De Gouden Swipe (1995)

Nederland

geregisseerd door Alex Bordewijk en Steven de Jong
met Rense Westra, Steven de Jong en Maaike Schuurmans

Friestalige film naar de gelijknamige streekroman van Abe Brouwer. De gouden swipe vertelt het verhaal van de Friese boer Douwe die, net als zijn zoon Ate, bezeten is van de drafsport. Zijn grote passie gaat echter ten koste van het boerenbedrijf. Op een dag ziet Douwe zich genoodzaakt geld te lenen bij zijn buurman Wilco. Door in te gaan op Wilco's avances vereffent zijn echtgenote Liesbeth de drukkende schuld. Ate, die merkt dat zijn moeder wegkwijnt, beschuldigt Wilco van overspel en chantage. Douwe kiest partij voor de buurman en geeft zijn zoon een flink pak ransel. Woedend keert Ate zijn ouderlijk huis de rug toe. De vete tussen vader en zoon wordt beslecht op de drafbaan, waar beiden strijden om de felbegeerde Gouden Zweep.

Ik hoor goeie dingen over deze film. Waar blijft de Steungroep MovieMeter Friesland, afdeling Wolvega om deze film naar de top-100 te tillen ?
Pieter Verhoeff's De Dream (ook helemaal in het Fries) is ook al niet te vinden op de site. Nynke dus wel.

Zonder flauwekul : zijn er filmfanaten in Friesland ? Het is de provincie met de grootste amateurtoneeldichtheid van Nederland.

kappeuter (moderator)
Ha leuk dat je 't even noemt. Wolvega is wel het slechtste voorbeeld dat je kan kiezen. Ze spreken daar geen Fries, maar een apart taaltje: Stellingwerfs (dialect dat niet op het Fries lijkt).
Maar dat terzijde. Ik, geboren in Friesland, wou al De Dream toevoegen, maar kan geen affiche of ook maar een foto van de film vinden. Een andere film is De Overval. Maar daar wordt hoofdzakelijk Nederlands gesproken.

Filmfanaten in Friesland? Zeker wel. Leeuwarden heeft zijn eigen filmfestivalletje. Verder is de bioscoopdichtheid erg laag.

Ik weet van de gebruikers hier dat iig Jildou uit Friesland komt. Ben wel benieuwd of er hier nog meer Friezen op de site zijn. Vast.

Ik hoor goeie dingen over deze film.

Ik hoor hele andere dingen.

Laten we ons daar niks van aantrekken en gaan kijken.

avatar van De Knip
Bij deze zal ik kleur bekennen: ben een Fries

SNEEK

Nog niet op gestemd...vreemd. Vandaag op dvd gereleased!

Goed drama, dat qua decor erg aan toneel doet denken. Beetje gemaakt in de sfeer van de Vlaamse boerenfilms. Enkele mooie shots en goede muziek maken deze prent het aanzien zeker waard. Steven de Jong en Rense Westra spelen goed, maar niet meer dan dat. Er had veel dieper gegaan kunnen worden in hun rollen. Dat dit niet gebeurt, ligt waarschijnlijk vooral aan het wat standaard scenario, dat nergens echt een verrassing met zich meebrengt. Mooi taaltje trouwens, dat Fries !

avatar van otherfool
My link to fame: de schrijver van het boek, Abe Brouwer, is familie van me! Dus moest deze film natuurlijk ook even bekeken worden.

Het is wel een mooie sfeerfilm geworden, die qua camera/geluid wat goedkoop overkomt, maar het verhaal is goed genoeg om dat te verbloemen. Westra speelt heel behoorlijk.

3*.

avatar van Quentin
Amateuristisch prul, laat ik mild zijn en 1,5* geven.

robertus65
Redelijk ouderwets boeren Fries plattelandsdrama. Het heeft wel iets van een Heimat film, iets patriottistisch, met dat Friese taaltje, die zwart/wit koeien, die stijfkoppige boeren, dat sentimenteel liedje van de Kast. Het ontbrak er nog aan dat het Fries volkslied gezongen werd. Er is weinig veranderd in Friesland.

avatar van Verdronkenvis

avatar van otherfool
Verdronkenvis schreef:

Twee typfouten... neppert!

avatar van Arnie
Haha, jeugdsentiment dit. Jaren geleden al eens gezien, en pas nu bedacht dat ook dit wonderschone Friese filmpje op de site zou kunnen staan.
De gouden swipe is natuurlijk geen topper, het amateurisme viert hoogtij. Om mijn 2,5 sterren toch maar te verdedigen gooi ik het over de nostalgische en wellicht ietwat chauvinistische boeg. Schaamteloos.

avatar van knusse stoel
Verdronkenvis schreef:
Ik bin yn frysk!

Je bedoelde natuurlijk: "Ik bin een Fries". En ja, ik ben ook een Fries, alleen met schrijven heb ik nog veel moeite, dus doe dat ook niet.

Over de film, volgens mij moet je een Fries zijn om deze echt mooi te vinden, het acteergehalte kan wel beter. Het verhaal is aardig bedacht, maar zelf heb ik niets met paarden. Heb er vroeger wel mee gewerkt op de boerderij (jaren '60) en vertrouwde hen nooit voor 100%. Altijd bang dat ze mij zouden bijten.

Toch krijg je een redelijke indruk van het Friese platteland in de vroegere jaren, ook zoals ik het mij herriner wat de noordelijke Friezen betreft. Stug en (vonden wij) een beetje dom. Zelf kom ik uit zuidoost Friesland en daar zijn ze uitbundiger.

Quentin schreef:
Amateuristisch prul, laat ik mild zijn en 1,5* geven.

Dan heb je niks van de film begrepen

Erg tof verhaal en mooi Fryslan in beeld gebracht.Meer van dit aub!