Babylon (1998)

Nederland

geregisseerd door Eddy Terstall
met Nadja Hüpscher, Rifka Lodeizen en Daan Ekkel

De titel is een ironische verwijzing naar het Sodom en Gomorrabeeld dat er vooral onder buitenlanders van de Nederlandse hoofdstad bestaat. De toren van Babel is in dit geval de Amsterdamse Westertoren die in de vijf delen van de film een viertal bijrollen en een heuse hoofdrol voor zich opeist. De verhalen zijn als het ware amoureuze spraakverwarringen: er is een Italiaans, een Zuid-Afrikaans, Duits, Fries en Frans deel. Culturele communicatiestoornissen in het zomerse Amsterdam, met een nadruk op liefde en erotiek waarin mensen, hetzij als inwoner, hetzij als bezoeker, met specifiek Amsterdamse hebbelijkheden en levenswijzen geconfronteerd worden.

Weet iemand waar deze nog te koop is?

Op dvd uitgebracht gisteren. Evenals Hufters & Hofdames.

Waar? Ben zeer benieuwd.

http://www.dvd-home.nl/pers/en... Gewoon vrijwel overal te bestellen via internet en waarschijnlijk ook te vinden in de winkels.

Heerlijke Terstall film over verschillende culturen in hartje Amsterdam. Er zijn verscheidene verhaallijnen die bijeengehouden worden door de Amsterdamse Westertoren, die als een rode draad door de film loopt.

Grappigste verhaallijn is die waarbij een Duitse toeriste stuit op een tweeling, waarvan één een fanatieke haat jegens de Duitsers kent. De eerste ontmoeting zorgt meteen voor een van de meest komische momenten uit de film: De toeriste komt aanlopen en vraagt aan Joris waar het Hasj-museum is. Joris wijst haar vervorlgens vriendelijk de weg ... eenmaal aangekomen blijkt ze bij het Anne Frank-huis te zijn beland.

Enkele verhaallijnen voelen niet helemaal afgerond aan, vooral de verhaallijn rondom Rifka Lodeizen en Nadja Hupscher waren voor mijn gevoel nog niet af. Ik zat steeds te wachten tot er nog wat kwam, maar er kwam niks meer.
Het einde was ook wat abrupt.

Desalniettemin is deze, net als De Boekverfilming, een van Terstalls beste, of in ieder geval grappigste films. Opmerkelijk want beide films waren eigenlijk een soort tussendoortje voor Terstall, die wachtte op de financiele steun voor Rent-A-Friend.

Heerlijk om die lekkere Hollandse sfeer steeds te proeven in zijn werk!

FisherKing
Fijne frisse film inderdaad.

Heb de indruk dat er wat posts verdwenen zijn hier. Mijn stem was in ieder geval foetsie.

Niet onaardig. Zoals Quido al zei leek het hier en daar niet helemaal af. Jammer. Toch grotendeels wel lollig. Samen met de Boekverfilming (en uiteraard Simon) hoort dit bij Terstall's betere films.

robertus65
Niet veel bijzonder allemaal, er wordt de draak gestoken over Nederlanders en buitenlanders. Slechts af en toe echt leuk. Ik vond zelf de stukjes met de Duitse toeriste erg grappig. Als de andere allemaal zo leuk waren, was het best aardig.

Hankieh
Quido schreef:
Weet iemand waar deze nog te koop is?

Lol, deze ligt al eeuwen bij ons in de AH, maar zie dat je hem al gezien hebt

avatar van AGoos
Quido schreef:

dat had ik ook een beetje... maar idd was het wel een hele leuke komedie...ik me absoluut vermaakt