A Man for All Seasons (1988)

geregisseerd door Charlton Heston
met Charlton Heston, John Gielgud en Vanessa Redgrave

Henry VIII wil scheiden van zijn vrouw en vraagt hiervoor toestemming aan de aristocraten. Sir Thomas More, een man van principes en verstand komt in gewetensnood. Moet hij de koning gehoorzamen en hem door laten gaan met zijn corrupte levensstijl of moet hij zijn principes gehoorzamen en de wraak van de koning afwachten?

avatar van Moviestar1979
Deze versie uit 1988 is zeker de moeite waard.

Hoewel hij graag de hoofdrol van Thomas More in 1966 had vertolkt, kreeg Charlton Heston deze pas 22 jaar later. Helaas is hij minder sterk dan Paul Scofield. Het was de laatste film met Roy Kinnear die vóór zijn dood werd uitgebracht. De acteur overleed op 20 september 1988. Deze versie duurt ruim 28 minuten langer, maar weet de aandacht wel vast te houden.

Vanessa Redgrave won in 1990 een ACE Award. Ze had in de versie uit 1966 een korte cameo. Tevens werd ze in 1989 genomineerd voor een Golden Globe. Deze film is zeker geschikt voor de kijkers die bekend zijn met A Man for All Seasons (1966). Het verhaal wijkt niet af, maar de acteerprestaties kunnen niet tippen aan de versie uit 1966.

3,5 *