Rock around the Clock (1956)

Muziek

geregisseerd door Fred F. Sears
met Bill Haley, Freddie Bell en Lisa Gaye

Manager Steve Hollis heeft genoeg van de band die hij onder zijn vleugels heeft en ontdekt toevallig in een klein stadje de muziek van Bill Haley and his Comets. Steve probeert de groep in New York onder contract te brengen en wordt verliefd op Lisa, de danseres van de groep.

een leuke film en goed muziek

een stomme film en goede muziek

avatar van RolfWolf
Andere Tijden (VPRO): "Nederland stond vijftig jaar geleden op z'n achterste benen. Oproer, van Hoorn tot Apeldoorn. De film Rock Around the Clock van Bill Haley maakte het beest wakker in onze jeugd. Autoriteiten in blinde paniek bij de eerste nozemrellen. Andere Tijden zocht ze op, de oproerkraaiers en de gezaghebbers van destijds."

Zowel de film als de aflevering van Andere Tijden zijn online te zien:

avatar van streeter
Iemand hier het vervolg gezien (Don't Knock the Rock)? Staat nog niet op MM...

Dick2008
Deze film gaat maar het is vooral de muziek. Deel 2 is aanzienlijk minder. Doorteren op het succes van het eerste deel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Brave Rock & Roll.

De pafferige Haley met zijn geforceerde krul op het hoofd, bleek na zijn keurige classic weinig meer klaar te spelen. Het bleek een van zijn rauwere liedjes, waardoor het thema van deze bijna promo-film voor een nieuwe muziekstijl, nog enigszins wordt voorzien van wat peper. Een jeugdige Presley wordt echter behoorlijk gemist en mede daardoor blijft het bij een gammele houten kapstok die van stevig roestvrijstaal had moeten zijn.

Gelukkig bevat de film een handjevol leuke liedjes en mooie maar vaak te braaf uitgevoerde rock & roll. Alsof ten tijde van de ontdekking van de echte koning nog even een filmpje moest komen met prins Haley. Minder rauw, maar toentertijd even opruiend. Martinez en The Platters deden het rustiger aan, al zijn ook hun liedjes wonderschoon. En zo blijkt de film eigenlijk alleen te doen door de muziek. Braaf of niet, compositorisch gezien geniaal. Gooi de jasjes maar op de grond.

Redelijk.

Dick2008 schreef:

Die Rock and Roll-rage is eigenlijk op precies dezelfde manier gegaan als de swing-rage in de jaren '30 en '40. De swing-rage heeft het volgens mij wel langer vol gehouden. Gewoon nieuwe en bestaande nummers werden in een swingjasje gestopt en het resultaat was rinkelende kassa's. En dat werd dan razendsnel via radio, jukeboxen en film verspreid, dus daar profiteerden nog meer mensen van.
De Rock and Roll is op dat punt niet anders, alleen de muziek zelf wel. Ook waren de muziekgroepen vaker kleiner want die grote orkesten allemaal dat werd nu wel een dure grap.

Maar ik kan beide stromingen zeer waarderen. Lekker hoor, om bij de film te blijven, die muziek van Haley. En dan krijg je ook nog van die tegenoverstelde muziek. Had je bij de swing... de sweet. Hier heb je dan van die gasten als Frankie Avalon, Pat Boone, etc. Erg leuk dan ook in deze film te zien The Platters die dan gewoon op een soul-manier hun nummers ten gehore brengen. Wat een mooi contrast dan ook.

Achteraf toch een tamme bedoeling geweest die Rock and Roll, in vergelijking met veel agressiever latere muziekstijlen zoals Punk en Disco en ik vind die House-muziek nou ook niet echt een heel tamme uiting van muziek.

Het verhaal is enigszins interessant maar meer toch niet. Gewoon gaan dan ook voor de muziek. Maar eigenlijk was de film toen al achterhaald, want Bill Haley had in 1954 al succes met dit soort muziek. En Europa en vooral Nederland liep toen zoals gewoonlijk achter. Zo kwam de swingmuziek met de bevrijders mee terwijl die rage al op zijn retour was en die Rock and Roll is ook een mooi excuus om af te zetten tegen de gevestigde orde, maar ik vind eerlijk gezegd toch ook wel vaak een lachertje hoe in ons landje deze muziek voor zoveel onrust heeft gezorgd. 3.0

Dick2008
Haha wat een heel verhaal hier boven van mezelf. Heb deze nog maar eens bekeken maar behoorlijke slappe film.

Het is raar dat ze aan begin komen met de Big Bands zijn out. Die waren na de Tweede Wereldoorlog al aardig out. Wel kwamen er steeds revivals, zoals in de jaren '50, o.a. door de HiFi-technieken en Ballroom dansen is altijd wel in gebleven. De vocalisten uit die bands gingen solo, die scoorden veel hits maar de Rock and Roll zou veel van die artiesten uiteindelijk wegvagen. Maar dat met iedere stroming in de muziek zo. En daar hoort ook weer een bepaalde manier van dansen bij. Gelukkig is het geen lange film, maar het slaat eigenlijk nergens op. Ze hadden beter met één of andere sentimentele crooner kunnen beginnen. Maar laat gaat, overduidelijk een B-film, die wel heel veel centjes heeft opgebracht, dat is de andere kant.

Er zit wel veel muziek in de film, Bill Haley, maar vooral The Platters die twee van hun grootste hits zingen Only you en The Great Pretender blijven erg sterk. Muzikaal is de film een mengelmoes. Verder is het meer een romantiek filmpje over een harde zakenvrouw die verliefd is op Hollis, maar dat is niet wederzijds. Maar wat heeft dat nou te maken met de story of Rock and Roll. (Want dat staat (nu nog) op de poster). Dat ze hiervoor destijds de zaal afbraken. Best grappig. Nou ik heb hem nog eens gezien maar zeker niet nog eens. 2.0