• 8.612.068 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Saskia Diesing

Met onder meer: Jacob Derwig, Kim van Kooten en Romana Vrede

IMDb beoordeling: 6,9 (402)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start
  • NLZIET Bekijk via NLZIET
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De Zitting

Vlak voor de verkiezingen wordt de charismatische politicus en gedoodverfde premierskandidaat Fabian Ploch beschuldigd van seksueel misbruik. De bekende thrillerschrijfster Amanda Richter beweert dat Ploch haar vijfentwintig jaar geleden heeft verkracht tijdens een studentenfeestje. Wat is er gebeurd, wie spreekt de waarheid en waarom komt dit verhaal nu pas naar buiten?

imageimage

Jongste rechter

Wendell Ploch

avatar van neo

neo

Wederom weer eens het thema misdaad bij de nieuwe reeks Telefilms. Als ik mij niet vergis ook de eerste (Tele)film die volgens de nieuwe visie van de NPO wordt uitgebracht; meer investeren in NPO Plus en daarom dus al naast deze twee andere nieuwe Telefilms al vooruit te kijken. Ik blijf dat idee toch wat gek vinden, vooral als het om publiek geld gaat.

De Zitting gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl

De Zitting is een van de beste/betere uit de gehele reeks. Knap geacteerd, maar vooral de spanningsboog vind ik uitermate interessant. Alle perikelen rondom het welbekende thema van seksueel misbruik komen aan de orde, en deze film vat deze uitstekend samen.

avatar van cornelis2

cornelis2

Onderhoudende film die goed werd vertolkt en een actueel thema belicht, dat van grensoverschrijdend gedrag in de studententijd. Maar ja, de aanklacht volgt (pas) 25 jaar na dato.

avatar van jippie2010

jippie2010

Ik kon het geheel zeer waarderen. Onderhoudende dialogen, werd nergens saai ondanks alles zich in één ruimte bevind. Het onderwerp is actueel en werd overwegend realistisch gebracht. Sympathie en weerstand wisselden zich bij beide partijen af, waarbij het slot suggestief genoeg is om te weten hoe de vork in de spreekwoordelijke steel zit. Fijne cast met een uitstekende Derwig en een van Kooten die een keer niet een irritante rol speelt. Dikke prima. *4.0

avatar van GothamCity

GothamCity

Sfeervol in beeld gebracht. Voor de rest vrij duffe simpelweg saaie bedoeling, niet spannend.

avatar van mrklm

mrklm

Scenarist Lykele Muus stond erop dat dit rechtbankdrama zich volledig zou richten op de zitting uit de titel. Die zetting betreft een bekende schrijver [Kim van Kooten] die 25 jaar geleden op 17-jarige leeftijd verkracht zou zijn door Fabian Ploch [Jacob Derwig], een politicus die volgens de peilingen de nieuwe Minister President lijkt te worden. Muus toont hoe de op cruciale punten tegenstrijdige verklaringen op verschillende manier worden geïnterpreteerd, zowel door de drie rechters, de getuigen en de betrokken aanwezigen. Van Kooten en Derwig (die in werkelijkheid al 20 jaar een relatie hebben) spelen foutloos en er is goed ondersteunend werk van Nazmiye Oral en Jaap Spijkers als twee van de rechters. Ook Romana scoort als de Officier van Justitie, maar Ellen Parrens zelfingenomenheid als Plochs advocaat ligt er veel te dik bovenop. De makers bezochten ter voorbereiding vele rechtszaken en de aandacht voor detail, inclusief kleine misverstanden, is merkbaar en verleent extra geloofwaardigheid aan dit geslaagde rechtbankdrama met een sterke slotconclusie.

avatar van schumacher

schumacher

Ik verschiet ervan, de film is echt wel goed en boeiend om naar te kijken ondanks dat het steeds in een zaal is en dat is het.

Goed gedaan, sterke film.

avatar van neo

neo

Gedeeltelijk eens met het Parool. Ik mis vooral nog de vermeldingen van Aanmodderfakker, De Fuik, De Uitverkorene, Off Screen en Cloaca.

avatar van mjk87

mjk87

Sterke film. Ondanks de beperkte locatie toch altijd boeiend - dat gebeurt zo vaak niet bij films die zich concentreren op één locatie. Zeer realistisch gemaakt, leuke kleine momenten die echt aanvoelen, goed geacteerd. Wel vond ik de advocaat van Derwig weinig geloofwaardig en lag de boodschap er af en toe wel erg dik bovenop. Ook kreeg ik het idee dat de personages echt heel duidelijk de thematiek moesten ondersteunen en niet zozeer personen van vlees en bloed zijn, hoewel de film wel goed genoeg geschreven is om dat niet helemaal symbolisch te laten zijn. Waardoor dit gewoon aangenaam kijkvoer is. 3,5*.

avatar van mjk87

mjk87

Er staat wel een raar punt in die review, dat de mannelijke rechters meer voor de man waren, de vrouwelijke rechter voor de vrouw. Dat laatste klopt, dat eerste niet. Die mannelijke rechters keken veel meer puur naar de juridische haalbaarheid en besloten zelfs nog een extra moment in te lassen om onduidelijkheden (die sowieso tot vrijspraak van Derwig zouden leiden) uit de weg te werken, wat alleen maar pleit ervoor dat ze de vrouw wel degelijk serieus namen. Eigenlijk kan je je afvragen wat de makers hiermee bedoelen: dat de mannen zich baseren op feiten en de vrouwen op emotie?.

avatar van de grunt

de grunt

Tanja Jess 54 jaar... en nog steeds een beauty

In een woord: geweldige film. De film zo interessant en zit vol intriges en heeft als doel een taboe te doorbreken en een boodschap af te geven. De gehele film speelt zich af in eenzelfde setting, maar dit maakt het in mijn ogen veel spannender en makkelijker om ''erin te komen''. De film is niet zozeer gericht op het verleden omdat ze geen flashbacks laten zien, maar het is vooral gericht op wat de kijker denkt en oordeelt. Daarnaast is het acteerwerk PERFECT. Vooral Kim van Kooten zit enorm in haar rol en ook Jacob Derwig heeft de perfecte uitstraling die bij zijn rol past. Deze film is een echte aanrader, Kijk deze film!! Het is ook nog eens erg leerzaam. Wat mij betreft krijgt het 5 sterren *****.

avatar van wyatt earp

wyatt earp

• 2048 stemmen

MausieWausie299 schreef:

In een woord: geweldige film.

Dat zijn toch echt 2 woorden.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Erg sterk hoe 'De Zitting' (2021) dat broeierige rechtbanksfeertje weet neer te zetten. Elke kleine handeling veelzeggend en betekenisvol. Van het gefrunnik en gefrutsel van een verdachte in afwachting op dé uitspraak die zijn leven overhoop kán gooien. Tot de zwaarte van raadsheren die hun beslissing moeten afwegen om tot een gedegen uitspraak te komen, terwijl advocaten argumenten opwerpen voor vrijspraak of juist een veroordeling. De emotionele spanning wanneer getuigen ondervraagd worden over hun particuliere kijk op wat er zich op die gewraakte dag heeft afgespeeld. Hier met een extra laag omdat 't inzoomt op een slachtoffer wiens levensloop totaal is veranderd door die verkrachting, maar voor wie het recht eerder oude wonden openrijt dan rechtvaardiging lijkt te bieden voor wat haar ooit is aangedaan. Toch ben ik 't met mjk87 eens dat 'De Zitting' (2021) op een gekunstelde manier thematiek zwaarder laat wegen dan de uitwerking van de personages. Naar het einde toe wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten over hoe we deze uitspraak moeten opvatten. Sterk als statement, maar ook een beetje saai.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een van de betere telefilms.

Vooral van Jacob Derwig genoten, wat een acteur!

De advocate van Ploch (Ellen Parren) overacteert imo weer eens.

Dat de hele film zich op een locatie afspeelt maakt het des te overtuigender. 3,5 ☆

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan interessante en onderhoudende rechtbankfilm die mij best wel onbekend was, maar vooral perfect aansluit op veel zware thema's van de laatste tijd zoals Weinstein, de Me To beweging, aangescherpte wetten en een wet in een Scandinavisch land waar zonder een duidelijk instemming of goedkeuring tot seks deze direct onder de noemer ongewenst valt.

Van meet af aan is het zoeken tussen eiser en beklaagde waar de waarheid ligt. Is er sprake van wraak, verkrachting of ligt de waarheid toch door de nevelen van het geheugen ergens in het midden en zijn beide niet van onbesproken gedrag? Het verhaal blijft echter precies in het midden, neigt eens wat naar de ene en dan weer naar de andere. Walgelijk zijn bepaalde vragen, de bemoeienis van sommige mensen stuiten en is het toch wel duidelijk tijdens de trieste lunchpauze dat recht of onrecht, schuld of geen schuld, het kwaad al geschied is en hoe dan ook een ernstige vlek en schade heeft opgeleverd in verschillende levens.

Lastige dingen waar overigens prima mee gespeeld wordt zijn vooroordelen richting de slachtofferrol, maar ook de gesuggereerde ongelijke behandeling tussen vrouwen en mannen met hoge functies en vriendjespolitiek. En dat is het hedendaagse landschap van ongewenste intimiteiten tegenwoordig, er wordt meer dan geluisterd naar slachtoffers, maar waar hoeft het niet perse te zijn. En het blijft tot het allerlaatste shot giswerk in deze film, en wat een laatste geweldige shot is het, waar alles op zijn plek valt. Kortom prima filmpje, lekker kort en krachtig.

avatar van SimonV

SimonV

Aardig rechtbankdrama. Knap dat op één locatie de spanning goed overkomt. Cast heeft er duidelijk zin in en speelt goed. Jammer dat de beraadslagingen in de raadskamer niet uitvoeriger in beeld komen.

avatar van boemboem27

boemboem27

prima film uit de reeks telefilms met misdaad als thema.

uitgezonden door de NPO.

ditmaal als thema seksueel misbruik,

een film die zich in het geheel afspeelt in de rechtszaal.

over de gebeurtenissen van 25 jaar geleden tijden de studentenperiode van aanklager en verdachte.

ondanks dat de film zich maar op een plaats afspeelt, is ie toch wel boeiend te noemen

avatar van eempag

eempag

Saaie film die in mijn ogen tamelijk ongeloofwaardig is.

Maar ik ben dan ook geen rechtbank deskundige.

BBarbie

Deze verfilming van een actueel thema had wat mij betreft best wat spannender mogen zijn. Het einde heb ik ervaren als een anticlimax, maar dat komt allicht omdat ik tijdens het kijken partij begon te kiezen. Grappig om het echtpaar Derwig-Van Kooten tegenover elkaar te zien in een rechtbank.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Wat mij voor nu helemaal duidelijk word is dat Derwig echt alles kan . Van futuristen kooi vechter tot gangster tot hopeloze jaren 80 loser .

Een van de aller beste acteer talenten die Nederland heeft , en hier word dat maar weer bevestigd .

Goede film , met een ijzersterke slot scène !

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Veelbelovend en heel goed acteerwerk, alle betrokkenen.

Gaat helaas als een nachtkaars uit en dat is ook vanuit juridisch oogpunt al van meet af aan duidelijk: bewijzen?

Bijna altijd wordt aan de hand van bewijzen elke zaak eerst wel of niet ontvankelijk verklaard en wel of niet opgestart.

Dat gebeurt hier in omgekeerde volgorde en dat doet niet realistisch aan.

Er wordt een climax opgebouwd, die op het eind in elkaar zakt.

Dat is nu juist het manco van deze film, zowel van het verhaal en de ontknoping, als wel van het verloop van het einde. Dat het thema en de veiligheid van vrouwen centraal staan, is de crux van deze film en daarom toch vier sterren.