The Comey Rule (2020)

210 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Billy Ray
met Jeff Daniels, Brendan Gleeson en Michael Kelly

'The Comey Rule' is gebaseerd op het boek A Higher Loyalty van FBI-directeur James Comey. In het eerste deel wordt ingegaan op het begin van de onderzoeken naar Rusland, het onderzoek van de FBI naar Hillary Clintons e-mails en de bewuste verkiezingsavond in 2016 waarop Trump president van de Verenigde Staten werd. Het tweede deel focust zich op de relatie tussen Trump en Comey en de chaotische eerste maanden van zijn termijn als president.

Ijzersterk, dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Een razendmakend verhaal, dat natuurlijk deels wel bekend is. Maar om het chronologisch allemaal zo te zien maakt het eigenlijk meer alsof je naar een maffiafilm kijkt dan naar een film over het Witte Huis.

Zowel Daniels als Gleseson zijn verrassend goed.

De film vraagt denk ik wel enige kennis van het Amerikaanse politieke systeem maar is daarnaast ook gewoon vermakelijk.

Dialogen als:

Bij de dinermenus:

Trump: 'They write these things by hand'
Comey: 'calligraphy'
Trump: '... They write them by hand'

Zijn echt alsof je BIg Lebowksi kijkt haha.

-edit- en lekker actueel nu natuurlijk. Precies op tijd, een beetje zoals de Podesta files..

avatar van Fortune
Keiharde propaganda dit

avatar van john mcclane 2
Elect a clown , expect a circus .

Ze maken het loodzwaar , met droevige film muziek .
En het is ook triest . En het gekke is dat je een deel al weer vergeten bent .

En hier word je weer eens net de neus op de feiten gewezen , al is het geheel behoorlijk ( links ) politiek gekleurd . Niemand kan ontkennen dat dit Deels gewoon gebeurd is .

Persoonlijk vind ik dat zodra een president in wording zegt : als je beroemd bent kun je alle vrouwen gewoon bij hun kut grijpen , het verhaal logisch gewijs stopt .

Trump word fantastisch neer gezet , bijna subtiel , voor een lompe hark als hij .
In Daniëls is integer, zoals hij vaker is .
Het gevecht om integer te blijven tegen over trump en zijn rampzalige interactie met zijn staf en comey zelf , is een bijna onmogelijke opgave .
En hij word er desondanks toch om ontslagen .

Gekke wereld . Laten we er maar om lachen .
Maar hier valt niet om lachen omdat het voor de staff dood serieus is .
3,5 *

avatar van zoutzak
Als je met de kennis van nu de overwegingen tegen het licht houdt die Comey heeft gemaakt voorafgaand aan zijn opmerkelijke optreden, en die weet de film goed weer te geven, dan komt hij er heel slecht van af.