Asu o Tsukuru Hitobito (1946)

Alternatieve titel: Those Who Make Tomorrow

1 stem

Japan

geregisseerd door Akira Kurosawa, Hideo Sekigawa en Kajirô Yamamoto
met Takashi Shimura, Kenji Susukida en Masayuki Mori

Twee zussen, de één danseres, de ander script-continuïteit bij een grote filmstudio, raken actief in de vakbond wanneer er, uit sympathie met de stakende spoorwegarbeiders (waarvan er één in huis woont bij de zussen en hun ouders), een staking uitbreekt. Vader ziet hun staking niet zitten, maar verandert van mening wanneer hij zelf zijn baan kwijtraakt.

10.0/10 (9 votes) dat is echt hoog wie heeft deze gezien en weet of hij te koop is?

avatar van blabla
Niet gezien, niet te koop.
En ik zoek regelmatig (lees altijd) of die twee Kurosawa's die ik nog niet heb ergens te koop zijn.

Dit staat hier nog te boek als film van Akira Kurosawa. imdb vermeldt hem inderdaad bij de regisseurs, maar op wikipedia staat niets over de film en de belangrijkste indicatie lijkt me het werk van Donald Richie... In Richie's AK-biografie staat in één alinea tussen de regels door wat over de totstandkoming van deze propagandafilm. AK schijnt een week op de set te zijn geweest, maar heeft naar eigen zeggen er niks gedaan en wilde er ook niks mee te maken hebben. Hij vond het een smerig en verwerpelijk project. Ook de andere regisseurs hebben geloof ik weinig tot niets ingebracht, omdat de film helemaal in de kantoren van de politiek tot stand lijkt te zijn gekomen.

Het kan zijn dat AK later afstand heeft gedaan van deze film, maar eerlijk gezegd ben ik wel geneigd het weinige dat er over te vinden is te volgen en deze film helemaal van AK's filmografie te verwijderen. Die ene stem hier lijkt me ook flauwekul (net zoals die op imdb en icheckmovies) - volgens berichten lijkt de film eerder van de aardbodem verdwenen.

Hij staat wel op Wikipedia: link.
Ook BFI vermeldt de film gewoon: link.
AK kan zich natuurlijk later gedistantieerd hebben van de film, daar lijkt het in ieder geval wel op ja.
Maar dat maakt op zich niet uit voor vermelding in zijn filmografie.
De stem lijkt me wel discutabel, maar als de film toch op internet stemmen krijgt op meerdere sites, is de film wellicht alsnog digitaal vindbaar en toch wel degelijk te zien geweest. TCM heeft de film namelijk ook op de site staan (gegevens van Leonard Maltin).

AK zal ook wel op de regisseurscredits staan, maar als ik de Richie AK- biografie lees hoe de totstandkoming geweest is heeft dit verder weinig te maken met een AK-film. Dus van mij mag-ie blijven staan, ik heb hem (om de doden niet te ontrieven) uit mijn AK-filmografie verwijderd.

Het is ook iets anders dan later distantiëren, zoals bijvoorbeeld Tony Kaye bij American History X. AK heeft naar eigen zeggen gewoon geen bijdrage geleverd. Wat trouwens wel grappig is is dat AK ten tijde van het maken van deze film een minder grote naam was in de Japanse filmwereld dan die andere twee die een vermelding kregen...

Ja precies, al kan hij dat ook gewoon gezegd hebben omdat hij niets meer te maken wou hebben met deze 'progagandafilm' en er gewoon niet zo trots op was dat hij hier aan meegewerkt had.