Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (2019)

Italië / Rusland / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Andrey A. Tarkovskiy

Regisseur Andrey Tarkovsky, wiens werken worden beschouwd als meesterwerken uit de wereldcinema, liet acht films achter en een groeiende belangstelling om zijn werk te begrijpen. Deze documentaire vertelt over het leven en werk van Tarkovsky en laat de regisseur het verhaal zelf vertellen, terwijl hij zijn herinneringen en zijn kijk op kunst met ons deelt.

avatar van Verhoeven
In de eerste plaats Andrey Tarkovski, A Cinema Prayer. Altijd weer Tarkovski, de Russische meestercineast – overleden in 1986, met een oeuvre van slechts acht films. Zijn zoon componeerde nu een overdonderend film-essay over zijn vader, met uniek archief materiaal, foto’s, 8mm-films en interviews. Vooral de persoon staat in de spotlight – de liefde voor zijn moeder, de complexe relatie met zijn afwezige vader, de beroemde dichter Arseni Tarkovski. En vol filosofische bespiegelingen, profetisch, soms ongrijpbaar en dromerig. Net als in zijn eigen filmwerk, en daarmee is dit bijzondere document wel ergens te beschouwen als zijn Negende, zijn ‘Unvolendete’.
*KLIK*