Andy, Bloed en Blond Haar (1979)

Nederland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Wiering
met Andy Vrielink, Jonna Koster en Gert Jan Dröge

De 21-jarige Andy is op zoek naar een grootser leven. Hij ontvlucht de provincieplaats en gaat in Amsterdam wonen. Door zijn tomeloze, ongemotiveerde agressie zou Andy het best als een jeugdcrimineel kunnen worden getypeerd. Hij laat zich echter niet zo makkelijk in een hokje plaatsen. Bij toeval maakt Andy kennis met het eveneens met agressie geladen modieuze fotomodel Ella. Vastgeroest in haar enge milieu en onder de duim van haar moeder, hoopt ze dat Andy, haar 'rebel without a cause', binnen haar milieu een aantal rake klappen kan uitdelen. En dat lukt. Binnen een dag zorgt hij ervoor dat niemand uit haar omgeving hem ooit nog zal vergeten.

FisherKing
Dit was niet best.

Cultfilm las ik ergens...

FisherKing
kappeuter schreef:
Cultfilm las ik ergens...

Ik vraag me af waar?

bron

'Inhoudelijk heeft Fluorescerend Bloed niets gemeen met de Amerikaanse kaskraker. Het verhaal zelf doet meer denken aan de cultklassieker Andy, Bloed en Blond Haar (1979) van Frank Wiering.'

avatar van narva77
Het gastoptreden van Normaal was wel leuk om te zien...

Slecht acteerwerk, slecht camerawerk en een hele slechte montage. Daar klopte af en toe gewoon helemaal niks van. 0.5*

tom
Kan iemand mij vertellen of deze film op DVD of VHS verkrijgbaar is?

Op DVD nog niet verkrijgbaar. Op Video verschenen bij Movies Select Video (Springtime Film) eind jaren '80. Ik kwam hem vorig jaar tegen in een videotheek, in de winkel zul je hem vrees ik niet meer aantreffen.

Rommelig, zeer matig filmpje. Boeit nauwelijks. Jonna Koster en Andy Vrielink zijn erg matig in de hoofdrollen. Lawaaiirige soundtrack met muziek van Normaal en Herman Brood. Montage en continuiteit zijn knudde. Koster zou een jaar later nog een rolletje spelen in Spetters, maar daarna is er terecht niets meer van haar vernomen, en dat zelfde geldt voor Vrielink.
Een Sigma Produktie, maar niet door Matthijs van Heijningen geproduceerd, maar door diens vrouw.
Wel leuk als tijdsbeeld, eind jaren 70, maar dat geldt voor meer NL films. Een 2,5.

avatar van Mug
Mug
Deze week veelvuldig te zien op het Geschiedenis kanaal van de VPRO [waar het Herman Brood week is].

starbright boy (moderator)
Amateurisme ten top. Zwak scenario, beroerde montage, slechte camera, ongeloofwaardig, slecht geacteerd, oninteressant en vooral ook saai. Bijna een cynische poging om het nihilisme van eind jaren 70 in een film te vangen in een film die duidelijk gericht is op jonge mensen. Van Heijningen moet vooral daarin brood hebben gezien. Spetters dat een jaar later uit kwam vond ik ook niet erg goed maar is wel stukken beter dan dit en probeert in zekere zin hetzelfde. Volgens mij acteerde ik beter in de zesdeklasmusical dan Vrieling in deze film.

Wel geinig om het Nederland uit die tijd te zien. Grijze telefoons met meeluisterapparaat, voor vijfentwintig gulden een volle tank, bruine schrootjes, dorpswinkels waar je vijf minuten moet wachten voordat iemand je komt helpen. Dat soort details vond ik leuker dan de rest van de film.

starbright boy schreef:
Volgens mij acteerde ik beter in de zesdeklasmusical dan Wiering in deze film.

Haal je regisseur en hoofdrolspeler niet door alekaar?

starbright boy (moderator)
Jazeker, Vrieling bedoel ik uiteraard, meteen verbeterd.

Inderdaad matig acteerwerk. Maar deze film geeft wel een sfeerbeeld van de late jaren 70. Ik heb met deze film heel wat leuke "oh-ja" momenten beleefd. Je herkent dingen zoals die zo'n kleine 30 jaar geleden "in" waren. Daarom 3 ***

leuk voor het tijdsbeeld inderdaad.
oude beelden van amsterdam ect ..
slecht maar vermaaklijk.

Is deze film onlangs op dvd verschenen ofzo?

starbright boy (moderator)
Nee, de film is deze week te zien op het geschiedenis-kanaal van de publieke omroep, online, via digitale TV en voor Casema klanten is Geschiedenis nu tijdelijk etalagekanaal op de gewone kabel.

robertus65
Alleen de boerenhumor van Andy is wel grappig , voor de rest oogt het erg amateuristich, jammer want het begint wel aardig, maar als ze eenmaal terug gaan naar Hengelo wordt het langdradig.

Deze film is vanaf 15 november weer te zien in het rabotheater in Hengelo ter gelegenheid van een boek over de geschiedenis van Hengelo. Wel bijzonder trouwens dat iedereen hier de hoofdrolspeler afkraakt, terwijl hij na deze film wel door Verhoeven is benaderd voor een van de hoofdrollen in Spetters. Andy Vrielink had daar echter toen geen zin in. En helaas werd Andy Vrielink in de jaren daarna enkele malen door kanker getroffen en is hij in 1990 daaraan overleden...

avatar van Drs. DAJA
Ik zou de film graag eens zien, nog steeds niks bekend over een eventuele DVD?

avatar van Drs. DAJA
Andy, Bloed en Blond Haar valt nog het best te omschrijven als Twentse exploitation waarbij de platte opmerkingen van hoofdpersonage Andy veelal spectaculairder zijn dan het 'geweld'. Hoogst amateuristisch gemonteerd en de 'solide' basis van slecht acteerwerk en belabberde dialogen wordt gelukkig afgewisseld met zo nu en dan een erg leuke scene. Andy staat centraal, heeft leuke dialogen gekregen maar Vrielink blijkt qua acteervermogen net zo gehandicapt te zijn als de rest. Echter, ondanks alle gebreken bevat de film toch een wel heel facinerende kern. Het verschil tussen Amsterdam en Hengelo en bovenal het dode karakter van veel Twentse steden komt mooi naar boven. De schoonheid en treurnis van het Twentse landschap is zeer overtuigend en de nachtelijke shots wonderschoon. Andy, Bloed en Blond Haar is geen geweldige film, de film heeft een gebrek aan kwaliteiten maar wanneer je even je best doet valt er toch voldoende moois te zien.

Heb je een dvd gevonden Daja?

avatar van Drs. DAJA
Nee, hij draaide dinsdag in het filmmuseum in Amsterdam.

Low budget, maar in al de simpelheid komt een aardige schets bovendrijven van verschillen in 'lagen der bevolking'.

Andy is niet altijd de simpelmans die alleen met een mes kan omgaan, hij toont vaak meer levensinzicht dan de 'hogere klasse'. Maar is hij zich daar ook van bewust?

Acteurs zijn niet altijd even sterk, maar komen eerlijk en naturel over.
Derhalve heeft de film geregeld de schijn van een documentaire.
Een soort van Cinema Verité...

Samen met Cha Cha van Herbert Curiel een geweldige 'Dutch Cult Double Feature'!

avatar van Kuck-x
Drs. DAJA schreef:
[i]bovenal het dode karakter van veel Twentse steden

Verklaar je nader.

avatar van möök
Gezien als puber (5*). Onlangs bekeken (1*). Gemiddeld 3*.

avatar van Mochizuki Rokuro
Eenmalige voorstelling op het NFF: Andy, bloed en blond haar | Nederlands Film Festival
Ik geloof samen met The Wanderers in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van mcdaktari
Ja dat ben ik wel met je eens möök
Toen ik destijds de film zag vond ik die best wel oke, maar nu kijk ik toch wel anders naar films dan toen ik nog een tiener was. Het acteren b.v. is nou niet bepaald van hoog niveau. Maar vanwege het jeugdsentiment kan ik deze Nederlandse film nog steeds wel waarderen.

avatar van BlueJudaskiss
Continuïteitsfouten vallen me sowieso nooit op dus hier heb ik me er ook niet aan geërgerd - omdat ik ze simpelweg niet zag. Meer moeite had ik met het personage van Andy dat écht irritant was, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het niet eens zo heel ver van Andy Vrielink vandaan lag. Film is de moeite waard vanwege nihilisme van die tijd dat een keer in beeld komt, iets wat ik buiten Spetters niet meer gezien heb in films gemaakt in en over deze periode. Leuk tijdsbeeld ook, maar werd na een tijdje erg langdradig.

avatar van 93.9
Cult film die zo waanzinnig rommelig in elkaar zit dat ik 'm 3,5 ster geef.
Ik zie film als vermaak en ik heb me domweg vermaakt met al die jaren 70 dingen en zo. Acteren was zo slecht dat het leuk werd

avatar van pvl63
Rommelige film die toch leuk is vanwege de absurdistische dialogen van twee mensen die elkaar vaak niet begrijpen.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben, al was het niet allemaal geweldig.

avatar van erik1977
zo kneuterig dat het gewoon mooi word, en inderdaad de openingsshot met normaal is fantastisch.
En Andy het hoofdpersonage is geweldig in al zijn botheid maar inderdaad acteren kan hij niet net zoals de rest in deze film.
Eigenlijk een ideale film voor de zaterdagavond om met een kratje bier en paar vrienden te kijken.