Kamui no Ken (1985)

Alternatieve titels: Dagger of Kamui | The Blade of Kamui | Revenge of the Ninja Warrior

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Rintaro
met de stemmen van Shirô Amakusa, Takeshi Aono en Yoshie Asai

Op een dag vermoordt de jonge Taro een man die volgens de geruchten de moordenaar van zijn familie is. Pas vele jaren later ontdekt hij dat de man eigelijk zijn vader was. Taro zint op wraak en gaat op zoek naar de mensen die hem die foute informatie hebben gegeven.

avatar van Mochizuki Rokuro
Qua sfeer doet het aan Remi/Allen op de Wereld denken, maar wat meer met historische-folkloristische-spirituele inslag die we kennen van Ghibli. Hoewel in 1985 Ghibli er misschien nog helemaal niet was - zou ik even moeten checken, misschien niet met feature anime's vast wel met shorts.

Madhouse, waar Rintaro volgens mij toe gerekend wordt, was er ook (nog) niet. Want qua animatie en design is het wat meer 'tech' dan Ghibli zover ik het kon beoordelen. Om er nog maar een animatiestudio tegenaan te gooien: Production IG stond ook in de kinderschoenen.

Die name-dropping doe ik niet voor niks, Rintaro timmerde als anime-regisseur al een tijdje aan de weg wat eind jaren 70 voor het eerst leidde tot Galaxy Express 999 (ook al goed), maar hier zijn er nogal wat key animators aan het werk geweest die later hun sporen elders zouden verdienen: Morimoto, Fukushima, Kawajiri, Nakamura om er een paar te noemen. En dat is te zien. Soms prachtig veel-lagig.

Ik vond naast het fraaie, rustig opgebouwde verhaal de katharsis écht invoelbaar. Geen lege zoektocht of spektakelstuk. En zo kom ik weer uit bij Remi, want daar deed me die reis en zoektocht dus aan denken.

Erg fijne anime wat mij betreft.

avatar van beavis
Rintaro maakt weer een zeer stijlvolle anime die echter ook weer te duidelijk op serieel-materiaal is gebaseerd. Het voelt te episodisch en te lang aan om echt helemaal lekker te werken. In dit geval past het ook wel wat bij de epische scope van het verhaal... vooral de episode in de Verenigde Staten deed voor mij wel afbreuk aan het geheel ivm geloofwaardigheid, binnen de context van de film...