Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan (2015)

Nederland
Familie

geregisseerd door Annemarie Mooren
met Janouk Kelderman, Patrick Martens en Aad van Toor

Keet en Koen, de entertainers van een pretpark en straatartiesten, gaan op zoek naar de vermiste Bassie en Adriaan. Bassie en Adriaan hebben voor hun grote verdiensten als mensenredders een onderscheiding gekregen. Hier wil hun eeuwige vijand, de baron, natuurlijk een stokje voor steken. Hij geeft zijn neef ‘Jonkheer’ de opdracht om Bassie en Adriaan te ontvoeren.

• vandaag om 10:30 uur op TV (RTL8)

avatar van Quentin
markwiering schreef:
Toch moet ik zeggen dat ik deze film beter vond dan de twee Bassie & Adriaan-films van de 1990'er jaren (Reis door Europa en Reis vol verrassingen), want dat waren echt prutsfilms die ik een dikke vette 1 zou geven.
Dat waren geen films, maar televisieseries.

avatar van Richard_Voorhees
^Yup, voor tegenwoordige begrippen misschien miniseries, maar weliswaar nog steeds series.
Jammer dat Bas en Aad hierin een bijrol krijgen, want ondanks hun bejaarde leeftijd lijken ze nog met kinderlijk gemak in hun rollen te kruipen. Ook speelt Aad op overtuigende wijze nog de Baron. Jammer dat ze enkel Vlugge Japie (tevens door Bas gespeeld) erin laten voorkomen, want volgens mij leeft de acteur die B2 (die dove) speelde sowieso ook nog.
Keet & Koen worden hier gepresenteerd als de 'opvolgers van', maar voor mij werkt het niet. Ook apart dat ze het in hun lied over een bakfiets hebben, terwijl ze in de prent volgens mij geen seconde in een dergelijk vehikel te zien zijn.
Misschien werkt het voor de hedendaagse generatie, maar voor de 'B&A generatie' werkt het wat mij betreft niet.
De decors zijn hier en daar helaas wel erg plastisch, maar nu denk ik ook dat het budget voor deze film noet toerijkend genoeg was om hier iets degelijks van te maken.
Misschien leuk voor hedendaagse (jonge) kids, maar voor het 'jeugdsentiment publiek' wat mij betreft niet geslaagd. Jammer dat 'onze jeugdhelden' zo gedegradeerd worden in een bijrol, al kozen de heren daar natuurlijk wel zelf voor.

avatar van Flitskikker
NB: De blu-ray van deze film is geannuleerd. (bron)

avatar van 93.9
Een duo dat in de loop der jaren zo'n cult helden status hebben opgebouwd, dat ze ook een film voor alle leeftijden hadden kunnen maken. Een afscheidsfilm vol met verwijzingen naar vroeger met oude tunes, personages etc. Wel op zo'n manier dat kinderen het nog begrijpen en leuk vinden. Kinderen worden steeds meer onderschat en het resultaat is het hier eerder aangehaalde Studio 100 nivo, dat kinderen zo voor dom houdt..

TROS: Ik stel een Afscheids TV serie voor!

avatar van Lefgozer
Gekeken omdat ik mijn oude helden weer eens aan het werk wou zien. Haalt het niet bij het oude niveau van de clown en de acrobaat. Toch ook stiekem verrast, want ik had em eigenlijk slechter verwacht. Ik zie echt helemaal niks in die Keet en Koen trouwens, wat een inwisselbare figuren zeg. Net als B1001 en Linke Leo.

avatar van bjerik76
pluspunten: Bassie en Adriaan.
Minpunten: Keet en Koen. ( en de rest)

De film begint goed, Bassie en Adriaan, in hun huis vol met oude relikwieen /atributen uit hun oeuvre.
Vervolgens de baron en vlugge Japie .
Voor de oudere kijker is dit puur sentiment.

Helaas blijft het niet bij die goede oude tijd en cast, maar komt er een vleug jaren 2016 bij en onzinnig slechte karakters en acteurs.
Het sfeertje had voor jong en oud leuk gebleven met dezelfde oude kleine cast, grappen en grollen.

Dankzij Keet en Koen een domper, jammer het had een mooie afsluiting voor Bassie en Adriaan kunnen zijn.

Kinderen zullen deze film best waarderen. Met Bassie en Adriaan zullen ze gen affiniteit hebben, maar dat hoeft ook niet. De volle aandacht gaat uit naar Keet en Koen, en dat is best een aardig duo. De status van hun voorgangers zullen ze echter niet gaan bereiken, daarvoor zijn ze weer te gewoontjes. En ach, de film voldoet aan de normen voor het jonge publiek:paar sympathieke helden, simpele boeven, en een verhaal dat gelukkig niet al te lang duurt. En er zijn wat aangedikte bijrollen(Van Reeden) waar ik als man van 48 best om kon glimlachen, dus als je echt niets anders te doen hebt....

avatar van Chelsea94
Redelijk. Je ziet duidelijk dat Aad geen inspraak in het script meer heeft gehad.

Personages zijn inmiddels allemaal typetjes geworden, waar je in de echte serie nog wel normale personen tegenkwam, geloofwaardigere politie, omstanders is het hier allemaal totaal ongeloofwaardig.

Keet en Koen worden geintroduceerd als opvolgers maar blijven totaal niet bij, evenals de nieuwe boeven.

Voor kleine kinderen is het leuk, maar waar Bassie & Adriaan ook te doen was voor volwassenen is dat met Keet & Koen denk ik niet het geval.

Overigens vond mijn 8 jarige nichtje het niet zo leuk, zij kijkt liever de originele serie.