Han de Wit (1990)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Joost Ranzijn
met Koen de Bouw, Jim van der Woude en Nelly Frijda

Tragikomische Heeresma-verfilming over Han de Wit, een brave scholier met twee linkerhanden. De werkloosheid van zijn vader dwingt hem zijn studie op te geven en het vak van vuilnisman op te pakken. Als zijn vader invalide wordt bedenkt hij een levensgevaarlijk plan om hem te redden. Is Han de Wit een enorme sukkel... of een genie?

Eva
Geflopte en door de pers gekraakte film.

kappeuter (moderator)
Ik vind het een geniale film! Heel apart en leuke zwarte humor.
Het is niet zo'n toegankelijke film, dus zeker niet voor iedereen.

Dit affiche werd door Joost Veerkamp gemaakt. Het is nooit gebruikt, want de filmmaatschappij vond het affiche niet passend.

Kan ik me voorstellen.

kappeuter (moderator)
Jij hebt het officiele affiche zeker niet gezien...

Hou niet van Veerkamp.

kappeuter (moderator)
Die Kuifje parodieen vind ik erg leuk.

Een film uit de Hollandse School, Eind Twintigste Eeuw. Het is leuk om de verwantschap te zien met de Warmerdam-films, en sommige Jos Stelling-films.

Aardig, met af en toe mooi lakonieke scènes en absurditeiten.
Maar als de film vordert haak ik af, en vraag me af wat ik met die jongen aanmoet. Misschien is Koen de Bouw het obstakel - maar ik interesseer me te weinig voor leven & werk van Han.
Er wordt niet altijd helder verteld. En die love-story levert ook weinig extra's op...

Jammer dat de film zo snel getorpedeerd is, en zeker niet helemaal terecht. Maar echt goed kan ik 'm niet vinden.

Een nogal lusteloze productie waarvan ik me afvraag waar nou naartoe gewerkt werd. 't Is mij niet duidelijk wat de bedoeling was. Nelly Frijda (die toch al enige ervaring had in 1990) acteert bij vlagen onnatuurlijk, heb het haar beter zien doen.
Wel gefilmd op mooie locaties, die goed bij de film pasten.
Een aantal leuke absurde scenes, maar over het geheel gezien vrij matig. 2.5*

kappeuter (moderator)
Ik moet 'm weer eens zien. Is tien jaar geleden dat ik 'm voor het laatst zag.
Ben bang dat 'ie iets tegenvalt nu. En waarom een perfecte herinnering verpesten.

Misschien vind jij hem nog steeds goed... Je weet het niet totdat je hem opnieuw kijkt

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vind het boek verschrikkelijk, dus deze film hoef ik niet te zien.

Boek heb ik nog niet gelezen, hoef ik ook niet nu ik de film heb dezien Vind de hoes die hier staat overigens leuker dan het origineel.

Kapp, waarom ben je eigenlijk al teruggegaan van 5 naar 4 sterren? En wat vond je dan zo leuk aan de film? Want inhoudelijk was het vrij mager vond ik. Wel een paar leuke/absurde situaties.

avatar van pjotr
kappeuter schreef:

Die Kuifje parodieen vind ik erg leuk.

Die serie in de Vrij Nederland vond ik ook te gek waarbij telkens een bekend iemand dmv plastische chirurgie verbouwd werd naar een andere beroemdheid.

Op school ooit eens gezien jaren geleden. Wat een afgrijselijke film.

robertus65
Tegenvallend, niet de stijl die mij bevalt, en ook om de humor kon ik niet lachen. Kwam kinderachtig en ongeloofwaardig over.

de vhs van han de wit zoek ik heeft iemand de film op vhs dan wil hem graag kopen als je hem weg wil doen zoek hem al jaren er is een vhs van uit gebracht ik wil hem omzetten op dvd