De Dans van de Reiger (1966)

Nederland / West-Duitsland

geregisseerd door Fons Rademakers
met Gunnel Lindblom, Jean Desailly en Van Doude

Elena en Edward zijn op vakantie aan de Joegoslavische kust. Zij is een aantrekkelijke vrouw, onbevredigd in haar huwelijk. Hij is een bleke man, die weigert in de zon te gaan. Elena lokt Paul, een wat ridicule landgenoot van het strand mee naar de villa, flirt openlijk met hem en treitert haar man. Eerder dat jaar, op een bal -masqué in Den Bosch heeft zij een escapade gemaakt met een matroos. Edward heeft haar dat niet vergeven.

kappeuter (moderator)
De dans van de reiger werd opgenomen met een internationale cast. Het camerawerk werd verzorgd door Sacha Vierny die ook de Franse film Belle de Jour draaide.
(bron: nfdb)

kappeuter (moderator)
Een Nederlandstalige film met twee hoofdrollen voor respectabele buitenlandse acteurs. De Zweedse 'Bergman' actrice Gunnel Lindblom en de Franse Jean Desailly. Op voorhand interessant te noemen.

Een getrouwd stel (Edward en Elena) is op vakantie in Joegoslavie, samen met de moeder van de man. Hij heeft het slippertje van zijn vrouw tijdens carnaval niet kunnen verwerken en lijkt er een behoorlijke depressie aan over gehouden te hebben. Het contact met zijn vrouw is hierdoor geminimaliseerd. Hij kan het haar maar niet vergeven.
Daarentegen is de vrouw het gedrag van haar man goed zat. Ze stoort zich er aan dat hij niet in de zon wil zitten en nauwelijks nog een woord kan/wil uitbrengen. De sullige Jiskefet achtige Nederlandse toerist Paul komt voor Elena als geroepen. Hij laat zich gretig door haar inpalmen. Tevergeefs probeert Elena met psychologische spelletjes, Edward uit zijn pantser te bevrijden. Edward blijft hier onbewogen onder en laat haar ongestoord praten.
Uiteindelijk geeft ze maar op en gaat met de toerist op stap.
Edward en zijn moeder zijn het gedrag van Elena zat. Aangezet door zijn moeder, verzint hij een plan om wraak te nemen.

Ik heb gemengde gevoelens over De Dans van de Reiger. Het eerste uur vond ik erg onzinnig. Vooral de Nederlandse toerist; wat een ontiegelijke sukkel zeg. Een iel mannetje met een veels te korte, korte broek. Rademakers heeft het wellicht bewust zo bedoeld, maar het is net alsof je naar Jiskefet zit te kijken. Met als klap op de vuurpijl als de man een vreselijk domme dans opvoert. Als het op mijn lachspieren had gewerkt was 't misschien nog goed gekomen,
maar dit irriteerde me zeer. Ik vond het gewoon misplaatst in deze film.
Elena, de prachtige beeldschone actrice bevalt beter. Jammer dat de psychologische spelletjes die ze speelt overdreven over komen. Laat die man nou z'n krantje lezen in de schaduw dacht ik steeds.
Wat me met name stoort zijn de slechte dialogen. Erg stuntelig en onnatuurlijk. Zou het komen doordat het gebaseerd is op een toneelstuk? Wat op toneel werkt, werkt wellicht niet goed in film.
In dit wisselvallige eerste uur vind ik vooral de flashbacks met het carnaval er bovenuit steken; meesterlijk in beeld gebracht!
Jammer dat de film daar maar een paar flitsen aan wijdt.

De film herstelt zich goed wanneer Elena met de toerist op stap gaat. Het is een prachtig moment als Edward ter plekke een schitterend verhaal fantaseert en vertelt aan zijn moeder.
De film krijgt eindelijk wat ademruimte, en verplaatst zich (binnen dit vertelde verhaal) weer eens naar locaties buiten de villa. Dat is bijna surrealistisch en perfect in beeld gebracht door cameraman Sacha Vierny die ook Belle de Jour voor Luis Buñuel draaide. Achteraf misschien jammer dat de film zich grotendeels op het tarras van de vakantievilla afspeelt.

Het laatste deel gaat over de wraak die Edward probeert te nemen op zijn vrouw. Zij komt na een nachtje stappen nietsvermoeden thuis. Wat er precies gebeurt zal ik niet verklappen, wel dat Edward meer veranderd is dan hij zelf had verwacht.
Jean Desailly aks Edward is zonder meer de beste acteur in deze film; hij imponeert als de gefrustreerde, geblokkeerde man. Hij is heel leuk nagesynchroniseerd door Rademakers. Past heel goed bij het personage. Grappig dat Rademakers ook uiterlijk wel een beetje op hem lijkt.
De nasynchronisatie van Gunnel Lindblom is slecht. De Duitsers zijn niet anders gewend, maar bij mij viel het vrij zwaar. Gelukkig went 't snel.

Dans van de Reiger is op z'n minst een interessante film te noemen. Het had alleen zo veel beter kunnen zijn. Jammer!
Misschien zijn er kijkers waarbij het eerste uur wel goed bevalt. Ik vond de dialogen erg stuntelig en onnatuurlijk.

FisherKing
Mooie recensie kapp, maar dit moedigt me niet aan tot kijken....

kappeuter (moderator)
Wie weet, vind jij 'm WEL goed...

Ik zou 'm toch zeker gaan kijken!

Het camerawerk is inderdaad prachtig, vol diepe en harde contrasten.

Ik begrijp de genoemde bezwaren en onderschrijf ze ook eigenlijk wel, maar is alles in deze film niet bewust flink in het absurde getrokken? Op een wijze die we helemaal niet gewend zijn in onze vaderlandse filmcultuur en die eerder Italiaans of Spaans aandoet? Uiteindelijk vond ik dat een zeer verfrissende ervaring (al vanaf de mallige proloog met Jan Teulings en Kitty Janssen, die je pas tegen het eind kunt plaatsen), die me de slechte Nederlandse overdub van de buitenlandse acteurs en de toneelmatige dialogen snel deed vergeven. Zeker dat laatste past wel een beetje in dit absurdisme.

Al met al een zeer interessante kijkervaring!

AK

Axel Kouderdijk schreef:

......absurdisme.

Hmm, misschien heb je helemaal gelijk. Zo heb ik de film dus niet bekeken. Ik kan me er best wat bij voorstellen, zeker nu ik wat meer Fellini's heb gezien. Maar eens een herziening gunnen.

robertus65
Keurig verfilmd door Rademakers, maar niet echt spannend genoeg. Ook de nasynchronisatie is niet echt geslaagd.

Vreemd dat Groeten uit Dubrovnik in kleur is. En de rest van de film niet. Zal een geldkwestie zijn?

Is iemand ook opgevallen dat de beeldkwaliteit van deze film in de Rademakers dvd box een stuk slechter is dan de andere films? Het lijkt alsof ze een tv-master hebben gebruikt, het beeld een stuk minder scherp en lijkt wat 'blokkerig', wat soms ook bij oude tv-opnames te zien is.