Kosmicheskiy Reys: Fantasticheskaya Novella (1935)

Alternatieve titels: Cosmic Journey | The Space Ship | The Space Voyage | Космический Pейс | Kosmicheskii Reis

Sovjet-Unie
Sciencefiction

geregisseerd door Vasily Zhuravlyov
met Sergey Komarov, K. Moskalenko en Vassili Gaponenko

1946. Wetenschapper Pavel Ivanovich Sedikh wordt tegengewerkt door het conservatieve beleid van het Sovjet Ruimte-instituut in Moskou. Hij bouwt zijn eigen ruimteschip om naar de maan te reizen. Een vrouwelijke astronaut en een jongen zullen hem vergezellen tijdens de eerste reis naar de maan.

avatar van Querelle
Verhaal en ontwikkelingen zijn zeer simpel en ook niet erg dramatisch. Maar de uitvoering is fantastisch: mooie wijdse plaatjes van de industriële decors op aarde en het bergachtige maanlandschap. Ook de trucage zag er fantastisch uit: De gewichtloosheid en de stop-motion opnames van de astronauten die in de verte van rots naar rots springen.
Uiteindelijk best veel actie eigenlijk. Maar simpeler dan dit kun je een verhaal bijna niet schrijven. Maar dat kan ook z'n voordelen hebben.