De Trip van Teetje (1998)

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Cees Geel, Thekla Reuten en Jaap Maarleveld

De jonge, louche Rotterdamse zakenman Teetje denkt de kans van zijn leven te grijpen door een groot Russisch schip dat aan de ketting ligt, te kopen. Hij ontdekt echter dat het schip niet alleen een grote lading bevat, maar dat er ook een vrij omvangrijke bemanning al maanden op het schip verblijft. Teetje wil zo snel mogelijk uitvaren om de lading ergens te verkopen. Aan boord krijgt Teetje langzamerhand meer sympathie voor de zeelieden en begrip voor hun embarmelijke situatie. Hij ontdekt dat geld niet alles betekent.

kappeuter (moderator)
Een keertje op tv gezien. Goede film, met origineel verhaal. De hoofdrolspelers acteren goed.

Eva
Geel steelt de show.

kappeuter (moderator)
Geel steelt de show ja, dat vond ik ook. Maar eh, waarom dan slechts 2,5 sterren?

Eva
Omdat ik de film niet zo bijzonder vind. Een braaf politiek correct drama dat gered wordt door Cees Geel.

avatar van narva77
Goh, nog zo'n film die ik al een tijdje zocht. Ik dacht dat deze film een Russische titel had, grappig. In mijn herinnering zeker 3*

De scene's op het schip zijn trouwens in de haven van Vlissingen-Oost opgenomen

neo (crew)
Vond het een erg goeie film. Geels oogt sympathiek met zijn rotterdamse accent en zijn beslissing om de mensen op het schiup echt te helpen. Reuthen is ook uitstekend. Merkies muziek pas er weer meer dan prima bij. 4 sterren

avatar van 93.9
neo schreef:
Vond het een erg goeie film. Geels oogt sympathiek met zijn rotterdamse accent.

Meer een vreemde mengeling van Haags en typische Rotterdamse stopwoordjes als: Oh ja joh.
Maar wel een erg sympathieke film.
3 sterren.

neo (crew)
Ken dat stopwoordje anders niet

avatar van 93.9
JOH????? ECHT WAAR NIET?

neo (crew)
Ik ken die natuurlijk wel maar niet als typisch Rotterdams

avatar van Mug
Mug
Aardige film met een dikke middelvinger richting politieke bureaucratie, de vluchtige manier van het brengen van 'interessant nieuws' door de media, en de onwil van de samenleving iets aan goede doelen te geven zolang ze er niets voor terugkrijgt.

Cees Geel zet een fantastische rol neer. Thekla Reuten weet dat pas te doen in de laatste helft van de film.

Het script van Paula van der Oest is formidabel, tot de laatste 10 minuten. Ze gaat dan finaal de mist in. Afgeraffeld, inspiratieloos, behoorlijk jammer. Hier had veel meer in kunnen zitten.

3 sterren, het schip lag eventjes op een betere koers.

Aardige film, die inderdaad op het eind enigzins de mist in gaat. 3* voor Geel...

robertus65
Interessant thema waar veel meer in had gezeten. De film heeft een aantal minpunten. Ik heb de film op dvd gezien en niet in de bios. Op de dvd ontbreken volledig de ondertitels (Da's jammer, want er wordt veel Engels en Russich gesproken). Ik, als Hollander, vondt dat storend, zo niet irritant. Verder speelt Reuten een soort heilige Maria (eigenlijk overbodig voor het verhaal), die spontaan verliefd wordt op de Russiche stuurman, omdat hij een baard had, en zij daar een Jezus figuur in ziet. Zou ze op elke man verliefd worden die een baard heeft, omdat ze er Jezus in herkent? Wat een flauwekul. En dan de aankoop van het schip. Belachelijk, zelfs een rubberbootje kijk je nog na. En bij het einde van de film had men wel ineens héél veel haast.

Couch Potato
robertus65 schreef:

Ik heb deze film eens gehuurd en inderdaad hier was veel meer uit te halen. Ik vind de vertolkingen ook allesbehalve sterk - die hoofdacteur, waar heeft die toneelles of acteerles gekregen - zelden zo slecht zien acteren, echt. En niet omdat ik een Belg ben en hij een Hollander, want ik hou echt wel van goede Nederlandse acteurs, maar deze kwast hier vind ik vreselijk slecht.

Film waar ook niets vaart in zit, een goed thema dat helaas niet is uitgewerkt; Dikke flop en laat hem aub links liggen, mocht je hem tegenkomen. Bweurk.

1 schamel sterrejte, voor het schip dan maar;

avatar van titan
De film snijdt interessante thema's aan, maar de uitwerking laat hier en daar te wensen over. Het meest storende nog vond ik het zogenaamde Rotterdamse accent van Teetje. Ik had meer het idee naar een Hagenees te luisteren. Daarnaast is er helemaal niet eens gefilmd in Rotterdam.

Haags?!
Voor mij praat Geel hartstikke Rotterdams...

neo (crew)
Zag de film onlangs nog eens terug. En het is inderdaad een beetje een mix van Haags en Rotterdams.

kappeuter (moderator)
Alsof mensen hun hele leven in een plaats wonen.

Wouter schreef:
Haags?!
Voor mij praat Geel hartstikke Rotterdams...

Voor jou misschien wel, maar voor een geboren en getogen Rotterdammer als ik is het echt geen Rotterdams.

Ik ben geboren Hagenaar. Overigens ken ik Rotterdammers die het heel overtuigend vonden.
Anyway, de exterieurs werden in Vlissingen opgenomen.

Vind het altijd nogal gezeur. Net als sommige Venlonaren die klaagden over Van God Los.

avatar van titan
Het gaat mij er niet zozeer om dat er niet perfect Rotterdams wordt gesproken. In de plotomschrijving staat dat het om een Rotterdamse zakenman gaat. Als je dan geen enkele opname in Rotterdam ziet val je er ook makkelijker over dat het taaltje van Teetje alles behalve vlekkeloos Rotterdams is. Ik vind dat alles behalve gezeur.

avatar van hellblazer93
Goede film met een mooi gesproken dialect door Cees Geel en overtuigend gegeven verhaal. Ook boven mijn verwachtingen trouwens. Ik dacht eigenlijk dat het een saaie film zou zijn met een flutverhaal. Toch is het een redelijk goede film. 4.0*

avatar van maerk
Helaas niet zo'n boeiende film. Verhaal was erg origineel en besloot m dus uiteindelijk te kijken. Is dus niet geworden wat ik hoopte. Vooral de acteerprestaties konden me niet overtuigen. Cees Geel is wel oké maar hij kan veel en veel beter. Nu wil ik niet de wijsneus gaan uithangen , maar volgens mij ligt het allemaal aan de regisseuse. Ze had t op een andere manier aan moeten pakken. Maar het is natuurlijk moeilijker dan het lijkt en het is nou eenmaal dit geworden. Een film die soms wel goed lijkt te gaan worden, maar heel diep zakt en niet weet te boeien. Jammer!...

2 sterren.

Goede film, tot inderdaad de laatste paar minuten.
Wat gebeurd er met ze '' vrienden''
Wat gebeurd er met ''Arend''
Gaat de boot lossen en krijgt die ze geld?
Enz enz...
Voor mij part hadden ze er nog op het einde zo'n tekst aangeplakt hoe en wat maar dit was een naar mijn mening raar open einde.

Toch 2,5 ster voor Cees Geel.

Helemaal eens met looneytune.
Verder best wel goeienfilm maar -inderdaad zoals anderen ook al zeiden- er had meer in moeten hebben gezeten.
Het is met deze film net als soep: "wel lekker en toch mis ik iets".

Film hield mij wakker tot het einde. Ook ik blijf zitten met wat vragen, zoals looneytune stelde.
Een film uit 1998. Geel was toen al goed op dreef.
Dialecten zijn niet zijn sterke kant, dit bleek later ook in zijn rol als Simon in de gelijjknamige film.

avatar van Multivitamine
Volgens mij had Paula van der Oest aan het einde zoiets van bekijk het maar ik maak de film niet af..