• 8.487.295 stemmen

Alternatieve titel: The Tiger and the Pussycat

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Dino Risi

Met onder meer: Vittorio Gassman en Eleanor Parker

IMDb beoordeling: 6,4 (404)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Il Tigre

Op een dag maakt playboy Francesco Vincenzini kennis met het piepjonge schoolmeisje Carolina. Als hij haar jaren later nog eens tegen het lijf loopt, is Carolina uitgegroeid tot een verleidelijke vrouw, die Francesco in een mum van tijd om haar bevallige vingertje windt.

image

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor de zoveelste Gassman-Risi triomf met een scenario van Age/Scarpelli ?
Midlife crisis infatuation film met Lolita achtige trekjes, ware het niet dat Ann-Margret hier een 19-jarige speelt die de 45-jarige Gassman al dan niet geheel naar de verdoemenis voert. Dan nog een absurde verhouding die de bedrijfstijger- hence de titel- en geslaagde zakenman Gassman degradeert tot een neurotisch wrak, nadat in den beginne nb. zijn zoon nog zelfmoord om hetzelfde grietje wilde plegen.
De gebruikelijke maatschappijkritek ontbreekt niet: Gassman is hier een volslagen hypocriet die gewetensvragen overlaat aan zijn biechtvader, continu koketteert met zijn dienst in wo2, en een oude dienstmakker die is geruineerd genadeloos afwijst als deze om hulp vraagt. Parker speelt hier mevr. Gassman, en we herkennen ook Eleanora Brown uit la ciociara als dochter des huizes.