Sherlock Holmes und das Halsband des Todes (1962)

Alternatieve titel: Sherlock Holmes and the Deadly Necklace

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Terence Fisher
met Christopher Lee, Senta Berger en Hans Söhnker

Meesterdetective Sherlock Holmes en zijn trouwe hulpje dr. Watson zijn de beroemde archeoloog professor Moriarty op het spoor, die jaren geleden was betrokken bij de diefstal van een Egyptische halsband van onschatbare waarde en sindsdien alle medeplichtigen uit de weg probeert te ruimen.

avatar van Mac Hammer Fan
De Britse DVD is een aanrader, als je van krimi's, ouderwetse horror en mystery houdt. De US Retromedia DVD daarentegen heeft wellicht één van de slechtste prints die ik ooit op DVD heb moeten bekijken.

avatar van Brix
Christopher Lee ziet er wat raar uit met de valse neus die hij kreeg aangemeten, vooral bij front opnames, maar hij speelt de rol van Holmes best leuk.
Ook heb ik al heel wat slechtere Dr. Watson vertolkers gezien dan Thorley Walters.
Hans Söhnker is een adequate Moriarty.

Doodzonde dat de ongelooflijk mooie Senta Berger maar een onbeduidend bijrolletje heeft...

De sfeer is heel aardig getroffen, al stemt het tijdperk waarin de film zich afspeelt niet echt overeen met de oorspronkelijke Sherlock Holmes verhalen van Sir Arthur Conan Doyle.

Ik heb zowel de Engelse als de Duitse versie van de film op DVD.
De Duitse beviel me beter moet ik zeggen.
Jammer dat Lee werd nagesynchroniseerd, want zijn karakteristieke stem had de Duitse versie een meerwaarde gegeven.
Waarom dat gedaan is weet ik niet, want hij sprak in werkelijkheid accentloos Duits.