• 10.576 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Isabelle Renate la Poutré

Met onder meer: Isabelle Renate la Poutré

Releasedatum: 2 april 2023

Plot Inside Aut

Na een vastgelopen filmproject vraagt fotograaf en documentairemaker Isabelle Renate la Poutré zich af: ‘Werkt mijn hoofd soms anders dan dat van anderen?’ Ze leest een blogpost over vrouwen met autisme en dan begint er iets te dagen. In de documentaire Inside Aut gaat Isabelle vol overgave en met humor op zoek naar de waarheid. Ze leest zich suf, luistert podcasts en interviewt andere vrouwen over dit onderwerp. De eerlijke en soms pijnlijke gesprekken met met haar omgeving maken langzaamaan duidelijk hoe haar hoofd werkt. Wanneer ze tot slot in haar eentje naar IJsland afreist valt alles op zijn plek.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Sinds 2 april 2023 te zien in de bioscopen.

avatar van Ste*

Ste*

• 1955 berichten

Een documentaire die vrij kort is, maar eigenlijk voor de inhoud nog steeds aan de lange kant. Probleem is een beetje dat er nooit heel erg duidelijk gemaakt wordt waar de maakster nu precies concreet tegenaan loopt, waardoor het allemaal wat aan de oppervlakte blijft. We zien haar mijmerend door IJsland rijden (wat voor de afwisseling wel mooie beelden oplevert), en uit gesprekken met haar moeder blijkt dat haar moeder alles ook herkent, maar wat dat dan precies is wordt wederom nooit concreet gemaakt, waardoor je dus met veel lege scènes zit. Idem voor de scènes met haar beste vriendin.

Hier en daar komen wel wat voorbeelden voorbij (grapjes en metaforen letterlijk nemen is een van de weinige dingen die ik me kan herinneren), en tussendoor hoor je flarden van ‘gedachten’ (‘wat moet ik zeggen, als ik maar op tijd ben, is er wel een supermarkt’, etc.), wat iets meer inzicht geeft in wat er in haar omgaat, maar wat er nu precies ‘zo anders’ is wordt onvoldoende duidelijk. Temeer omdat de maakster een dame is die het eigenlijk best voor elkaar heeft. Ze heeft haar werk, haar passie, een relatie, vrienden.

Tussendoor komt er nog wel een expert aan het woord, en dat zijn eigenlijk misschien nog wel de meest interessante en substantiële delen uit de documentaire, maar laten we eerlijk zijn, dat is informatie die je ook met een rondje googelen wel kan vinden.

Eventuele herkenning (of leren over) voor mensen die dat in deze documentaire mochten zoeken moet eigenlijk vooral komen uit het telkens terugkerende vage ‘anders zijn dan de meeste mensen’, en dat is wat karig.