• 11.512 nieuwsartikelen

Genre: Thriller

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Bob Wilbers en Klaas van Eijkeren

Met onder meer: Jochum ten Haaf, Harm Duco Schut en Joy Verberk

IMDb beoordeling: 6,4 (34)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 9 maart 2023

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Film1 Bekijk via Film1

Plot Polder

Na de dood van zijn vrouw is varkenshouder Ronald verantwoordelijk voor de zorg voor hun dochter en de boerderij. De steeds strengere milieueisen hangen als een molensteen om zijn nek. Als tot overmaat van ramp dierenactivist Erik, die niets weet van Ronalds situatie, een steeds sterkere haatcampagne tegen hem begint, is Ronald radeloos.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 9 maart 2023 in de bioscoop (Pink Moon BV)

avatar van jippie2010

jippie2010

Oei, de trailer beloofd niet veel goeds... 9 maart in de biosscoop, kan me niet voorstellen dat het daar goed gaat doen, maar we zullen zien.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

jippie2010 schreef:

Met 4 zalen waar de film meer dan één keer draait wordt het sowieso geen blockbuster, maar bij de voorstelling die ik zag was ik ook nog eens de enige bezoeker. Verder wel een prima film eigenlijk. Beide hoofdpersonen zijn goed getroffen, alleen op het einde had ik op net iets meer gehoopt.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Het idee was sterk en net zoals bij Onder water en De Openbaring zeer actueel. Daar hou ik van. Maar de uitwerking is gewoon weer te Nederlands. Ik bedoel: zonder ballen.

We hebben een Ronald. Een varkenshouder die kampt met de dood van zijn vrouw en nu alleen voor zijn dochter moet zorgen. Dan hebben we zo'n ultralinkse haaibaai Erik, die zich helemaal blindstaart op alle vormen van momentopnames waarbij hij zijn zuur weer kan uiten door haatcampagnes op te starten. In dit geval is Erik het volgende doelwit, want hij zou varkens pijnigen; los daarvan is het behouden in de stallen al een not done.

Interessant is wel dat de film zich wel richt op zowel de levens van Erik als Ronald. Ronald die er met zijn dochtertje wat van probeert te maken en zich in zijn dagelijkse riedel laat plaatsvinden. En Erik, een jongeman dat giert van de testosteron maar kampt met een minderwaardigheidscomplex. Misschien door zijn minachtende vader? Tsja, het is moeilijk om iemand aan te wijzen.

Maar het had sterker gemogen en gekund. Nu is het allemaal erg op de automatische piloot en erg soapie.

Al was de poging wel goed en ook het einde kwam goed door de verf.

avatar van jippie2010

jippie2010

jippie2010 schreef:

Vandaag de film kunnen bekijken en ik moet toch een beetje terugkomen op mijn eerste bericht. Het acteerwerk is grotendeels goed te noemen, maar de film moet het vooral hebben van de beklemmende sfeer. De conflicterende werelden werden goed uiteen gezet, waarbij de emoties af en toe flink onder de huid kruipen. Daarbij moet wel worden gezegd dat het verhaal net wat te dun was, waardoor het leek alsof ze wat extra (onnodige) verhaallijntjes moesten toevoegen om aan de nodige speelminuten te komen. Maar ik ben in een goede bui, ik rond het af naar boven. *3.0