Luger (1982)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Theo van Gogh
met Thom Hoffman, Laurien Hildering en Theo van Gogh

Het debuut van Theo van Gogh is een film over de fascistische Haagse psychopaat Chris Luger (Thom Hoffman), die een zwakzinnige miljonairsdochter gijzelt om rijk te worden. De vader van het meisje weigert echter losgeld te betalen.

Is dit op dvd?

avatar van Quentin
De film is lange tijd onvindbaar geweest en de schijnbaar laatste kopie was door de ex-vrouw van van Gogh in de gracht gegooid. Maar Dave Schram heeft nog een kopie kunden vinden in de kelder van van Gogh. Film wordt zo snel mogelijk gedigitaliseerd (en ik verwacht dus ook op dvd uitgebracht).

Goed nieuws.

Slecht nieuws. Want hoe heeft dit zo kunnen gebeuren? Het negatief is niet bewaard gebleven, geen enkel print is bewaard gebleven. Slecht nieuws ook omdat we nu een gare oude scan naar video nu als grondmateriaal hebben voor latere prints.

avatar van Webby
Negatief/origineel ligt in de gracht ofzo dacht ik

Nee, dat was een print. Volgens mij een van de twee bestaande. Die andere print is ooit nog vertoond bij het filmfestival, meen ik. Niemand weet waar die is, blijkbaar. het laatste dat ik hoorde is dat ze bij Theo thuis gingen kijken, maar dat zal wel niks opgeleverd hebben.
Het negatief zou bij het lab moeten liggen.

FisherKing
Oh, dat wist ik niet. Slecht nieuws dan.

Overigens geen film voor kattenliefhebbers

avatar van Quentin
Beter iets dan niets ..... ben blij dat ik de film toch nog eens kan zien. De film zal ook volgend jaar op het Nederlands Fesitval gaan draaien.

Gehele bericht:

In de kelder van Theo van Gogh is een originele versie van zijn debuutfilm Luger teruggevonden. Dat heeft producent Dave Schram donderdag gemeld. Een woordvoerder van het Nederlands Film Festival spreekt van een ,,unieke vondst''.

Luger leek lange tijd verdwenen te zijn. In het Filmmuseum, waar vrijwel alle Nederlandse films liggen opgeslagen, was geen kopie aanwezig. Een print die Theo van Gogh zelf bewaarde, was enkele jaren geleden door een boze ex-echtgenote in de Brouwersgracht gegooid.

Producent Schram, die een groot aantal films van Van Gogh beheert, laat de print zo snel mogelijk digitaliseren. ,,Het materiaal mag niet verloren gaan'', zei hij. Of de film weer in roulatie komt, kan hij nog niet zeggen. Het Nederlands Film Festival vertoont Luger volgend jaar in elk geval in een retrospectief dat aan de vermoorde filmer wordt gewijd.

Kortom, veel paniek om niks. Waarom keek men daar niet meteen?

Ja. Wat is dat nou voor unieke vondst ?

'Originele versie van Turks Fruit gevonden bij Paul Verhoeven thuis !!!'

Als ze de stokoude kat hadden gevonden (bij een bejaarde freule in Wassenaar) die als edelfigurant aan de wieg van Theo's loopbaan had gestaan... en het beest was bereid gevonden zijn verhaal exclusief te vertellen bij Ivo Niehe...

Kijk. Dan praten we over een 'unieke vondst'.

Vrij uniek ja

Hoe zit het trouwens met de film 'Charley' (1986) van Van Gogh ?

Waarschijnlijk beter, anders hadden we dat wel gehoord, toch?

avatar van Quentin
Kriterion in Amsterdam heeft Luger geprogrammeerd staan ......

avatar van jordybeukeboom
Er staat een prachtig stuk van Thom Hoffman, onder andere over Luger, in de Varagids

Vandaag rond 23.45 uur op Nederland 3 een reportage over de totstandkoming van deze film in de NFF special van RAM.

avatar van Webby
Gaap..., dat was niet best...

Ik heb hier een oude Skoop en daarin legt Theo uit hoe hij dingen bedoeld heeft, en dat klinkt erg interessant. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit ook gelukt is, en als ik de reacties en recensies (uit die tijd) zo bekijk, is dat totaal mislukt. Binnenkort arriveert zijn dvd-box, zodat ik deze eindelijk eens zelf kan zien.

avatar van mdj
mdj
Tja, interessant lijkt me het meest positieve dat je kunt zeggen en doet erg artistiek aan met verder van die typische Van Goghgrappen erin over joden, vrouwen en prins Bernhard. Er is nogal wat onduidelijk, denk niet dat dat bij herziening beter wordt aangezien degenen die erbij betrokken waren er ook weinig van konden maken, erg fragmentarisch en minder shockerend dan verwacht gezien de commotie die er destijds om was. Zeker een originele film te noemen, maar ik ben toch blij dat Van Gogh later betere films is gaan maken.

robertus65
Werkelijk een draak van een film, zoals bijna alle films van van Gogh. Zwart/wit film die ook nog vrijwel geheel in het donker afspeelt, waardoor er weinig te zien valt. En als er wat te zien valt is het Thom Hoffman, want die is bijna de hele film in beeld. In de film is ook nog constant de meest vreselijke muziek te horen. Hoe slecht kun je een film maken? Theo van Gogh is nog even kort te zien in het begin en ik had de indruk dat de film soms stukken oversloeg, want op dvd duurde hij maar 77 minuten (en dat is nog veel te lang).

avatar van niethie
Interessant dat is het eerste wat in mij op komt als ik aan deze film terugdenk, een aantal best mooie scenes (had verwacht dat het er heel erg low budget uit zou zien maar dat viel wel mee).
Thom hoffman zet een erg goede rol neer je kon al goed zien dat hij later een grote zou worden. Maar voor de rest heeft de film niet veel in huis, hij springt, vooral in het begin, van de hak op de tak, en er is dan ook niets van de volgen. Ook de dialogen zijn amper te verstaan, maar de engelse ondertiteling doet wonderen. Ook ik had het idee dat er wat in de film geknipt was, en ook de muziek past inderdaad niet echt bij de film. Kortom een interessant eerste filmpje van, van gogh. Een aaneenschakeling van mooi gefilmde scenes (erg mooi gemonteert ook), en ook werkt het zwart wit beeld goed bij de film het geeft het een bepaalde sfeer. Maar voor de rest heeft de film niet veel in huis, is het op sommige punten niet te volgen. En is de film op sommige punten mij wat te rommelig, en erg vaag allemaal soms kon ik het echt niet meer volgen.

2 sterren (zal hem binnekort weer eens herzien kijken of er nog een halfje op kan.

avatar van niethie
Avond, het is donker... u hoort overal gegil, wat gebeurd er, is het dracula ?.. zijn het ufo's ?.., opeens is het stil.. (en dan dat gelach er doorheen) meesterlijk.

Omdat de film na mijn eerste kijkbeurt toch wel door mijn hoofd was blijven spoken heb ik hem gisteren nog maar een keer herkeken, en ja het blijft een eigenaardige filmpje.
De film bevat geen duidelijk verhaal en toont een hoop weinig interessante scenes en is bovendien nog eens zo racistisch als het maar zijn kan (vrouwen, negers, joden, zwakbegaafden) zo erg af en toe dat je je een beetje schaamt om er naar te kijken, heb weinig films van de (vermoorde) van gogh gezien maar deze film weergeeft goed wat de mans visie op de wereld is.
Desondanks vins ik de film toch net geen flopper, het af en toe behoorlijk experimentele camerawerk, de aparte montage en de soms zelfs spookachtige muziek erdoor heen zorgde ervoor dat de film af en toe nog behoorlijk interessant is om naar te kijken.
Ik doe er een halfje bovenop omdat het me toch wel wat meer heeft wat weten te intrigreren als de vorige keer, desondanks een aardig debuut.

avatar van niethie
Aan de eerdere berichten bij de film te lezen, waren er heel wat mensen benieuwt naar deze film, kunnen jullie je stem misschien een beetje toelichten en zeggen wat jullie van de film vonden. ??

Pure
Fragmentarisch en chaotisch misdaadfilmpje met wat surrealistische stuiptrekkingen. Narratief gezien een gedrocht, maar van Gogh heeft er toch een erg bijzondere film van weten te maken. Teveel scènes zijn er echter ingevoegd puur en alleen voor de vorm, en dat gaat vervelen na een tijdje. Ook leiden de vele POV's waarbij de acteurs in de camera (elkaar) kijken erg af; maar van Gogh moest natuurlijk wel conventies breken .

Verder is het geluid van de dialogen ronduit slecht, maar de dialogen nemen toch een niet al te prominente rol in. Hoffman vult zijn rol echter zeer goed in, waarmee hij 'Luger' toch zeker de moeite waard maakt.

En bedankt.

Pure
Ik heb hem zojuist pas gezien . Maar toch graag gedaan.

avatar van niethie
Oh sorry, hier alvast een tip, mocht je de van gogh box in huis hebben laat charley lekker liggen, verschrikkelijke rotzooi.

En ook zijn vorige film een dagje naar het strand was niet al te best...

Pure
Ik heb die box inderdaad, en ben dan ook van plan om het hele oeuvre te bekijken, inclusief Charley. Veel verwacht ik er niet van, maar die tachtig minuten heb ik er wel voor over.

avatar van evildead666
Is dit die film waar ze een kat in de wasmachien stoppen?

In Film > Overige films > Theo van Goghs Luger:

Toen VisserDeWit nog jong waren maakten zij zelf films. Zonder er ooit één scene van te hebben gezien, was Luger van Theo van Gogh een grote bron van inspiratie. Door stukjes in kranten en tijdschriften (internet bestond nog niet) riep Luger het beeld op van bravoure filmmakers die geen boodschap hadden aan bestaande filmconventies. Luger moest wel ruig en eigenzinnig zijn. Zo wilden VisserDeWit ook met hun camera aan de slag. Die producties zijn er mondjesmaat gekomen en altijd studentikoos gebleven.

Is Luger ook studentikoos? VisserDeWit zijn niet in de filmbusiness terecht gekomen. Van Gogh wel. Tot zijn dood maakte hij 13 speelfilms. Ze zijn nu allemaal te zien tijdens een retrospectief in Eye. Zateravond was Luger sinds lange tijd weer in een bioscoop te zien. VisserDeWit grepen hun kans om te ontdekken of het rumoer rond de film het waard is geweest zelf bijna filmers te worden. Luger blijkt in stemmig zwart-wit gefilmd. Wat het meest opvalt, is de geluidsband en de rol van Thom Hoffman: zijn debuut. Die geluidsband is luid, gruizig en onheilspellend. Het past precies bij het verhaal over een Haags onberekenbaar boefje (Hoffman) dat een verstandelijk gehandicapt meisje wil gijzelen. Het boefje heeft de ambitie rijk te worden. Hoffmans spel spat van het scherm. Hij is ijdel, arrogant en voorzien van een welbespraakt, bekakt taalgebruik.

Van Gogh zit Hoffman op de huid, zodat we goed kunnen voelen wat de gevolgen van zijn snode plannen zijn. Hij kiest voor provocatie door Hoffman onzedelijk te laten spelen met zijn Luger (een pistool uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook de achternaam van de hoofdpersoon) en een katje in de wasmachine te stoppen (waarom eigenlijk?). Maar behalve provocatie is de film een product van dadendrang. Die dadendrang heeft nog 13 speelfilms kunnen opleveren. Luger is rommelig, maar meer dan studentikoos. Luger is aantrekkelijk, al moet je er van houden. Dat deden VisserDeWit voordat zij de film hadden gezien en de conclusie is nu dat dat terecht was. Van Gogh volgde zijn hart.

visserdewit.logze.nl