken is toch wat negatiever dan ik dacht.

Vond slechts twee van de acht filmpjes wat minder. De rest was goed of zelfs erg doeltreffend. Welke stukken vond je saai ?

Dit is grappig!Tik ik mijn moeders naam in en zie ik mijn naam verschijnen wie is natasja?Nou menschen dat ben ik!
Inderdaad 1 van de Eddy Terstall vrouwtjes.Maar vooral mijzelf maargoed de waarheid over mijn moeders dood, omdat er wat vaag over gedaan wordt.Ze is van de trap gevallen en is 39 jaar geworden maarrr ze heeft een geweldig leven gehad dat kan ik jullie verzekeren!
Ik ga de film binnenkort weer 's huren!

Schitterende film van Ditvoorst, naar mijn mening zijn beste, over wat er van de tien geboden is terecht gekomen in 10 filmpjes, soms ronduit meesterlijk, soms wat minder, maar boeiend en amusant van begin tot eind. Rijk de Gooyer wordt in deze film flink gestraft voor zijn zoveelste etterige rol in een van de meer geslaagde filmpjes. Tim Beekman en Mimi Kok als bakkerspaar zijn ook hilarisch! De scene waarin zij elkaar met taarten bekogelen, naakt, is denk ik wel de meest bekende uit de hele film.

neo (crew)
Deed net weer een leuke ontdekking aangaande de persoon die de muziek componeerde. Klik maar eens op de musicmeter link bovenaan...

Algemeen bekend, toch ?
Heaven and Hell is vaker in de film terug te horen, overigens. Prachtig nummer.

robertus65
Wat me opviel is dat het erg overdreven gebracht werd, was blijkbaar bedoelt om te shockeren. Echt komisch vond ik het zelden. Die taartscene vond ik dus het dieptepunt.

Geniale film toch eigenlijk ... alleen al die openingssequentie, waarin we een shot zien van Jezus met een stuk of vier vullingen. Heerlijk onverschillig gespeeld ook door Joost Prinsen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Te zien op het NFF: zondag 30/9 om 19.30u!

avatar van GrobbekuikenXL
Quido schreef:
Algemeen bekend, toch ?
Heaven and Hell is vaker in de film terug te horen, overigens. Prachtig nummer.

Muziek van Vangelis is door Ditvoorst gekozen maar niet speciaal voor de film gemaakt. Album heet Heaven and hell. Heb nog lp van de mantel der liefde ! Gers ! Leuke maffe Nederlandse film. Zitten ook wel mindere stukken in. Maar blij dat ik hem op dvd heb in de Ditvoorst box. Boodschap is duidelijk maar dat weet iedereen eigenlijk al De wereld is 1 grote open inrichting ! En mensen zullen nooit deugen ! Reeds !

avatar van Verhoeven
Mijn eerst kennismaking met Adriaan Ditvoorst is een frisse, speelse, eigenwijze en tegendraadse film. Het anarchistische De mantel der Liefde staat na vijfendertig jaar nog steeds als een huis. En nu weet ik ook waar Alex van Warmerdam deels zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Meer van dit!

avatar van Mochizuki Rokuro
Over favoriete scènes gesproken: ik vond die van Rijk de Gooijer en Sylvia de Leur geweldig!!

avatar van niethie
Rijk die de tv het raam uit gooit en de explosie die daarvan komt.

''Ik mag hier godverdomme niets''

Edit: Blij dat hij zo in de smaak valt bij jullie, al blijft de interesse in de dvd's gering, jammer!

avatar van McSavah
Waar Paranoia (1967) me nog deed denken aan de Tsjechische new wave, vond ik De Mantel der Liefde meer Pools ogen. Met name het camerawerk leek op de betere momenten sterk op de (handheld) acrobatiek die de films van Zulawski kenmerken. Alleen het einde al met het wegrijden van de camera op de brug De sketch over abortus was de enige die me echt wat aan de langdradige kant was, maar verder veel kunnen lachen, en zo niet werd het cinematografisch - zeker na de rookpauze - wel interessant genoeg gehouden. Nu De Witte Waan

avatar van The One Ring
Zoveel berichten en geen enkele verwijzingen naar Luis Buñuel? Ik eet mijn laptop op als Ditvoorst diens films niet in gedachte had toen hij dit maakte, zelfs al is het maar onderbewust. De Mantel der Liefde staat enorm dicht bij de wat meer sketchmatige films die Buñuel in de jaren '70 (dus vlak voor De Mantel der Liefde) maakte, zoals The Phantom of Liberty, The Milky Way en The Discreet Charm of the Bourgoisie. Als men hier niet Nederlands sprak zou ik het voor een echte Buñuel hebben aangezien. Zelfs de thema's komen overeen. Monty Python (ook al van net iets voor deze film) is eveneens niet bepaald ver weg.

Het talent van Buñuel of Monty Python om zo'n sketchmatige scène verrassend uit te werken of ineens totaal op zijn kop te zetten heeft Ditvoorst niet. Zodra je voelt welke kant een scène op zal gaan gebeurt dit ook. Dat is toch wat jammer voor een vrij anarchistisch filmpje als deze. Veel maakt het niet uit, want enkele van de verhaallijnen zijn wel erg leuk gevonden en zeer geestig. Wel zitten veel van de beste op het begin: de ontmoeting van Jezus met Mozes, de fietser op de brug, De Gooijer en De Leur bij de televisie, de pastoor met een lege kerk. Buiten die scènes om is alleen nog de hele korte met het jonge koppel waarvan het meisje zelfmoord pleegt leuk.

De rest is vaak wat minder origineel, maar het grootste euvel is dat bijna alle sketches (behalve die van het jonge koppel) veel te lang duren, geregeld zelfs dubbel zoveel als eigenlijk zou moeten, omdat het punt vaak al snel duidelijk is en Ditvoorst niet erg varieert in zijn grappen. Aangezien de sketches ook steeds slapper worden begint de traagheid en de lengte steeds meer tegen te staan.

Dieptepunt was de abortusscène, die nauwelijks humor bevatte, maar meer een rechtlijnige discussie was over de voors en tegens van legale abortus; een discussie waar ik al bekend mee ben en waar Ditvoorst niets aan toevoegt. De enige humor komt hier voort uit de pastoor die zijn gasten afluistert op de toilet, maar die grap wordt verpest doordat het weer te lang uitgesponnen wordt. Ik neem aan dat de abortuskwestie iets was wat DItvoorst aan het hart ging? De scène met de bakkers is overigens ook veel te flauw en wederom minstens twee keer te lang.

Wel een totaal andere film dan De Witte Waan, dit. Zou niet zeggen dat het van dezelfde regisseur komt. Weer is het niet compleet geslaagd, maar er zitten ditmaal wel genoeg goede scènes in voor een voldoende.

avatar van BlueJudaskiss
En woensdag 27 mei te zien op 35mm in WORM in Rotterdam!
'Mantel' in WORM

avatar van baspls
Muziek van Vangelis?!?! Kwam de soundtrack van de film tegen. Deze moet ik toch maar een keertje zien. Joost Prinsen staat trouwens niet vermeld op IMDb (ik vond de film op youtube en het is toch echt hij die Jezus speelt in de openingsscène)

avatar van GrobbekuikenXL
Blijft leuk maar hier en daar wat te lang. Op Wikipedia staat dat de film slechts 3400 bezoekers had en na twee weken weer uit de bios was. Klopt dus niks van. In Den Haag draaide de film minstens vijf weken in twee bioscopen en had toen al meer dan 150.000bezoekers.