El Houb (2022)
Genre: Drama
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Shariff Nasr
Met onder meer: Fahd Larhzaoui, Lubna Azabal en Slimane Dazi
IMDb beoordeling: 7,0 (491)
Gesproken taal: Arabisch, Nederlands en Engels
Releasedatum: 13 oktober 2022
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via meJane
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot El Houb
De Marokkaans-Nederlandse Karim keert naar zijn ouderlijk huis terug om zijn ouders te vertellen dat hij op mannen valt. Na jaren schone schijn ophouden is het hoge woord er eindelijk uit. Wanneer de ouders besluiten zijn dappere bekentenis te negeren, stapt hij de proviandkast in om zich daar op te sluiten tot ‘het’ besproken is. De moeizame gesprekken in de dagen die volgen, roepen mooie en schrijnende herinneringen op die hem leren dat hij de zwijgcultuur in het gezin moet doorbreken door de confrontatie met zijn naasten nu echt aan te gaan. Tegelijkertijd moet hij in het reine met zichzelf komen, voordat hij überhaupt acceptatie van zijn familie kan verwachten.
Externe links
Acteurs en actrices
Karim Zahwani
Fatima Zahwani
Abbas Zahwani
Redouan Zahwani
Fouad
Kofi
Eline
Soufian
Bjorn
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72628 berichten
- 5779 stemmen
Vanaf 15 december in de bioscoop (Gusto Entertainment)
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1493 berichten
- 425 stemmen
Vanaf 15 december in de bioscoop (Gusto Entertainment)
Bijna een jaar uitgesteld naar 13 oktober 2022.
zinedine1983
-
- 76 berichten
- 96 stemmen
Wel apart. Walid Benmbarek vertelde ooit aan mij dat hij nooit in zulke films zou meespelen. En ja hoor daar is hij dan....
robertinho
-
- 1084 berichten
- 2267 stemmen
Wel apart. Walid Benmbarek vertelde ooit aan mij dat hij nooit in zulke films zou meespelen. En ja hoor daar is hij dan....
Zulke films? En waarom was de film zo slecht?
robertinho
-
- 1084 berichten
- 2267 stemmen
Trouwens aardig was users zich speciaal voor een stem op deze film aangemeld. Jammer, maar welkom?
Fisico (moderator films)
-
- 8358 berichten
- 4698 stemmen
Het bleken valse stemmen te zijn. Ik heb ze verwijderd. Niet voor het eerst overigens voor deze film.
Flitskikker
-
- 448 berichten
- 541 stemmen
Hmm, lost de verwachtingen niet helemaal in.
De trailer trok mijn aandacht door de mooie kleuren en rauwheid.
Die elementen zaten ook wel in de film zelf, maar het bleef toch allemaal iets te braaf, iets te langzaam.
De trailer doet de film groter (als in: meer locaties, meer gebeurtenissen) lijken dan hij in werkelijkheid is.
Het onderwerp blijft natuurlijk gevoelig, dus het is wel goed dat het met deze film bespreekbaarder en toegankelijker wordt, lijkt me.
6/10
jorrit3
-
- 59 berichten
- 461 stemmen
Een film met een boodschap. Daar moet je van houden, ondanks dat je je natuurlijk voor 10000% in de boodschap kan vinden.
Traag verteld en zonder de minste afleiding vertelt de Karim ons dat homoseksualiteit moet kunnen, zeker als die seksualiteit niet genuttigd wordt in bars en disco's bijna speciaal voor dat gebruik ingericht maar netjes met de liefde van je leven thuis in bed.
Keurig.
Maar de mensen die naar deze film komen kijken, het witte linksliberale establishment hoef je niet te bekeren. Verplicht draaien voordat de voetbalwedstrijd begint. Of in de moskee na de dienst. Zoiets.
Ga toch maar kijken.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De Marokkaanse Karim Zahwani [Fahd Larhzaoui] heeft zijn homoseksualiteit lang voor zijn familie verborgen kunnen houden, totdat zijn vader [Slimane Dazi] hem in zijn appartement betrapt met Kofi [Emmanuel Boafo]. Nu moet Karim wel uit de kast komen, maar zijn vader en moeder [Lubna Azabal] proberen hem te negeren, zelfs wanneer hij zich opsluit in de ruimte onder de trap en het water, de stroom én de Internetverbinding verbreekt. Begint met een aangenaam luchtige, bij vlagen ronduit humoristische toon, maar Nasrs regie blijkt uiteindelijk toch erg zwaar op de hand te zijn waardoor het ondanks de goede bedoelingen een te gewichtige, zelfs pretentieuze prent is geworden. Boafo is erg goed maar Azabal speelt iedereen van het scherm.
Graaf Machine
-
- 7978 berichten
- 1045 stemmen
Onverwacht sterke film over een homoseksuele marokkaan die alles uit de kast trekt om uit de kast te komen en daarom in de kast gaat zitten.
Vooral alles dat rondom hem heen gebeurd in het gezin beviel me zeer goed. Het leek me een heel goed weergegeven thuissituatie in een marokkaans-nederlands gezin, in een dito buurtje.
De manier hoe de terugblikken in het verhaal verweven werden beviel me ook erg goed.
Gelukkig ook ruimte voor wat humor, want als zoiets te zwaar wordt dan wordt het al snel vervelend moralistisch.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Ik waardeer Nasrdin Dchar erg als persoon en als theatermaker en acteur, maar hier vond ik hem wel wat tegenvallen. Hij overtuigde me niet als de depressieve neef en vooral zijn huilbui heeft aan die ongeloofwaardigheid bijgedragen. Zijn rol was niet groot, dus zo storend was het niet. Fahd Larhzaoui daarentegen overtuigde me wel degelijk als Karim, die ironisch genoeg uit de kast kwam door in de kast te gaan zitten. Zeer knap gespeeld door zowel hem als de ouders en het broertje in deze film. Wat me wel opviel is dat zo'n beetje alle clichés die er bestaan over Marokkanen in deze film aanwezig waren, wat ik soms wat too much vond qua stereotypen. Hoe dan ook waardeer ik deze film heel hoog, omdat hij mij wel heeft aangegrepen. De dromen in de kast met flashbacks naar zijn jeugd, en zelfs gesprekken met zijn jongere zelf, erg goed gedaan.
John Milton
-
- 21558 berichten
- 11722 stemmen
Wel apart. Walid Benmbarek vertelde ooit aan mij dat hij nooit in zulke films zou meespelen. En ja hoor daar is hij dan....
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Best een sterke multiculti-drama over een dertiger uit een moslimgezin die op een dag toch echt moet bekennen dat hij homo is. Een schok voor zijn ouders en zijn broer. Om heisa te voorkomen duikt deze Karim letterlijk in de kast en sluit hij zichzelf op, net zo lang totdat zijn ouders op een normale manier met hem gaan praten. En dit levert een beklemmend psychologisch spelletje op.
Soms vergeet je wel eens dat vrijwel de hele film zich in de kast afspeelt. De regisseur is hierin ook creatief aan de slag gegaan door dromen, hallucinaties en flashbacks toe te voegen. Soms ontmoeten zowel de jonge als de huidige Karim elkaar. Heel knap gedaan.
De spanning is geregeld te snijden en wie maakt hier wie nou gek? Maar Karim geeft niet op en blijft achter zijn geaardheid staan. Wat valt eraan te veranderen? Daar kan zijn vader maar moeilijk een prediker of genezer voor inschakelen.
Het einde is een in your face.
Een film dat tevens ook gewoon bij het onderwerp zelf wilt blijven in plaats van de homoseksuele thema's of het hele LGHBTI er zo dik bovenop te leggen. Gelukkig maar...
3,5*
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Een film met een boodschap. Daar moet je van houden, ondanks dat je je natuurlijk voor 10000% in de boodschap kan vinden.
Het merendeel vd films heeft toch een boodschap? Daar denk ik toch anders over, want zo mis je heel wat films, waarbij een tegenovergestelde visie/boodschap vd film, met de jouwe, juist extra boeiend kan zijn, misschien zijn er toch raakvlakken, vraag je jezelf één of meerdere zaken af of ook al ben je het extreem oneens, kan je een film nog om talloze andere redenen interessant vinden, is ie gewoon een simpele kijkbeurt waard, zonder meer of blaast ie je geheel onverwacht toch omver.
Ook begin ik films vaak met zo min mogelijk trailers, korte inhouden, kijkers-reviews, dus ik ontdek veelal het de boodschap, betekenis en al de rest doorheen de film.
umbra
-
- 3657 berichten
- 3418 stemmen
Maar de mensen die naar deze film komen kijken, het witte linksliberale establishment hoef je niet te bekeren. Verplicht draaien voordat de voetbalwedstrijd begint. Of in de moskee na de dienst.
Dit is nu zo'n vb, waarbij jij de film expliciet als een waar politiek statement ziet, als kritiek op één of de gehele maatschappij. En misschien breng je, op een weliswaar eerder simplistische manier, gewoon 't punt en doel van deze film naar voren.
Ikzelf moet de film nog zien en hier heb ik nu wel al duidelijke achtergrond van mee. En ik verwacht een nogal moralistische film.
Puur qua standpunt/visie, ben ik tegen elke vorm van vrijheidsbeperking en laat religies, met de nadruk op monotheïstische religies, zowat het grootste en oudste vorm zijn van pure onderdrukking van het individu, door het inboezemen van angst, volgestampt wordt met dogma's, regeltjes en heel veel quatsch.
jorrit3
-
- 59 berichten
- 461 stemmen
Het merendeel vd films heeft toch een boodschap? Daar denk ik toch anders over, want zo mis je heel wat films, waarbij een tegenovergestelde visie/boodschap vd film, met de jouwe, juist extra boeiend kan zijn, misschien zijn er toch raakvlakken, vraag je jezelf één of meerdere zaken af of ook al ben je het extreem oneens, kan je een film nog om talloze andere redenen interessant vinden, is ie gewoon een simpele kijkbeurt waard, zonder meer of blaast ie je geheel onverwacht toch omver.
Ook begin ik films vaak met zo min mogelijk trailers, korte inhouden, kijkers-reviews, dus ik ontdek veelal het de boodschap, betekenis en al de rest doorheen de film.
Natuurlijk is de film het kijken waard, maar ik ben bang dat de boodschap in deze film nadrukkelijk alleen gehoord wordt door gelijkgestemden: seksualiteit is een vrije keuze, mits ze maar plaatsvind in de echtelijke sponde. Zo vrij is de film dus ook weer niet.
Maar om eens wat zand in onze denkraderen te strooien: de zoon, die zijn ouders hiervan probeert te overtuigen doet dat toch erg dwingend. Accepteer mij zoals ik ben, want ik ben het waard.
Zelf is hij het veilige, beschermende maar ook bekrompen en beperkende milieu waar hij in is opgegroeid zichtbaar allang ontgroeid. In zijn wereld mag en kan je doen en laten wat je wil.
Maar in de wereld van zijn ouders? Zijn zij wel net zo vrij?
Vraagt hij niet teveel?
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Je mag het best een klotefilm vinden omdat je het onderwerp ongemakkelijk of irritant vindt, of omdat jij het een slechte film vindt. Maar dit soort flauwe vergelijkingen met nazipropaganda moet je niet willen, want er zijn zelfs homoseksuelen gestorven in concentratiekampen. Jouw persoonlijk ervaringen hoeven niet die van een ander te zijn, dus ook binnen de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap is niet iedereen exact hetzelfde. En gelukkig maar. Maar dat maakt een film vanuit een ander perspectief dan het jouwe geen homopropaganda of een aanval op jouw normen & waarden.
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Een coming-out om niet te kunnen negeren. Niet op alle fronten even geslaagd, maar met 'El Houb' (2022) zet Shariff Nasr zichzelf op de kaart als regisseur om in de gaten te houden. Het contrast tussen een traditioneel Marokkaans-Nederlands gezin en de gay scene had niet groter kunnen zijn. Maar voor Karim Zahwani (Fahd Larhzaoui) komen die uitersten bij elkaar wanneer hij zich opsluit in de meterkast van zijn ouders. Het is klaar geweest met hun hypocriete pogingen om zijn geaardheid te ontkennen. Nu heeft hij de controle over hun elektriciteit en centrale waterkraan. Hilarische verwikkelingen wanneer ouders Fatima (Lubna Azabal) en Abbas (Slimane Dazi) op alle mogelijke manieren proberen om deze crisissituatie te verbergen voor andere mensen uit de gemeenschap. Liever elk ander argument dan toegeven dat hún zoon homoseksueel is.
Het is duidelijk dat 'El Houb' (2021) behapbaar moet zijn voor een groot publiek. Een gevoelig onderwerp als homoseksualiteit in een moslimgezin is van zichzelf al aanstootgevend, dus de film probeert op andere vlakken niet te schuren of te confronteren. Vooral veel kluchtige humor en herkenbare typetjes. En natuurlijk de casting van populaire acteur Nasrdin Dchar als homoseksuele jeugdvriend Soufian. Maar was het werkelijk nodig om er zo'n brave publieksfilm van te maken? 'El Houb' (2021) is het sterkst wanneer Karim tijdens zijn letterlijke coming-out surrealistische koortsdromen heeft over zijn leven in de homogemeenschap. Helaas krijg je steeds het gevoel dat Shariff Nasr zijn zinnelijke sfeerbeelden moet temperen om mensen niet tegen het hoofd te stoten. De schreeuw om vrijheid verwordt tot een voorspelbare formulefilm.
cantforgetyou
-
- 1699 berichten
- 1495 stemmen
Zeer vervelende en irritante film.
Waarom?
Het speelt zich bijna de hele tijd in huis af.
De dialogen blijven constant hangen bij 'accepteer wie ik ben, ik wil praten' en 'wij accepteren het niet'.
Dit duurt de hele film lang tussen zoon, ouders en soms broer.
Na 15 minuten weet je het wel, maar het gaat maar door en door en door en door.
Op het laatst klapt de boel en opeens gaan ze praten, maar dan stopt de film. Dus weet je nog niks.
Gauw vergeten, deze film.
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.