The Stickup (2002)

Verenigde Staten / Canada
Actie

geregisseerd door Rowdy Herrington
met James Spader, David Keith en Leslie Stefanson

Al een aantal jaren is LAPD detective John Parker (Spader) met zijn collega's betrokken bij een aantal smerige zaakjes. Na de dood van zijn partner realiseert hij zich dat hij ermee moet stoppen en uit LA moet verdwijnen nu het nog kan. Maar wat te doen als de auto, die betrokken was bij een bankoverval, op jouw naam staat? En daarnaast beschik je opeens over een tas vol geld? Wegwezen!

avatar van Stephan
James Spader is één van mijn favoriete acteurs. In deze film speelt hij weer heel mooi ingetogen. De plotwendingen zijn aardig bedacht in deze film, toch voelen de flashbacks en andere kunstgrepen wat geforceerd en gekunsteld aan. Desalnietemin heb ik me prima vermaakt. Met name de rol van de jonge FBI agent was een verfrissing.

Zware baggerfilm met Spader die het charisma heeft van een badkamertegel

Diesel
En hoeveel sterren krijgt de film..?

Door een wat afwijkende vertelstructuur probeert de regisseur nog wat te maken van het erg simpele en onorginele verhaal. Een wending zorgt ervoor dat de aandacht nog net blijft tot het einde.
Spader is saai, maar dat is hij eigenlijk altijd wel.

Een in mijn optiek wat ondergewaardeerd slim, klein misdaaddrama, dat verteld wordt in een hoog tempo en waarin de regisseur op een positieve wijze niet enkel stoeit met flashbacks, maar ook met de waarneming van de kijker. De hoofdpersonages hebben diepte, de daaruit voortvloeiende relatie is boeiend en Rowdy Herrington heeft oog voor dialogen (de gesprekken doen denken aan de film noirs uit de jaren veertig). Hoewel het misdaadverhaal op zichzelf serieus is, is er ruimte voor een komische noot.

avatar van Icer
Ik kom toch niet verder dan een 5. De film is te gepoetst en voorzien van waardeloze irritante muziek. Het verhaal is wel aardig, maar zeker niet onbekend.

Meneer Bungel
Stephan schreef:
James Spader is één van mijn favoriete acteurs.
Spader is een ondergewaardeerde held idd, zie ook Sex, Lies and Videotape, of zelfs zijn bijdrage in het opvangen van het vertrek van Carell in The Office US!

Deze wil ik graag eens weer zien.

avatar van Roger Thornhill
Meneer Bungel schreef:
Deze wil ik graag eens weer zien.

Ik kom hem nog redelijk vaak als tweedehandsje tegen. Zo heb ik hem ook gekocht, en ik bekijk hem elk jaar nog wel een keer. Goed spel, leuke dialogen, een aparte (en prachtige) setting en een geweldige bijrol van John Livingston als rookie-FBI-agent Rick Kendall. Wicked!

meneer Bungel

deze film wil ik graag zien alleen ik kom hem nergens tegen waar ik die dvd kan kopen
nou was mijn vraag waar komt u die dvd steeds tegen dan is er nog iemand die weet waar ik deze dvd kan kopen ik zo dat graag willen horen dan alvast bedankt