Il Papa Buono (2003)

Italië
Documentaire / Drama

geregisseerd door Ricky Tognazzi
met Bob Hoskins, Carlo Cecchi en Roberto Citran

Paus Johannes XXIII: Een man, die de invloedrijkste Paus van de laatste eeuw werd. De zoon van een landbouwer die de wereldpolitiek van de tijd beïnvloedde. Hij was een mens van bescheiden karakter en hij trachtte de kerk te hervormen. Hij was paus tijdens het buitengewone hoofdstuk in de geschiedenis: de koude oorlog, de muur van Berlijn, de ruimtereis, Vietnam en de moord op J.F.K.

damon
iets zegt me dat deze film gefinancieerd is door de vaticaan. We zullen dus niks slechts over de pope horen...

Ik zit de film nu te kijken en hij is zeker niet gefinancierd door het Vaticaan. De corruptie en harteloze ambitie bij de hogere geestelijken wordt pijnlijk in beeld gebracht.
Het gaat over de strijd tussen goed (meer modern, vrijer, humaan) en kwaad (conservatief, aansluitend bij de machthebbers, koud en kil).
Interessante film die me ontroert. Ik ga stemmen zodra ik hem heb afgekeken. Nog even plassen voor de reclame is afgelopen...

Deze film kan me totaal niet boeien om een of andere manier..

neo (crew)
De Italiaan Tognazzi maakte deze film met Italiaans geld, een Italiaanse cast (buiten de Brit Hoskins) en zette de spreektaal op Engels. Hoskins speelt de sterren van de hemel als Paus Johannes XXIII, vanaf zin toespraak bij de gevangenis geef je als kijker over aan deze meester acteur. Daar draagt ook enige make up aan bij zonder twijfel. Ook al zou er het een en ander verdraaid zijn, blijft het een mooi portret van een paus die grootste invloed heeft gehad. Door middel van een documentaire en drama mix wordt het verhaal vooral erg inspirationeel verteld, met hemels composities van Ennio Morricone. Het documentaire gevoel wordt door middel van een voice over en archiefmateriaal gebracht, en vormt een prima wisselwerking met het filmische drama. Vele gebeurtenissen van grootse als de revolutie hij op gang wilde zetten tot aan het mooi gesprek met een ernstig ziek meisje zijn ontroerend en bevatten geen valse sentimenten. Ingetogen en integere film. 4 sterren