Hoogste Tijd (1995)

Nederland / België / Verenigde Staten

geregisseerd door Frans Weisz
met Rijk de Gooyer, Josse de Pauw en Camilla Siegertsz

Willem 'Uli' Bouwmeester (Rijk de Gooyer) is een oude, onbeduidende revue-artiest uit een fameus acteursgeslacht. Hij krijgt een hoofdrol aangeboden in een toneelstuk over een bejaarde acteur die zijn laatste grote rol speelt. Tijdens de repetities wordt hij geconfronteerd met de kansen die het leven hem bood maar die hij heeft verspeeld. Toch blijkt hij onvermoede talenten te bezitten.

kappeuter (moderator)
Uitstekende rol van Rijk de Gooyer. Hij zorgt ervoor dat het hoofdpersonage boeiend blijft, van de eerste tot de laatste minuut.

Een raar, onlogisch en onlekker verhaal. Rijk begreep er geen barst van, maar bakt er nog best wat van.

toch echt wel mooi, deze typisch Hollandse film (in mijn - Belgische - ogen toch)

***' 3,5 op 5 ***'

Tony

kappeuter (moderator)
En Josse de Pauw, mijn Belgische held, doet ook mee.

avatar van raymon
Geweldige film, super goed acteerwerk, goed camerawerk!
Top van hollandse bodem, 4****

avatar van chiel
Aardige film met een superrol van Rijk de Gooyer. De regie had iets strakker gekund, wat mij betreft. Kitty Courbois is ook geweldig als de zus.

avatar van raymon
Hoge Bomen over Rijk de Gooyer:
3de van onder

Hoge Bomen; Rijk de Gooyer

Erg leuke docu over een van de beste acteurs van ons land!

robertus65
Goede acteurs, maar niet de film die mij nog lang zal heugen.

Ik vond dit een schitterende film, naar een roman van Harry Mulish en met een scenario van Jan Blokker.

Elk shot (zelfs elk frame) is een schilderij, met volle, warme kleuren en gevuld met prachtige decors, details en kostuums. En dit duurt de hele film voort, zonder hapering. Ik denk dat ik dit de beste film van Nederlandse bodem vind die ik tot nu toe gezien heb, met name op visueel gebied en vanwege de vertolking van het verhaal, op deze wijze en met deze structuur.
Ik zou deze film zo naar Cannes sturen, zonder twijfel (trotse smiley)

Het is een ongewoon product. Dromen en werkelijkheid, toneel in toneel in film, herinneringen, heden en verleden lopen door elkaar en zijn ook niet meteen geheel te onderscheiden. Ik kan mij voorstellen dat sommige kijkers de draad kwijt raken en dit hinderlijk vinden. Ikzelf was gebiologeerd, onderging het en bleef geboeid.
De film heeft een magisch realistische uitstraling van begin tot eind en de vormgeving is tot in de perfectie verzorgd en enorm creatief. Er werd bv een keer een tv gebruikt om de toneelspeler dichterbij in beeld te brengen voor de filmcamera, dat soort verrassingen en opgebouwde gelaagdheid. Alle lof voor de art director (Ben van Os) en het camerawerk (Robbie Muller), niet de minsten! (zie bv: http://home.hum.uva.nl/oz/e...). Ook de muziek vond ik overigens uitstekend passen.
Als acteurs vielen mij vooral de charismatische toneelregisseur (Josse de Pauw) en Willem (Rijk de Gooijer) op. Beiden spraken alleen al boekdelen middels hun gelaatsuitdrukkingen. Klasse!

Ik ben zeer aangenaam verrast met deze film. .

Reinbo
Stom niet gezien dat hij op tv was. Heb er nog aan meegewerkt. Had m graag willen opnemen. Mocht iemand dat wel gedaan hebben dan zou ik daar dolgraag een dvdtje van willen hebben.

Reinbo
Trouwens leuke annekdote over de vormgeving. Het klikte totaal niet tussen Ben Van Os, die de stets nig veel overdadiger aanklede dan je in de film ziet en Robbie Muller die juist van een minimalistische aankleding hield. Net als gevolg dat Muller steevast elke ochtend de helft van de attributen weer uit de set liet halen. Het eindresultaat is dus een mooie mix van die twee.

avatar van 93.9
Zend die film dat ook om 23.10 uit. Nu mis ik het einde van de film, omdat ik op The Notebook had gerekend.

Lijkt me kicken, Reinbo, dat je er nog aan meegewerkt hebt. Nog overdadiger aankleden lijkt mij bijna onmogelijk Nee, niet opgenomen, helaas.
Ik kan (nog steeds) alleen maar lyrisch zijn over deze film. Toch ook onverwacht voor mij, het voelt aan als synergie, dus iets meer dan de som der delen, grappig
Was nog vergeten Frans Weisz lof toe te zwaaien. Hij heeft blijkbaar de gave zaken op een rij te zetten op bijzondere wijze (hypnotiserend bijna én warm én immens menselijk).

Over het tijdstip: Ja, waarom begon de film trouwens sowieso pas tegen 00.00u? (duurde tot circa 01.30u) Als je dan toch bv een eerbetoon doet aan Rijk de Gooijer, waarom op zo'n onhandig tijdstip?

Als je snel bent vind je deze film onder uitzending gemist.
Ik heb 'm ook vanmorgen opgenomen.

Heb heb thuis ook nog ergens, maar geloof dat ie komende week ook op Cultura te zien is, mocht je dat kunnen ontvangen.

Reinbo
Ik heb geen uitzending gemist, noch cultura. Maar als iemand m voor me op kan nemen hou ik
Me aanbevolen.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1116277 (misschien heb je hier vast iets aan, Reinbo?)

Reinbo
Thanks, daar kan ik m wel zien, maar niet downloaden.

avatar van Askikker
vijf sterren voor de acteurs, één ster voor het verhaal (Tsjaaaa... Harry Mulisch is nou niet echt een idool van de kikker). Met Rijk is één van de grootste Nederlandse acteurs heengegaan!

Het plot werkt af en toe niet helemaal lekker mee, maar ondanks dat is Hoogste Tijd toch een bijzonder fijne film. Ook verrassend minder theatraal dan Weisz' anders werk.

avatar van BlueJudaskiss
Mooie warme film, het soort film waarvan ik het eigenlijk jammer vind dat het er zo weinig meer van worden gemaakt in Nederland. Totaal anders van wat ik verwacht had, ik ken het hele boek niet, en ik had gek genoeg over Rijk de Gooyer het vooroordeel dat hij niet kon acteren maar het tegendeel heb ik dus zojuist bewezen zien worden. En wat is Camilla Siegertsz toch leuk & lief. Ook fijn om Josse de Pauw weer aan het werk te zien.
Minpuntjes: de scenes in het cafe waarvan ik niet helemaal de toegevoegde waarde snapte, en Pierre Bokma voelde voor mij als miscast. Maar heb hier eigenlijk onverwacht van genoten. Mooie muziek van Theo Nijland ook.

dringend op zoek naar deze film. iemand enig idee waar deze nog te vinden is (op dvd/vhs/digitaal/online...)? alvast bedankt.

avatar van Lakte
Echt een hele goede film! Op De Inbreker na de beste film van Frans Weisz! Rijk de Gooyer draagt de film, leuk om hem zo oud nog in zo’n goede rol te zien.

avatar van Basto
Lakte schreef:

Waar/hoe heb je deze gezien?

avatar van Lakte
Basto schreef:

Waar/hoe heb je deze gezien?

Kijk je Privébericht