Megaforce (1982)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Hal Needham
met Barry Bostwick, Henry Silva en Persis Khambatta

Een futuristisch leger trekt ten strijde om een klein, vredelievend land te beschermen tegen een boosaardige invasiemacht.

avatar van Ravenstein
Megaforce...

Ik moet een jaar of 10 geweest zijn en was bij een tante op bezoek en daar lag bij hun op tafel een Ciné Revue met daarin foto's van deze film. Die voertuigen zagen er gewoon zo verschrikkelijk cool uit! En dan die pakjes! Fantastisch! Dit was een film die ik ooit moest zien, dat stond als een paal boven water.

Enkele jaren later...
Mijn ouders hadden een videorecorder gekocht en een nieuwe wereld ging voor mij open.
De wereld van de videotheek.
Uren en uren en franken en franken (Belgische franken that is) heb ik gespendeerd in en aan videotheek LP in Willebroek.
En welke film hadden ze daar ook in de rekken staan?
Inderdaad,

!!! Megaforce !!!

Ik met die film huiswaarts, ik kon niet wachten om hem te zien. Hier had ik jaren naar uitgekeken.

Al van bij het begin wist ik het: dit was een grote teleurstelling.

Het geheel werd op een ongelofelijk kinderachtige en belachelijke manier gebracht en leek eerder op een farce dan op de coole futuristisch actiefilm die ik voor ogen had.
In de loop van de jaren had ik in m'n hoofd m'n eigen versie van Megaforce gemaakt (die ook wat lekker hete hardcore pornoscenes bevatte, net als elke goeie film), maar de versie van Hal Needham leek daar in de verste verte niet op.

Het is dus al tijden geleden dat ik dit onding zag en heb ondertussen al zoveel brol gezien dat ik zelfs een liefhebber van Worst of the Worst-films geworden ben, dus wie weet kan ik hem vandaag de dag beter verteren dan al die jaren geleden.
Ik ga zelfs nog verder, deze is eigenlijk zeer geschikt voor m'n collectie!

avatar van Quentin
Voor de liefhebbers; er is een Nederlandse dvd in breedbeeld formaat verschenen.

avatar van Quentin
Absoluut een geweldig stukje entertaiment, maar de titel Megafarce was meer op zijn plaats geweest. Een bijzonder vermakelijke aaneenrijging van aktie, hilarische dialogen en acteerprestaties, strakke pakjes, lachwekkend sound- en produktiedesign & verschrikkelijke muziek; dit alles gemaakt met een groot budget.

Ik heb dit ooit gezien, maar kan me er geen bal meer van herinneren. Krijg er een bordkartonnen gevoel bij.

avatar van Quentin
Er valt ook niet veel te herinneren, het hele verhaal past makkelijk op een bierviltje.

avatar van stephan73
There has never been a super hero like Ace Hunter!

Inderdaad. Deze bebaarde held die het liefst rondloopt in strakke pakjes en stoere poses aanneemt is inderdaad uniek.
Ace Hunter is de commandant van Megaforce, een supergeheime operatie die door leden van de vrije wereld opdrachten krijgt toegestopt om de wereldvrede te bewaren. Zo ook nu.
Megaforce moet namelijk worden ingezet om Guerera, een dictator, te stoppen in diens opmars.
Dit doet Megaforce door middel van motoren en buggy's, die stampvol raketten en lasers zitten.

Heerlijke jaren '80 pulp, die onterecht laag wordt gewaardeerd. Liefhebbers van "foute" aktie uit deze tijd, beleven de tijd van hun leven. Overdreven geacteer van zowel Barry Bostwick (als Ace Hunter) en Henry Silva (als Guerera).

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stephen J. Cannell presenteert.

Want een en ander doet sterk denken aan de TV-producties van zijn hand. Het A-Team en Knight Rider-gevoel is zelden ver weg in deze onderhoudende cultklassieker, die soms zo slecht is dat het goed wordt.

De laatstgenoemde TV-serie is overigens niet zo vreemd in dit verband, want in een piepklein bijrolletje komt KITT's stem voorbij en Mulhare speelt een van de hoofdrollen. Bostwick steelt echter de show als de held in disco-outfit.

Door Needham knap gemaakte pulp met weinig middelen, die een Smokey ontbeert. Alhoewel. Silva geeft een knappe imitatie van Reynolds weg in dit verder verwaarloosbaar, maar geinige werkje.

Twee megasterren.

avatar van RuudC
Ik ben doorgaans dol op SF/actiefilms uit de jaren '70 en '80. Hoe meer kaas des te beter. Kaas voldoende in Megaforce, maar een chronisch gebrek aan humor en plot, maar maakt dit een erg matige film. Het elite keurkorps doet me wat denken aan een willekeurige gang uit The Bronx Warriors, maar er valt eigenlijk niks te lachen. de actie is wel goed en er is duidelijk geld gestoken in het creeëren van de basis van de megaforce. Echt overtuigd ben ik nergens. Met dergelijke plastic autootjes en motors met raketten, neemt dit 'keurkoprs' zich wel heel erg serieus en voor een 'goed versus kwaad'verhaal mis ik de afwisseling en plotwendingen. Nee, dit is niet leuk.