Summer Magic (1963)

Komedie / Familie

geregisseerd door James Neilson
met Hayley Mills, Burl Ives en Dorothy McGuire

Een weduwe verhuist met haar kroost naar het platteland van Maine. Ze heeft nauwelijks geld, maar moet toch haar gezin zien te onderhouden. Een postbeambte helpt hen een huisje te betrekken, waarvan de eigenaar naar Europa is vertrokken. Terwijl de kinderen allerlei avonturen beleven, duikt opeens een onverwachte gast op...

Heerlijke familie film geknipt voor kinderster Hayley Mills ook de rest van de cast is meer dan ok een echte aanrader!

avatar van alexspyforever
Dit is een echte familiefilm uit de oude doos. Ik sluit me aan bij Stinissen. Het is weinig hoogstaand qua verhaal, maar de setting is wel prachtig. Er wordt ook aardig wat in gezongen. Mooie natuurbeelden en plaatjes van dieren.

lezertje
Typische Disneyfilm uit den ouden doos, waarbij hert harmonieuze gezin centraal staat, ook al bestaat dat gezin uit drie Amerikanen en een dochter uit Engeland (Haley Mills met een zeer storend gemaakt kinderlijke stemmetje) met een zwaar Engels accent. Dat de studio ook nog in de jaren zestig Disneys moraal bij het publiek er in probeerde te stampen, wordt duidelijk uit het liedje wat de twee tienermeisjes zingen, waarbij zij een derde in het keurslijf van de ideale echtgenote trachten te persen. De film heeft over de gehele linie een héél groot e.o. gehalte. Het enige echt positieve dat ik er aan heb kunnen ontdekken is de charismatische rol van acteur Burl Ives.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heerlijke ouderwetse en warme sfeer, die nog eens extra wordt versterkt door mooie kleurrijke (natuur) beelden en door vrolijke liedjes die niet vervelend zijn.

De film deed mij soms wel wat denken aan het fijne Chitty Chitty Bang Bang die 5 jaar later kwam.
Een lekker niks aan de hand filmpje dus! Tegen het einde aan sleept het verhaaltje wel een beetje, maar over het algemeen een fijne kijkervaring.

Oke het is een familiefilm, maar mij allemaal te zoet en lief, soms tegen het truttige aan. Grappig
of komisch werd het ook nooit. Op het acteerwerk viel overigens aan te merken.