La Pirate (1984)

Frankrijk

geregisseerd door Jacques Doillon
met Jane Birkin, Maruschka Detmers en Andrew Birkin

Avant-garde drama waarin de 5 hoofdpersonen onophoudelijk verbale gevechten uitvoeren. Temidden van deze emotionele maalstroom vinden we Carol en Alma, twee vrouwen wiens relatie met elkaar door de anderen (m.n. door Carol's man) onder druk wordt gezet.

Wat is hier godverdomme avantgarde aan ? Gewoon een doorsnee narratief filmpje van Doillon, die we vooral kennen als regisseur van schattige dramaatjes over zielige kindertjes. Maar hij maakte ooit blijkbaar ook lesbosploitation films, hier met zijn toenmalige geliefde Birkin en onze Detmers ( haar van onderen alert ). Stomende sex krijgen we niet te zien, gelet op de overbeharing van Detmers wel zo prettig.
Nee, we zien eerder hysterisch gillende cougarpot Birkin absurde monologen afdraaien in het genre : ik hou van je...ik haat je..ik walg van je..ik wil dood..ik wil je vermoorden..ik weet niet meer wat ik wil of doe.. etc. etc.
Erg vermoeiend allemaal, en waar die comic relief in de vorm een op Swiebertje lijkende Leotard op sloeg weet ik niet, ik weet niet eens of dat kind wat hij meezeulde van hem was en wat het daar deed..
Wel weet ik dat de broer van Jane hier haar ex-geliefde speelt.